Radek Chalupa

Sledujte Živě.cz na Facebooku
Vizualizace v aplikacích pro Windows XP

Vizualizace v aplikacích pro Windows XP

S novými Windows XP přichází také jejich výrazně nový vizuální vzhled, který částečně modifikuje i starší aplikace. Pokud chcete, aby i prvky v klientské oblasti měly nový vzhled, musíte učinit další kroky – o nich si dnes řekneme.

31.  1.  2002 | Radek Chalupa | 7

Hákujeme klávesnici a myš

Hákujeme klávesnici a myš

Na různých diskusních fórech se často můžete setkat s otázkou: „Jak můžu (nejlépe tajně – tedy programem na pozadí) monitorovat všechny stisknuté klávesy a výsledek třeba zapisovat do souboru?“ Pohnutky takového dotazu jsou často jasné. Dotyčný se prostě chystá komusi podstrčit do počítače nějakého špióna, který mu umožní třeba zjistit hesla, přečíst si „choulostivý“ e-mail napsaný tímto člověkem apod.

24.  1.  2002 | Radek Chalupa | 18

Trochu více o „Hintech“ v C++ Builderu

Trochu více o „Hintech“ v C++ Builderu

Hinty, jak jsou v C++ Builder nazývány tool-tipy, jsou známá (většinou žlutá či bílá, podle nastavení barevného schématu) malá plovoucí okna. Objevují se na pár okamžiků po najetí kurzoru myši na nějaký prvek, většinou tlačítko, a ve svém textu obsahují rychlou nápovědu stručně popisující funkci daného prvku.

22.  1.  2002 | Radek Chalupa | 1

Kreslení na plochu v C++ – háky

Kreslení na plochu v C++ – háky

V tomto článku si ukážeme, jak lze kreslit na plochu a jak můžeme překreslit tlačítko „Start“ vlastním výtvorem.

17.  1.  2002 | Radek Chalupa | 17

Použití Drag and Drop v C++ Builderu

Použití Drag and Drop v C++ Builderu

Většina sofistikovanějších programů běžně podporuje techniku „drag and drop“. Ukážeme si, jak ji aplikovat v C++ Builderu.

15.  1.  2002 | Radek Chalupa

Formuláře v C++ Builderu III. (prozatím) naposled

Formuláře v C++ Builderu III. (prozatím) naposled

V tomto článku se naposledy (alespoň pro nejbližších pár článků) podíváme ještě podrobněji na některé zajímavé záležitosti okolo formulářů. Naučme se jak používat průhlednost, jak nastavit formuláři vlastní tvar, třeba definovaný bitmapou apod.

10.  1.  2002 | Radek Chalupa | 7

Formuláře v C++ Builderu – dokončení

Formuláře v C++ Builderu – dokončení

V tomto článku se ještě budeme zabývat formuláři (třída TForm). Ukážeme si například, jak změnit některé jeho vlastnosti, které nelze nastavit v ObjectInspectoru, a jak zachytávat některé zprávy, které také nemají publikovanou příslušnou událost (Event).

8.  1.  2002 | Radek Chalupa | 1

Jak na joystick v C++

Jak na joystick v C++

V tomto článku si ukážeme, jak pracovat s joystickem v „běžné“ aplikaci, tedy nikoliv a aplikaci DirectX.

3.  1.  2002 | Radek Chalupa

Formuláře a aplikace v C++ Builderu

Formuláře a aplikace v C++ Builderu

V tomto článku se trochu podrobněji podíváme na problematiku formulářů, objektu aplikace a řekneme si něco o tom, jak jsou vlastnosti komponent ukládány do zdrojů programu (resources)

2.  1.  2002 | Radek Chalupa | 4

Shell v C++ 2.díl

Shell v C++ 2.díl

V tomto článku ještě zůstaneme u Shellu. Ukážeme si jak spustit jiný program, jak získat informace o jeho návratovém kódu a jak detekovat, zda program byl ukončen. Ukážeme si také jak získat některé informace o běžícím procesu.

28.  12.  2001 | Radek Chalupa | 8

C++ Builder – Ikony a kurzory

C++ Builder – Ikony a kurzory

V minulém článku jsem slíbil, že se budeme podrobněji věnovat ikonám a jejich specifikům v C++ Builderu. S tématem ikon úzce souvisí (úžeji než si možná leckdo myslí, jak dnes poznáte) téma kurzorů.

27.  12.  2001 | Radek Chalupa

Shell – aneb zástupci, speciální složky, souborové operace a pod.

Shell – aneb zástupci, speciální složky, souborové operace a pod.

V tomto článku si ukážeme, jak pracovat s některými položkami shellu. Naučíme se jak zjistit skutečnou cestu k speciálním složkám, jako je například nabídka start, dále si ukážeme jak vytvářet zástupce, jak je přidat třeba na plochu či do nabídky „po spuštění“.

20.  12.  2001 | Radek Chalupa | 12

Naučte se efektivně používat C++ Builder -  I.

Naučte se efektivně používat C++ Builder - I.

V tomto článku opustíme (alespoň na nějaký čas) konkrétní tématiku tvorby komponent pro C++ Builder a budeme se věnovat problematice programování v prostředí C++ Builder obecněji.

