Do Česka totiž vtrhla móda slevových serverů. Všechny pracují na jednoduchém principu skupinové slevy – když se najde několik set až tisíc zájemců o stejnou věc, letí cena dramaticky dolů.
Slevové weby nejsou českým vynálezem, již dříve se prosadily v Americe, a jak už to bývá, zanedlouho se objevily české klony. V USA je nejznámějším slevovým webem Groupon.com, u nás Slevomat.cz, který ale za několik měsíců získal přibližně 80 nových konkurentů. Všude to funguje stejně – slevové servery přitáhnou lidi prahnoucí po výhodných nákupech, ale také firmy toužící po zviditelnění svých produktů či služeb. Když je nabídnou za polovic, získají rázem reklamu a hromadu nových zákazníků.

Aktuální nabídka Slevomatu
Sleva jako způsob reklamy
Není aktuálně většího fenoménu na českém internetu, slevy jsou vidět všude. A slevové servery se tak pochopitelně staly tématem jedné z panelových diskuzí na konferenci Czech Internet Forum, která se konala minulý týden. Dozvěděli jsme se něco o fungování skupinového nakupování, a to přímo od provozovatelů slevových webů.
Jak to funguje?
1) Vyberte si slevový server nebo agregátor, prohlédněte si nabídky. Mění se každý den a zpravidla si můžete vybrat město, ve kterém chcete slevu uplatnit.
2) Když se vám něco zalíbí, klikněte pro objednání slevy. Nabídka se stane platnou v okamžiku, kdy počet zájemců překročí určitý počet. Ovšem pozor, počet zájemců může být omezen i shora.
3) Následuje platba, nejčastěji převodem, nebo kartou.
4) Pokud se jedná o poukázky, nebo slevové kódy, obdržíte je po uskutečnění platby elektronicky. Případné hmotné produkty vám budou zaslány poštou.
Každého asi napadne otázka, proč se tu během pár měsíců vyrojilo takové množství slevových webů. Je to snad tak výhodný byznys? Na první pohled ano, stačí si rozebrat podíly. Když je na webu inzerována nabídka s 50% slevou, nemá z ní obchodník polovinu, ale ještě daleko méně. Slevové weby mají běžně provizi 20 až 30 % z koncové ceny produktu, někdy až 50 %. Zmiňovaný americký Groupon pracuje s 50% provizí běžně, neoficiálně se uvádí, že se pohybuje v rozmezí 30 až 70 %.
Když se vrátíme k českému průměru, obchodník z produktu nabízeného na slevovém webu získá 20 až 30 % z běžné ceny. Logicky na tom nemůže vydělat. Je to ale pro něj účinná forma propagace a získá tím nové zákazníky – ztráta na výdělku je investicí do reklamy.
Nejčastěji se v nabídkách slevových serverů objevují nabídky restaurací a různé služby, ať už relaxační, ubytovací či zážitkové. Tady se dá totiž očekávat, že když už zákazník se slevovým kupónem přijde, nakonec zde utratí víc a/nebo se brzy vrátí. Ovšem jsme v Česku, a tak nejsou výjimkou lidé, kteří se sice vrací, ale vždy jen se slevovým kuponem a nad jeho rámec neutratí ani korunu. To už je riziko. České statistiky nejsou zatím známy, ale ty americké říkají, že průměrný zákazník restaurace uplatňující slevový kupon utratí ve finále 60 % hodnoty kuponu navíc. A zpravidla se vrátí.
Nejvíc táhne Sushi
Nabídky slev na Slevomatu oslovují tisíce zákazníků a jejich počet stále roste, aktuálně má přes 100 tisíc uživatelů a v průměru se prodá 2500 kupónů denně. Také méně známé weby prodávají slevové poukazy po stovkách. Láká to obchodníky, ovšem ti často nejsou na takový nával připraveni. Obzvlášť v menších restauracích, kde se prodají tisíce kupónů s kratší omezenou platností, budete mít problém získat volný stůl. To pak nedělá dobrou reklamu jak podniku, tak slevovému webu. Snaha je takové případy eliminovat.

Pět piv za 15 Kč, sleva 91%, výběr ze šesti druhů. V Potrefené huse bude narváno.
Nejvíce na odbyt jde jídlo, což nejčastěji znamená slevy do restaurací, ale třeba také slevu na rozvážené pokrmy. Bezesporu největším trhákem je Sushi, což je v české kotlině celkem překvapení. Ale jedná se o módní pokrm, který je standardně trochu dražší, tak se vlastně ani není čemu divit. Občas se objeví i nějaké hmotné zboží, ale to je výjimkou. Zde se naráží především na problém nízkých marží a omezeného množství, obchodník by tak akci velmi silně dotoval a marketingový efekt by přitom nebyl tak silný. Kvůli slevě na jeden mobil se do e-shopu asi cíleně nevrátíte.
Ovšem existují i slevové weby orientované pouze na hmotné zboží. Jedním z průkopníků je americký Woot.com, u nás byl zřejmě první a nejznámější Fluky.eu (už nefunguje). Kde ještě marže dávají prostor k vysokým slevám, to je móda. Značky ale nechtějí, aby se jejich zboží prodávalo levně z důvodu exkluzivity, proto není jednoduché něco takového zprovoznit. Ale jde to, příkladem je třeba Kup.cz, který jde klasickou cestou, nebo Bigbrands.cz, což uzavřená služba dostupná jen skrze pozvánky, kde dostanete značkovou módu se slevami 45 až 75 %.

Americký Woot nabízí se slevou hmotné zboží. Dnes třeba kameru.
Více nabídek na jednom místě
Nejvíce se ale vyplatí jídlo a služby. Zakladatel a šéf Slevomatu Tomáš Čupr na Czech Internet Foru prozradil, jak snadný byl rozjezd. Ke zprovoznění webu mu stačil měsíc a pár desítek tisíc korun. Do startu šel s tím, že za první měsíc provozu by rád docílil obratu 100 tisíc korun, ale výsledek byl od počátku několikanásobně lepší a pochopitelně stále stoupá. Nejtěžší bylo získat první klienty. Teď už se de facto hlásí sami, ovšem opravdu lákavé nabídky si musí vydobýt obchodní tým.
Že bude provoz slevového webu u nás zajímavý byznys, to záhy zjistilo více lidí a důkazem je několik desítek webů tohoto zaměření. V silné konkurenci a nasyceném trhu už pochopitelně není tak snadné získat kupující a klienty, a pokud se chcete dostat do zajímavých čísel, musíte nemalé prostředky investovat do reklamy.
Jednou z cest, jak na slevové módě vydělat, je provoz agregátoru. Standardně je na slevovém webu jedna nabídka denně, maximálně několik jednotek. Lidé si ale chtějí vybírat, a proto se přímo nabízí udělat souhrnnou aktuální nabídku všech slevových webů. Přilákáte tím lidi, a protože některé slevové servery provozují zajímavé affiliate programy, můžete si vydělat.

Příklad agregátoru
Zaběhnutému slevovému webu „udělá“ agregátor průměrně 20-25% zákazníků navíc, pro začínající web je to ale pochopitelně mnohem víc. A vznikají už první rozbroje, protože nové weby se chtějí dostat to agregátorů, přitom nenabízí žádné provize. Zaběhnuté weby provize nabídnou, ale pochopitelně nemají zájem platit za službu, kterou má nová konkurence na stejném místě zdarma. Aktuálně probíhají jednání, jak tuto situaci řešit, ale dopadne to zřejmě pevně stanovenými provizemi ze strany agregátorů.
Když je to levné, tak proč to nekoupit…
Móda slevových webů prožívá hype a ten vždy za nějaký čas dosáhne vrcholu a zájem začne opadávat. Určitě však tyto služby do budoucna nezmizí a pár desítek webů pro hromadné nakupování zůstane stálým zpestřením českého internetu. Do budoucna mají i další perspektivy, kde vydělat, stačí se opět inspirovat v zahraničí. Rozjet se dají „slevy na druhou“ neboli přeprodávání nevyužitých slev s ještě větší slevou. Pro vzrůstající návštěvnost a jasné vymezení se také nabízí využít prostor webu pro umístění reklamy.
Pro většinu čtenářů tohoto článku je ale nejpodstatnější informace, že slevové weby v naprosté většině případů nabízí skutečně výhodné nabídky a obzvlášť gurmánům a požitkářům se vyplatí je vyzkoušet. Ale raději upozorňujeme, že to chce jistou dávku sebekontroly. Pokud nevíte, kde začít, máme pro vás pár tipů...
Slevové weby
- Berslevu.cz
- BonyBony.cz
- Cupolis.cz
- Denne-levne.cz
- Fajnslevy.cz
- Grouponuj.cz
- Hromadneslevy.cz
- Hypersleva.cz
- Hyperslevy.cz
- Kup.cz
- Kupakup.cz
- KupaSlev.cz
- Kupdnes.cz
- Megasleva.cz
- Mydeals.cz
- Nebeslev.cz
- Pekelneslevy.cz
- Primasleva.cz
- Pumba.cz
- Salepoint.cz
- Slevazadarmo.cz
- Slever.cz
- Slevkupectvi.cz
- Slevomania.cz
- Slevomat.cz
- Slevopark.cz
- Slevopolis.cz
- Slevoweb.cz
- Superkupon.cz
- Topsleva.cz
- Vasesleva.cz
- Vyhodnacena.cz
- Vyhodneslevy.cz
- Vykupto.cz
- Zapakatel.cz
Agregátory
- Dealshop.cz
- Kupon.cz
- Meslevy.cz
- Skrz.cz
- Slevin.cz
- Slevo.cz
- Vykupme.cz
- Zlateslevy.cz