40 Gb/s: CESNET testoval nejrychlejší síť v Česku

Diskuze čtenářů k článku

25. 05. 2009 12:06

Paráda, kdy to začne nabízet UPC? :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 05. 2009 12:07

keď budú na námestí zadarmo peniaze rozdávať . . . .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 05. 2009 12:13

nemyslím, že by bylo třeba dělat z UPC omezence... net mají poměrně dobrej a 10Mbit bohatě stačí

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
25. 05. 2009 12:32

Taky nevidím jediný důvody pro neustálé zrychlování... Stejně BFU nemá co stahovat, protože to neumí a když už něco stahuje, tak to je z 50% (fakt si nedovedu troufnout kolik) nelegální obsah, nebo warez. Spíš bych zavedl individuální tarify, kdy se každej kdo by chtěl naklikal download a upload v rámci technických možností připojení a to by si potom platil. Běžné domácnosti bohatě stačí na emaily a stránky 2Mbps.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 05. 2009 12:40

No je fakt, že např. místo 10M/1M bych radši 3M/3M. Na těch pár epizod seriálů týdně by mi to bohatě stačilo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
25. 05. 2009 14:02

Přesně moje situace, pak mi vleze víc lidí najednou na stránky, začně trafik vytěžovat ještě jiná služba a je sranda xD 3/3 ideální...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 05. 2009 14:30

Naprosty souhlas.

Take bych misto 50/6 uvital treba 25/25.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 05. 2009 14:43

Já to uváděl spíš jako UPC příklad. Ve skutečnosti mám doma 2M/500k.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 05. 2009 14:51

ach tak, ono upc porad agerguje ?

uprijmne lituji uzivatele tohoto vyderacskeho ISP.

Platim 50Mbit (mimochodem 720Kc/mes) a v P2P spojenich s nekym kdo ma adekvatni upload se da dosahnout 6-7MB/s. Je pravda ze malokdy se tato rychlost da vyuzit pri stahovani - cehokoliv z webu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Flasi  |  25. 05. 2009 16:36

Jistěže agreguje. Každý ISP agreguje. A který tvrdí že ne, tak na toho pozor, protože když lže v tomhle, tak asi není moc seriózní.

Otázka nezní agregace ano nebo ne. Otázka zní - pozná agregaci uživatel? A to u UPC (stejně jako ostatních velkých ISP) záleží PŘEDEVŠÍM na lokalitě. Holt někde UPC koupil kabelovku s kvalitní infrastrukturou a někde s bídnou. Některé sídliště je připojeno kvalitní linkou, některé méně kvalitní linkou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 05. 2009 14:41

Bezna domacnost ma na to vyuzit i par gigabitu, i bezna domacnost by uzila napriklad distribuovany sitovy disk fungujici rychlosti bezneho HDD, na ukladani dat kvuli zaloham/sdileni s dalsimi cleny/dostupnosti na cestach/... Pohled "rychly Internet je dobry jen na stahovani (nelegalnich) dat" je velmi omezeny.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
25. 05. 2009 14:47

NEdovedu si nějak představit mojí rodinu, jak by něco podobného používala, nastavovala, zařizovala. Asi nejsou moc normální... Ukládání dat na domácí fileserver ze zahraničí? Sakra bych si rozmyslel, jestli táme v kavárně někdo nesedí na drátě a nekouká na to co posílám. To radši využiju externí disk. Pokud jde o domácí síť, tam je to o ničem jiném, dneska má každý 100Mbps...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Flasi  |  25. 05. 2009 16:32

Jak nastavovala a zařizovala? Pokud by domácnosti měly takovou konektivitu, tak by existovala služba, kterou by zvládl každý počítačový gramotný (jako každý takový zvládne nainstalovat skype).

Ukládat data na server do zahraničí? No drtivá většina těch dat nebude citlivější, než je obsah mailů a nezdá se, že by běžným lidem dělalo problém používat zahraniční freemaily.

Nesmělý rozmach služeb jako je dropbox ukazuje, že zájem určitě bude.

