Adobe navrhuje standardní RAW formát pro digitální fotoaparáty

Diskuze čtenářů k článku

Grovik  |  28. 09. 2004 08:58

... to na co prisli v Adobe uz tu v podstate mame... format PNG je 24bit, bezstratova komprese takze ve finale je to to same .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Joe  |  28. 09. 2004 09:27

jo, ale tu si nemozu licencovat a mat z z nej zisk...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rean  |  28. 09. 2004 10:34

neni, DNG je porad RAW, tzn. ze jdou menit parametry pri konverzi (WB, EC, ostrost....)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
SFX  |  28. 09. 2004 12:43

PNG umí jen RGB, foťáky mají RGGB, což je pro další zpracování hodně důležité.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Mach  |  28. 09. 2004 20:36

No a nakonec, raw byva 36 bit nebo i 42 bit .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JN  |  28. 09. 2004 21:37

no ty tomu taky rozumis ... :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JJ  |  27. 09. 2004 23:12

Hlavním principem RAW formátu není to, že je nekomprimovaný, resp. komprimovaný bezztrátově. RAW je "raw" proto, že neobsahuje obraz, ale holá data načtená ze snímače a další informace, pomocí kterých se z těchto dat v počítači vytváří vlastní obraz. RAW je tedy velmi silně hardwarově závislá věc (závisí především na druhu snímače, jeho uspořádání atd.)

Není mi moc jasné, proč (když už to stejně budu z nativního RAWu foťáku převádět) používat DNG a ne nějaký standardní bezztrátový formát...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
SFX  |  28. 09. 2004 12:42

Řekl bych, že "převod" ze standardního RAW formátu by měl spočívaj jen v přidání standardní hlavičky. Jde o to, že program, který bude uměl dělat s RAW jako vstupním formátem nebude muset umět nic jiného, než ten RAW. Kdyby použili třeba TIFF, musel by program umět mnohem víc vstupních formátů. Taky si nejsem jistý, jak by třeba TIFF zvládl pláty R, B, G1 a G2 (nejčastější formát snímačů).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Leonardo Cupranek  |  28. 09. 2004 16:19

Nejde o to, ze by TIFF mel zvladat BRGB, ale jde o to, ze RAW je v podstate monochromaticky : je to cernobily snimek (jen odstiny sede), vetsinou ve dvanacti bitech na pixel. Proto je RAW mensi, nez 24bitovy (3x8 - R+G+B) TIFF, o 48bitovem TIFFu (3*16) ani nemluve.
RAW tedy obsahuje cernobily (jasovy) snimek (protoze CCD proste snima jen jasy - tedy v podstate "cernobile") a dale obsahuje udaje o nastaveni fotoaparatu (nastaveni bile, atd...) a typu fotoaparatu (podle toho program v PC pozna, jaky filtr je na CCD pouzit a podle toho dopocita barvy).

Cili Adobe se jen snazi o to, aby tento format byl standardni, cehoz lze s pouzitim metadat dosahnout. Metadata budou proste obsahovat informace o tom, jak obrazova data vznikla, jaka je struktura barevneho filtru a jaka je struktura samotnych obrazovych dat (rozliseni, pocet bitu na bod, atd...).

Hacek je podle me v tom, ze to stejne bude jen papirovy standard a ze stejne kdyz prijde na trh novy fotak (s novymi metadaty), bude se muset vydat i nova verze ctecky DNG formatu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Mach  |  27. 09. 2004 19:24

Jako by nestacilo dcraw, ktere pekne funguje s gimpem a pouziva ho i Adobe. No ale dcraw urcite zvladne i DNG.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
VX  |  27. 09. 2004 16:28

Digital NeGative = DNG

DGN = degenerative

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor