Jak vytvářet www stránky - 25. díl

Vítejte u posledního dílu našeho seriálu, který vás provedl úskalími jazyka zvaného HTML. Dnes se podíváme na to, co můžete pro své stránky udělat, jak je dále vylepšit a také jak je propagovat.
Vítejte u posledního dílu našeho seriálu, který vás provedl úskalími jazyka zvaného HTML. Dnes se podíváme na to, co můžete pro své stránky udělat, jak je dále vylepšit a také jak je propagovat.

Umístění stránek na server
Jestliže nemáte možnost umístit své stránky na firemní nebo školní server, můžete si například koupit vlastní doménu včetně pronájmu místa na disku, což ale nebývá zrovna nejlevnější. Pokud chcete vystavit jen své soukromé stránky, můžete využít webový prostor, který nabízí většina providerů (včetně těch "zadarmových"), nebo využijte nabídky serverů umožňujících hostování stránek zdarma. Představíme vám ve zkratce alespoň ty nejznámější:
  • MujWeb – největší a nejnavštěvovanější česká služba nabízející webhosting zdarma. K dispozici máte 10 MB místa, adresa vašich stránek pak bude www.mujweb.cz/www/něco. Nevýhodou je, že svůj web můžete administrovat výhradně přes www rozhraní, což nevadí, skládá-li se vaše prezentace z několika stránek, ovšem updatovat tímto způsobem rozsáhlý web je časově velmi náročné. Stejně tak vám může být nepříjemné vkládání proužkové reklamy na každou stránku.
  • Hyperlink – jedna z nejmladších služeb, která vám dá 12 MB diskového prostoru, možnost přístupu přes www i FTP a adresu www.hyperlink.cz/něco, případně i něco.hyperlink.cz. Na rozdíl od MujWebu nejsou do stránek provozovatelem služby vkládány reklamní bannery a můžete zde zdarma vystavit i komerční prezentaci (podmínkou je zobrazení malé ikonky na titulní stránce vaší prezentace).

Statistika přístupů
Patrně vás také bude zajímat, kolik lidí vaše stránky navštívilo, případně odkud na ně přišli. V minulosti byla v módě nejrůznější počítadla, která zobrazovala počet přístupů přímo na stránkách, dnes však trend směřuje ke skrytým počítadlům s podrobnou statistikou. Co nám tedy v tomto směru nabízí český Internet:
  • Navrcholu.cz - tato služba nabízí velmi podrobnou statistiku obsahující počet přístupů a sessions, adresy návštěvníků, rozpis volání počítadla (můžete sledovat které stránky vaši návštěvníci otevřeli) a stejně tak snadno zjistíte i odkud přišli. Máte také možnost nechat si zasílat statistiku každý den elektronickou poštou přímo do své schránky.
  • Counter.cz – zde najdete podobné možnosti, jako u služby Navrcholu, včetně zasílání podrobných statistik e-mailem.
  • TopList – další služba nabízející vedení statistik s podobnými možnostmi jako dvě předcházející, ovšem nezasílá statistiky e-mailem, což považuji za podstatný nedostatek.
  • CNW:Počítadlo – zde si můžete vybrat z několika počítadel (včetně neviditelného počítadla), ze statistik je pak možné zjišťovat IP adresy návštěvníků, datum a čas přístupu, jejich operační systémy a použité browsery. Zajímavá je též možnost nechat si vypsat počty přístupů podle top-level domény za uplynulý měsíc.

Registrace ve vyhledávačích
Aby vás potenciální návštěvníci vašich stránek našli, bude velmi důležitým krokem registrace stránek ve vyhledávačích. Jsou-li vaše stránky pouze v češtině, vystačíte s registrací pouze v českých vyhledávačích. Rozhodně byste neměli zapomenout na nejsilnější kvarteto: Budou-li vaše stránky i v anglickém jazyce, zaregistrujte je na velkých světových vyhledávačích jako je Altavista, AllTheWeb, Excite, InfoSeek nebo Yahoo!. V čím více vyhledávačích se zaregistrujete, tím máte větší šanci, že si vás návštěvníci všimnou.

Máte-li stránky v dalších jazykových mutacích, seznamte se s vyhledávači v regionech, ve kterých se tento jazyk používá a zaregistrujte je alespoň u nejnavštěvovanějších vyhledávacích služeb.

Do desíti světových vyhledávačů se také můžete nechat zaregistrovat pomocí služby AddWeb.cz.

Propagace systémem výměnné reklamy
Podstata systému reklamních proužků a ikon je velmi jednoduchá – do svých stránek zakomponujete kód, který zajistí, aby se na vašem serveru zobrazovala reklama ostatních členů. Za každé zobrazení získáváte určitý počet kreditů a za tyto kredity je pak zobrazován váš reklamní proužek na stránkách ostatních členů. Ve výměnné reklamě na českém Internetu dominují dvě služby: Billboard.cz a Mr. Linx. Nebudeme zde, vzhledem k vyrovnanosti a podobnosti obou služeb, preferovat ani jednu ani druhou. Spíše doporučujeme, abyste se podívali na seznam členů, kde se dozvíte, na jakých stránkách se bude zobrazovat vaše reklama a dále podrobně prostudujte podmínky, zejména pak tzv. "výměnný poměr", který vyjadřuje, kolikrát se bude muset zobrazit reklama na vašich stránkách, aby se jednou zobrazil váš reklamní proužek jinde.