Že vy využijete raději externí disk je úplně jedno.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
snake  |  26. 05. 2009 02:15

Vidím hned několik potíží: na doma není potřeba sdílet zvenčí, stačí vnitřní síť, a ta bude vždy rychlejší než síť ven. Zálohování lze provádět i mnohem menší rychlostí než jsou Gbps, stačí bohatě i jednotky Mbps, vše ostatní je otázkou vhodného softwaru (pravda, o žádném konkrétním nevím, ale měl jsem tím na mysli propagaci jen změn na disku, a těch zas tak moc není, aby nestačila rychlost v řádu Mbps; no a při hodně velkých změnách na disku by holt vypropagování změn nějakou dobu trvalo)...

Takže zbývá cestování. A tady je potíž: je nutné, aby tu konektivitu pak měli k dispozici všichni. Všude, kam budu cestovat, bych musel mít k dispozici _spolehlivý_ net s podobnou rychlostí, jakou mám doma. A to bude scifi ještě docela dlouho, ty externí disky jsou za běžných okolností pro cestování jistě mnohem praktičtější (dnes mají flashky i 32 či 64 GB, 2,5" externí 100g lehoučké disky mají až 500 GB, nehledě na to, že většina lidí, co cestuje, má svůj laptop)...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
26. 05. 2009 12:56

Ok, tak nieco jednoduchsie. 5 clenna domacnost pripojena na net a internet video pozicovna legalnych HD filmov. Kazdy si na svojom multimedialnom zariadeni zapozicia a pusti iny streamovany film a hned mas dovod na Gbps.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
25. 05. 2009 23:19

100% souhlas.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
25. 05. 2009 12:02

Tohle už je docela fofr, sice jsem nikde nenašel jaká je rychlost stávajících spojů, ale odhaduju, že oproti 40Gbps to takovej rozdíl nebude, když větší housingy mají do NIXu 10Gbps. Ovšem těch teoretických 100Gbps je už jiný kalibr. V dnešní době, kdy se zavádí IPTV a VoIP jsou tyhle kroky žádoucí...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
snake  |  26. 05. 2009 01:48

Technická: pro IPTV a zejména pro VoIP jsou mnohem důležitější než rychlost parametry jako je zpoždění, jitter, případně možnost prioritizace paketů po celé trase (mno, to jen pro VoIP), nebo rovnou garance pásma.

100 Gbps není špatná rychlost uvnitř samotné sítě Cesnetu, mj. i proto, že většinu toho mnou nahoře požadovaného nějakým způsobem implementuje, ale je tu ještě další důležitá věc, o které se zpráva vůbec nezmiňuje. Totiž externí konektivita. Jak peering v rámci Čech, tedy nejspíše NIX, tak i vně. A nevím, kolik z té kapacity vytěžují studenti, jak navrhuje zprávička, ale tipl bych si, že většina toho velkého provozu (downloady typu rapid, torrenty, ...) bude směrem ze zahraničí...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
26. 05. 2009 13:23

Do zahraničí mají obrovskou konektivitu na dlaší akademické sítě. Jak je vidět z mapy, tak DWDM optiku mají do rakouska, slovenska a polska, do NIXu mají 2*10GB.

Do dalších evropských akademických sítí jako je GEANt a AMS-IX mají taky konexe v řádu GB.

A co se týče vytěžování studentstvem, tak co vím od adminů ze strahova, tak torretny velice často jedou přes lokální peere, nebo z iných akademických sítí, protože když máte takovou konektivitu jako je na strahově, tak odstřelujete malé sdíleče co nedají víc než 10kb jen to lítá.

Mnohem větší zátěž než vygenerejí studenti se vytváří ve výzkumných laborkách, proč třeba do Řeže vede konektivitu v řádu GB? Protože pokusy jaderného inženýrstvý produkují poněkud velké množství dat. Nemluvě třeba o astronomických teleskopech, výzkumu lidského genomu apd. To jsou obrovská množství dat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor