AdCenter - nová iniciativa Microsoftu v oblasti online reklamy

Tržby z kontextové reklamy na Internetu jdou zatím do kapsy především Googlu a Yahoo. I Microsoft si však chce ukousnout kousek koláče a tak již rok pracuje na novém reklamním systému, který zkouší v testovacím provozu na MSN. Tento systém má nabídnout personalizovanou reklamu na základě demografických údajů uživatele.

Microsoft zaspal

Související odkazy

Slovník
demo
online
server

Microsoft v internetové reklamě poněkud zaspal a sám to přiznává. Teď se snaží napravit své chyby a dohnat ztrátu na své největší rivaly Google a Yahoo. V pátek představil první ukázky svého více než ročního úsilí na nástroji AdCenter. Přímo ve své centrále v Redmondu demonstroval Microsoft 15 ze 40 prototypů během AdCenter Demo Fest.

V rámci této technologie má Microsoft poskytnout celou řadu reklamních distribučních kanálů jako jsou "video odkazy", přes reklamu specializovanou pro mobilní zařízení a apod. Mimo to pak samozřejmě i běžnou textovou reklamu, nicméně hlavní konkurenční výhodou tohoto systému má být jeho větší personalizace. Po zabudování do portálu MSN a dalších si pak od projektu slibuje Microsoft získání podstatně většího reklamního podílu na trhu než dosud. V současné době je rozpracováno zmiňovaných 40 prototypů, které zahrnují média jako je video, televize, mobilní zařízení a pochopitelně Internet.

Jedním z představených prototypů byl i video hyperlink. Technologie je navržena tak, aby byla schopna detekovat produkty, které se objevily v televizních pořadech či reklamách, a poté uživatelům nabídne možnost kliknutí pro detailnější informace či přímo možnost koupit produkt. Další technologie, které jsou dosud rozpracovány, zahrnují čtečky čárových kódů, sociální sítě či reklamy pro velkoplošné obrazovky.

V personalizaci je budoucnost reklamy

V čem přesně spočívá zmiňovaná personalizace? Reklama na Yahoo a Googlu je založena na kontextu toho, co uživatel hledá (prozatím). Microsoft pak doufá, že tento způsob může vylepšit tak, že reklama bude kontextově reagovat nejen na obsah hledaného výrazu, ale bude kombinovat i demografické informace o tom, kdo hledání provádí. Věk, pohlaví, lokalita a řada dalších parametrů, to vše může významným způsobem ovlivnit a zpřesnit cílení reklamy a zvýšit její efektivitu. Je to klíčová vlastnost a výhoda, kterou má AdCenter oproti konkurenci mít.

Příklad z praxe uvádí Joanne Bradford (chief media revenue officer Microsoftu), která popisuje rozdíl mezi běžným hledáním na základě klíčových slov a AdCenter. Pokud si někdo koupí u současného reklamního systému u konkurence slovo "bleach" (tedy v překladu ¨bělicí prostředek"), může se na první pohled zdát, že si tím "pokryl" potenciální nákup od někoho, kdo hledá prostředky pro domácnost. Avšak dvě třetiny těch, kteří tento výraz hledají, jsou muži ve věku 18 až 34 let. Velká část těchto uživatelů tak pravděpodobně vůbec nehledá žádné prací prostředky, ale spíše populární japonskou "anime" se stejným názvem. Dokonce i pouhá schopnost odlišit, zda výraz hledá muž či žena, dokáže cílenou reklamu zpřesnit a více zefektivnit.

Právě takové zpřesnění může být zbraní proti klasickému hledání na základě klíčových slov a konkurenční výhoda Microsoftu. Jak prohlásil Chris Winfield, prezident reklamní agentury 10e20 z New Yorku, jsou právě podobné informace pro jejich klienty velmi cenné. Za podobnou reklamu zaplatí klienti rádi větší částku. Přesně tam míří "placené hledání", k větší personalizaci a lokalizaci. S tím pak přijdou i vyšší ceny za reklamu, ale i vyšší efektivnost.

Microsoft zaspal a Joanne Bradford to přiznává. "Abychom dostihli a předehnali naše konkurenty je diferenciace a přidaná hodnota přímo kritická." Pro Microsoft je momentálně kritické, nabídnout široké spektrum služeb a softwaru, který bude kompletně podporovat tyto reklamní technologie. Je to momentálně jedna z hlavních priorit Microsoftu.

Není se celkem čemu divit. Google a Yahoo v současné době vládnou a balík peněz, o který se jedná, je obrovský. Jen za třetí čtvrtletí loňského roku měl Google tržby z reklam na vlastních stránkách 885 milionů dolarů, dalších 675 milionů pak pocházelo z partnerských serverů v rámci systému AdSense.

Zda se tyto snahy Microsoftu dohnat (a předehnat) konkurenci zejména v podobě Googlu a Yahoo podaří, to se uvidí teprve časem. Ne všechny klíčové vlastnosti budoucí technologie jsou dosud implementovány. Co se konkurence týče, Google je v tomto směru poněkud více konzervativní a dosud se do personalizace na základě demografických údajů nepouští. Yahoo je dokonce více na ráně než Google, protože momentálně poskytuje pro MSN vyhledávání přes klíčová slova. S příchodem AdCenter se pak situace zřejmě podstatně změní.

Personalizovaná reklama přináší i jistá rizika co se narušování soukromí týče. Pilotního projektu Microsoftu se však chce dobrovolně zúčastnit (a tím pádem na sebe prozradit osobní informace) poměrně velké množství uživatelů.

Tento rok by tak mohl být počátkem silně personalizované reklamy. Kromě služeb Windows Live a Office Live plánuje Microsoft "posílat" reklamu i na mobilní zařízení a také na herní konzole Xbox.

Diskuze (32) Další článek: Ke stažení: vaříme s počítačem

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,