Vlastní forma propagace
Kromě systémů výměnné reklamy můžete své stránky propagovat i sami. Vyvarujte se časté chyby, které se dopouští nemálo začínajících webmasterů, a sice rozesílání hromadných e-mailů s upozorněním na své stránky. Velká část českých uživatelů toto zasílání nevyžádané pošty považuje za spamming a oprávněně může požadovat po vašem providerovi, aby vám zrušil připojení k Internetu. Mnohem vhodnější je například výměna ikonek či odkazů se serverem stejného nebo podobného zaměření. Nejlepší způsob je vyhledat v některém vyhledávači podobné stránky a nabídnout jejich majitelům umístění reklamní ikony na vašich stránkách na oplátku za to, když umístí vaší ikonu na svých. Samozřejmě je vhodné zaměřit se na servery, které mají podobně vysokou návštěvnost, neboť je velmi nepravděpodobné, že byste například přemluvili webmastera Seznamu, který denně navštíví několik desítek tisíc návštěvníků, aby na titulní stránku umístil vaší ikonu výměnou za ikonu na vašich stránkách, na které přijde maximálně stovka čtenářů.

Založení konference
Zajímavým rozšířením webové prezentace může být tzv. e-mailová konference. Patrně nejznámější a nejpoužívanější českou službou tohoto typu je Pandora.cz. Důležité je zvolit správný typ konference, neboť každý typ se hodí pro jiné účely. Na výběr máte následující možnosti:
  • obyčejná – tato konference je vhodná pro rychlou komunikaci všech členů. V principu funguje tak, že každý e-mail zaslaný do této konference je ihned poslán všem členům bez jakékoli kontroly. To může být nežádoucí zejména tehdy, když se vám do takové konference přihlásí spammer, který bude obtěžovat nevyžádanými e-maily nesouvisejícími s tématem.
  • moderovaná – tato konference řeší problém se spamováním, neboť každý zaslaný e-mail musí předtím, než je rozeslán, potvrdit moderátor. Na jednu stranu tím získáte naprostou kontrolu nad děním v konferenci, ovšem musíte počítat s tím, že vám přibude práce s kontrolou a potvrzováním všech příspěvků.
  • uzavřená – tento typ konference se hodí například pokud chcete čtenářům, kteří o to projeví zájem, zasílat nějaké informace (ceníky, zprávy, informace o aktualizaci stránek atp.). Do těchto konferencí smí přispívat pouze moderátoři (jimi zaslané zprávy pak obdrží všichni účastníci), takže se jedná pouze o jednosměrnou komunikaci.
Kromě uvedených možností můžete svou konferenci označit jako soukromou, což znamená, že budete schvalovat každého člena, který se chce přihlásit.

Patrně nejvhodnějším kompromisem je obyčejná soukromá konference, která je rychlá, nebude vás zatěžovat potvrzováním všech příspěvků a přitom budete mít kontrolu nad tím, jaké účastníky ve své konferenci máte. Snižuje se také riziko spammingu, neboť řadu spammerů odradí již samotný statut soukromé konference.

Ankety
Interaktivita stránek je jedním ze základních předpokladů správného webu. Všimněte si například, na kolika serverech najdete diskusní fóra umožňující čtenářům vyjádřit svůj názor. Jednou z možností, jak dát návštěvníkům vašich stránek možnost projevit své názory, je jednoduchá anketa. Na českém Internetu můžete využít například službu WebAnkety.cz. Zde si vytvoříte účet, nadefinujete anketní otázky (je možné určit dobu jejich platnosti a lze též nastavit otázky na libovolné období dopředu), vyberete možné varianty odpovědi a pak jen vložíte do stránky kód, který obdržíte při registraci. Při načtení stránky z Internetu se pak návštěvníkovi zobrazí anketní otázka, možné odpovědi a grafické i číselné údaje o tom, kolik hlasujících zvolilo tu kterou odpověď. Zejména je zajímavé, má-li anketa přímou souvislost se stránkou, na které je umístěna (například u článku o nových cenách počítačových sestav se čtenáře zeptáte, zda mu připadají vysoké nebo nízké atp.).

Možností, jak dále vyšperkovat a zdokonalit své www stránky je mnoho, stejně tak existuje hodně způsobů, jak přitáhnout návštěvníky. Pamatujte si ale základní pravidlo, které říká, že není důležité, aby návštěvník na stránky přišel, ale aby se na ně vracel, proto velmi záleží na obsahu a způsobu zpracování vašich stránek. Snažte se, aby vaše webové výtvory byly co možná nejvíce profesionální a aby obsahovaly co nejvíce užitečných informací.

Doufám, že vám náš seriál pomohl překonat nástrahy HTML a tvorby www stránek a přeji vám mnoho úspěchů při prezentaci sebe nebo své firmy na Internetu.

Diskuze (12) Další článek: Hraji si, tedy nezlobím

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,