Chytrá domácnost | Amazon Echo | Google Home | Alexa

Alexa oslavila 5. narozeniny a její šéf nastínil, jak nás budou asistenti špehovat na každém kroku

  • Amazon Echo oslavil páté narozeniny a Google Home třetí
  • Jak budou vypadat asistentky za pár let?
  • Aby mohly pomáhat, budou nás muset sledovat na každém kroku

Amazon před pár dny oslavil 5. výročí svého chytrého reproduktoru Echo a potažmo tedy i celé asistenční služby Alexa, která dnes dokáže ovládat více než 85 tisíc různých zařízení a její základní schopnosti rozšiřuje na 100 tisíc funkcí třetích stran – tzv. skillů.

A jen pro pořádek, konkurenční chytrý repráček od Googlu – Home – oslavil své narozeniny jen o pár dnů předtím. Do boje o duši amerických domácnosti vyrazil 4. listopadu 2016, a přestože díky své síle začal brzy srovnávat tržní skóre, impérium Jeffa Bezose si v některých aspektech nadále drží onen dvouletý náskok.

Proč Alexa stále nerozumí česky?

Alexa se zrodila v polské vývojové pobočce Amazonu. Geografická blízkost gdaňských inženýrů nicméně ani náznakem nepřibližuje datum, kdy budeme moci Echo ovládat třeba příkazem „Alexo, kup mi vdolek,“ načež nám její hlas odpoví líbeznou strojovou češtinou.

Pro Amazon jsou Alexa a Echo něčím mnohem širším než jen hlasově ovládaným reproduktorem, který na povel sepne chytrou žárovku, takže je na nový trh pustí leda v případě, že je pro ně připravený celý komplex napojených skillů. Stručně řečeno, pokud bych si nedokázal skrze Alexu přivolat třeba plzeňský taxík, anebo objednat dva masové burky z brněnského hladového okénka, nemá smysl, aby Alexa komunikovala česky.

Alexa zítřka podle jejího šéfinženýra Rohita Prasada

Na další vývoj Alexy dnes dohlíží Rohit Prasad, viceprezident a šéfinženýr pro hlasové asistenční služby v Amazonu. Prasad v týdnu oslavil narozeniny Alexy na portugalské vývojářské konferenci WebSummit, kde přítomným nastínil, jak by mělo hlasové ovládání fungovat během několika příštích let, a proč je tak velmi důležité před podporou nového jazyka připravit celý ekosystém.

df1e686b-485c-43e3-94f4-c60d84a9244d
Šéfinženýr Alexy a viceprezident Amazonu Rohit Peasad

Ostatně, Prasadova vize je relativně univerzální, a tak ji nejspíše můžeme vztáhnout i na konkurenční Google. Lze ji shrnout do sedmi bodů:

1. Asistenti budou více transparentní a pod kontrolou

Zní to sice jako klišé a nicneříkající zkratka, ale je naprosto klíčová. Stále větší nástup chytřejších algoritmů pro zpracovávání velkých dat a A.I. sebou pochopitelně nese i to, že v oněch velkých datech budou nacházet vzory lidského chování a budou předpovídat naše příští kroky. Je dobré, aby to člověk věděl dopředu, aby to měl plně pod kontrolou a aby mohl kdykoliv dupnout na brzdu a skončit.

2. Asistenti se budou učit přímo od svých uživatelů

Dejme tomu, že inženýři Amazonu naučí Alexu reagovat na nějaký exaktní slovní dotaz, nicméně miliony zákazníků budou chtít odpovědi docílit trošku jiným příkazem. Alexa si tedy musí sama spojit, že k jedné odpovědi/skillu se může vázat více příkazů, které se bude podle jejich významnosti postupně učit.

Může to znít jako drobnost, ale schopnost pochopit podstatu dotazu, aniž by to byla přesná fráze z manuálu, je jedna z definic alespoň nějakého náznaku umělé inteligence uvnitř podobné asistenční služby.

Ne snad, že by musela Alexa rovnou projít Turingovým testem, ale musí pochopit přinejmenším základní význam toho, co diktujeme do mikrofonu, ať už je to cokoliv.

3. Miliardy dalších odpovědí

Alexa se musí naučit hromadu nových otázek a odpovědí, což musí zajistit jak chytřejší algoritmy (viz předchozí bod), tak výpomoc komunity třeba skrze funkci Alexa Answers, v rámci které mohou znalostní bázi Alexy velmi snadno rozšiřovat nadšenci z celého světa.

44ec2f4b-8e3c-4870-895c-d63669c6d6b8
Alexa Answers nabízí komunitě vyřešit otázky, na které zatím Alexa nezná odpověď 

4. Asistenti musejí být proaktivní

Tak, teď už to začíná být konečně zajímavé. Pokud budete mít domácnost plnou nejrůznějších chytrých krabiček internetu věcí, které budou kompatibilní s Alexou, asistenční služba se bude moci sama ozvat a upozornit vás třeba na to, že jste zapomněli po příjezdu domů zhasnout v garáži.