18.  12.  2001 | Radek Chalupa | 14

Obrazovka (II.) a pracovní plocha v C++

Obrazovka (II.) a pracovní plocha v C++

V minulém článku jsme se zabývali podrobněji grafickými režimy, naučili jsme se, jak zjistit aktuální nastavení, jak zjistit všechny přístupné režimy a jak přepnout do požadovaného režimu. V tomto pokračování ještě zůstaneme u toho, co souvisí s obrazovkou, a také trochu zabrousíme do vzhledu pracovní plochy.

13.  12.  2001 | Radek Chalupa

Tvorba komponent pro C++ Builder - Image CheckBox

Tvorba komponent pro C++ Builder - Image CheckBox

V tomto článku si vytvoříme komponentu check-box, která bude zobrazovat vlastní obrázky znázorňující jednotlivé stavy zaškrtnutí. Tyto obrázky budou definovány v přidruženém ImageListu, a check-box bude mít jako property indexy položek v image-listu pro jednotlivé stavy: tedy nezaškrtnuto, zaškrtnuto a disabled.

11.  12.  2001 | Radek Chalupa | 1

Display – práce s grafickým adaptérem v C++

Display – práce s grafickým adaptérem v C++

V tomto článku si ukážeme pár užitečných věcí pro práci s obrazovkou. Ukážeme si například, jak zjistit všechny dostupné grafické režimy, jak přepnout do zvoleného režimu, zjistit aktuální nastavení apod.

6.  12.  2001 | Radek Chalupa | 5

Tvorba komponent pro C++ Builder  - vlastní Popup-menu

Tvorba komponent pro C++ Builder - vlastní Popup-menu

V tomto článku si ukážeme vytvoření komponenty odvozené od TPopupMenu, představující tedy plovoucí nabídku.

4.  12.  2001 | Radek Chalupa

Zachytávání videa II

Zachytávání videa II

V předchozím článku jsme si ukázali tu nejjednodušší implementaci programu na zachytávání videa pomocí MCI a „video for windows“. V tomto pokračování si ukážeme, jak umožnit pokročilejší nastavení ovladače, vybrat cílový soubor a podobně.

29.  11.  2001 | Radek Chalupa

Tvorba komponent pro C++ Builder PageControl

Tvorba komponent pro C++ Builder PageControl

Dnešní komponenta bude odvozena od VCL komponenty TPageControl, bude navíc umět nastavit barvu pozadí TabSheets, dále barvu, popřípadě pozadí jako bitmapu záložek a nezávisle aktivní záložky. Dále budeme moci rozlišit font „běžné“ a vybrané záložky. Bude také umět nastavit požadovanou pevnou šířku a výšku záložky, minimální šířku záložky, určit, zda záložky mají mít stejnou šířku.

27.  11.  2001 | Radek Chalupa

Jak ve vlastním programu zachytávat video?

Jak ve vlastním programu zachytávat video?

Dnes se již stává skoro běžným vybavením počítače nějaké zařízení na zachytávání videa. Ukažme si proto, jak lze vytvořit vlastní program pro zachytávání videosekvencí.

22.  11.  2001 | Radek Chalupa | 2

Tvorba komponent pro C++ Builder ImageButton

Tvorba komponent pro C++ Builder ImageButton

V tomto článku si vytvoříme tlačítko podobné TBitButtonu, tedy zobrazující vybranou bitmapu ale mající několik vlastností navíc.

20.  11.  2001 | Radek Chalupa

Záznam zvuku pomocí MCI v C++

Záznam zvuku pomocí MCI v C++

V předchozích dvou článcích jsme se zabývali přehráváním multimediálních souborů pomocí MCI (Media Control Interface). V tomto článku si ukážeme, jak lze MCI využít pro záznam zvuku do formátu WAV.

15.  11.  2001 | Radek Chalupa

MCI Player v C++– další rozšíření

MCI Player v C++– další rozšíření

V minulém článku jsme si vytvořili ten nejjednodušší přehrávač multimediálních souborů. V tomto pokračování si ho již trochu vylepšíme s tím, že především se naučíme, jak zachytávat informace o „změně stavu“ přehrávání a také o aktuální hodnotě některých parametrů, jako je rychlost přehrávání, zoom apod.

8.  11.  2001 | Radek Chalupa

Tvorba komponent pro C++ Builder - úsporná komponenta – TMyWinControl

Tvorba komponent pro C++ Builder - úsporná komponenta – TMyWinControl

Prostředí Borland C++ Builder patří do té skupiny, ve které je prioritou rychlost a „snadnost“ vývoje nad maximální efektivitou. Podíváme se na to, co dělat, když tu efektivitu chcete.

6.  11.  2001 | Radek Chalupa

MCI Player ve Visual C++

MCI Player ve Visual C++

V tomto článku si ukážeme, jak vytvořit vlastní přehrávač multimediálních souborů pomocí rozhraní MCI (Media Control Interface).

1.  11.  2001 | Radek Chalupa | 3

Tvorba komponent pro C++ Builder FormExhalupa

Tvorba komponent pro C++ Builder FormExhalupa

V tomto článku si ukážeme příklad nevizuální komponenty, která bude mít možnost rozšířit vlastnosti formuláře (TForm) a snadno zachytávat některé události, které standardní TForm nemá implementovány.

30.  10.  2001 | Radek Chalupa | 2


Aktuální číslo časopisu Computer

Speciál o přechodu na DVB-T2

Velký test herních myší

Super fotky i z levného mobilu

Jak snadno upravit PDF