Stejně tak když Alexe přikážete, ať vás v určitou hodinu upozorní na nějakou událost, asistent si v daný čas zjistí, kde se zrovna nacházíte, a pokud budete třeba ve voze s podporovaným palubním počítačem, připomene se právě skrze něj a nikoliv skrze Echo kdesi v ložnici, kterému jste to přikázali. Součástí je tedy větší důraz na celkový kontext a personalizaci, pokud bude součástí domácnosti více osob.

5. Asistenti budou více přirození

Co to znamená? Nu, v mnohém to souvisí s druhým bodem, kdy jsme si řekli, že se asistentka bude muset naučit lépe chápat, co od ní vlastně chceme, i když se zeptáme jinak. Prasad jako příklad zmiňuje skill na ovládnutí robotického vysavače.

bb4af422-2e52-4303-8e92-b38174613a8e
Alexu podporují i některé chytré vysavače. třeba Roomba.

Zatímco dnes by mohla aktivace takového příkazu vypadat třeba takto: „Alexa, have Roomba clean my room,“ načež vysavač vyrazí na dobrodružnou cestu za bramborovými lupínky pod gaučem v obýváku, chytřejší Alexa zítřka by měla to samé udělat i po obecnějším povelu „Alexa, start cleaning,“ protože ví, že máte doma chytrý vysavač, a tak sama zvolí odpovídající skill a jeho aktivační frázi.

6. Asistenti budou zábavnější

V minulosti se Alexa naučila hlas Samuela L. Jacksona a Amazon v tom bude zjevně pokračovat. I v tomto případě by se mohlo zdát, že se jedná o nepodstatnou drobnost, ale podobná blbinka přiblíží chytrou domácnost zítřka a její potenciál mnohem více lidem, než pět sebelepších přednášek o chytrých zásuvkách pro pár set geeků.

7. Asistenti budou vést složitější konverzace

Alexa se bude snažit předvídat vaše další kroky a to jak na základě vzorů chování milionů a milionů dalších uživatelů, kteří po skillu A často spouští také skill B, čili jej nabídne i vám, tak podle lokálního kontextu. Tedy podle toho, co máte vy osobně v diáři a tak dále.

Výše zmíněné body mohu vypadat možná až příliš abstraktně, tak si pojďme ukázat ještě konkrétní příklad. Letos v červnu Amazon představil technologické demo Alexa Conversations.

Jedná se o snahu proměnit původní schéma hlasových asistentů: jeden stručný dotaz – jedna stručná odpověď na: jeden stručný dotaz – vyřízení celé související agendy. Čili když do Alexy napojíme sklil, který ji umožní nakupovat lístky do kina, a dáme v sobotu povel „Alexo, kup mi lístek do Skaly na Jokera 2,“ asistent se rovnou zeptá, jestli pak nechcete zajít i na večeři do toho sousedního podniku, neboť analýzou údajů od ostatních uživatelů (velká data a behaviorální vzory – viz první bod) zjistil, že v něm provádějí rezervaci i ostatní, takže bude asi oblíbený.

a1d6ec6b-9f77-4f59-a1c4-d653c0104fcd
Amazon Ring – chytrý zvonek s kamerou a Alexou

Podobně může Alexa předpovědět i zpracování dalších skillů, aniž byste je museli iniciovat. Jelikož podle polohy vašeho telefonu, funění do mikrofonu nejbližšího reproduktoru Echo nebo podle dat z chytrého prstenu Echo Loop tuší, že jste doma, zeptá se, jestli má objednat Uber a to na čas, který bude ideální, abyste objednané kino stihli a neskončili v podvečerní zácpě.

Ostatně, o jejím riziku Alexa ví, a to buď z externích zdrojů, anebo opět z vlastních – třeba z Alexou vybavených automobilů, ale i matematických behaviorálních modelů.

Jelikož má Alexu v nějaké té krabičce hromada uživatelů ze stejného města, Amazon si může vytvořit časové vzory, kdy přijíždějí domů (po příjezdu je rozpozná Amazon Ring) a kdy jsou tedy asi silnice nejplnější.

Hlasoví asistenti jsou něco mnohem většího než jen repráček napojený na Spotify

Teď už je jistě všem zřejmé, proč jsou výrobci těchto asistenčních systémů – v našem kulturním okruhu vlastně jen Amazon a Google – tak pomalí při samotné lokalizaci, neboť ta výhledově ani zdaleka nespočívá jen v tom, že se nějaký reproduktor s mikrofonem naučí česky a místo „Hello“ nás pozdraví bujarým výkřikem „Nazdar!“

Amazonu i Googlu jde o mnohem více než jen o primitivní hlasový povel ke spuštění Spotify, vyhledání dotazů na Wikipedii nebo sepnutí pokojové lampy.

Na stranu druhou, aby se mohly naučit nové kousky, musejí své uživatele analyzovat mnohem bedlivěji než dříve, což bude pochopitelně vzbuzovat stále větší emoce a otevírat naprosto zásadní otázky, co se s těmito daty na serverech Amazonu vlastně děje a jak je celý systém bezpečný a důvěryhodný.

Diskuze (26) Další článek: Letadlové lodě by v budoucnu mohly být nahrazeny velkými ponorkami s drony

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,