Softwarové Noviny končí – zaniká nejstarší český počítačový magazín

V několika posledních měsících se mezi tištěnými IT médii urodilo pár změn. Vogel zavřel najednou hned dva časopisy, ještě nemluvňátka, zatímco TLP s Mobilem uhýbá do „and Wireless“. A změna nejvýznamnější: nejstarší žijící české počítačové periodikum, Softwarové Noviny, končí ve své současné podobě. Mají ale být nahrazeny časopisem s názvem „Click!“.
Softwarové Noviny končí – zaniká nejstarší český počítačový magazín

Vždy o krok dál

Bez ohledu na to, jak bude jejich nástupce úspěšný nebo neúspěšný, můžeme mluvit o konci jedné legendy. Softwarové Noviny (alias Softvérky či Softwarovky) byly na české scéně počítačových časopisů mimořádným zjevem. Řadu let pod šéfredaktorskou rukou Petra Koubského dokázaly vidět o kousek dále než jejich konkurenti, nebály se přicházet s nebývalými inovacemi a byly v tom nejlepším smyslu slova názorově pluralitní.

Znamená to, že se hlavně nebály dát hlas názorům krajním (někdo si určitě ještě pamatuje na doktora Hýska, známého spíše pod pseudonymem Martin Maniš, a jeho nemilosrdné odstřely některých softwarových produktů, jakož i lidských oponentů). Nebály se ani experimentovat nebo přesahovat daleko za tehdy tradiční a všude jinde přesně dodržovaný rámeček „hardware-software“. V době, kdy se žádný z ostatních českých počítačových časopisů neodvážil vystrčit hlavu o milimetr nad hradbu pécéček, psaly Softwarové Noviny o cyberpunkové kultuře.Také se v nich objevovala tehdy jakási divná jména, jako třeba Nicholas Negroponte nebo Esther Dyson.

Softwarové Noviny sice nebyly nikdy „největším“ počítačovým měsíčníkem co do prodaného nákladu nebo počtu stran (pokud se nemýlím), ale ve své vrcholné době se daly směle označit za časopis nejvlivnější. V časech, kdy jejich hlavní konkurenti (Chip, Computer aj.) psali hlavně pro uživatele, kdy takzvané B2B časopisy (ebiz/BIZ, Business World) ještě ani nevycházely, kdy internetová média s vlivným insiderským hlasem vůbec neexistovala a kdy všeobecné tištěné časopisy či deníky (Ekonom, HN) oblast informačních technologií téměř ignorovaly nebo jí vůbec nerozuměly, byly Softwarové Noviny díky osobě Petra Koubského nejdůležitějším zdrojem insiderských informací.

Tyto informace byly podávány často jen po kapkách, neboť nebývají většinou k firmám (rozuměj inzerentům) zrovna dvakrát vlídné. Pro profesionály a podnikatele v IT po řadu let nebylo možné nečíst SWN, pokud ovšem nečetli Chip nebo Computer, nic se nestalo. SWN byly logicky v této době plné inzerce – v médiu tak silně oslovujícím a ovlivňujícím profesionální a podnikovou sféru ani nešlo neinzerovat.

Požehnání i prokletí

„Softvérky“ rostly, stály a padaly s osobou Petra Koubského. Dokud se jim věnoval naplno, rostly, když je měl pouze pod poněkud vzdálenou supervizí, tak stály, ale jakmile se z nich téměř stáhl, už jen padaly. To je trošku osud všech médií, které tvoří velice výrazná osobnost. V něčem to připomíná i osud Wiredu (jistě důležitého inspiračního zdroje pro softvérky přelomu tisíciletí) – zde po odchodu zakladatelské dvojice klesal časopis prudce dolů a novému vydavateli se dodnes nepodařilo vrátit mu bývalou slávu.

Výrazná osobnost však automaticky neznamená, že vedle sebe nesnese nikoho podobného. V případě SWN to bylo právě naopak: k velkým darům šéfredaktora patřilo dát hlas i ještě větším originálním osobnostem, než byl on sám. Za všechny jmenujme třeba „provokatéra“ Ivana Straku alias Gentlemana.

Taková výrazná osobnost může být pro každý časopis požehnáním, ale zároveň i prokletím. Vtiskne mu ihned rozpoznatelný styl, takže lidé si pak kupují „Koubského“ (případně „Zajíčka“, jinde zase „Karbusického“ či „Formánka“). Čtenáři jsou časopisu samozřejmě nesmírně věrní, dokonce i tehdy, když Tvůrce nemá svůj den, týden, nebo i rok; médium s takovouto osobností se vlastně tak trošku dostává mimo soutěž, ostatní konkurenti si mohou dělat, co chtějí, ale čtenáře mu nevezmou. Nejsou totiž fixováni na nějaké „články“, které může napsat kdekdo a kdekoli, ale na osobnost a jí vtisknutý styl časopisu. (V internetových médiích je podobným fenoménem Neviditelný Pes – bez Neffa rychle pojde.)

Prokletím může být tvůrčí osobnost hlavně proto, že bez ní to téměř nejde, což je případ i Softwarových Novin. Nástupnický šéfredaktor se jistě snažil, ale vytvářel už jen průměrný časopis (průměrný nemyslím jako nadávku, spíše v tom smyslu, že nebyl o nic horší, ale ani lepší než jiná konkurenční média). Insiderství pak SWN sebralo další titul ze stejné stáje, časopis Inside, kterému se Petr Koubský začal věnovat místo „Softwarovek“, a časem i další média. Přitom lze dnes říci, že nejvíce zasvěcených komentářů a analýz, nejvíce rychlých a podstatných zpráv je možné získat především na internetu.

Je tu nový časopis

Místo Softwarových Novin má přijít Click! Těžko se mi to komentuje, už proto, že se pravděpodobně bude jednat (tak jako u SWN) o titul nám konkurenční. Takže cokoli napíši, může být právem použito proti mně…

Click! (ano, bude to s výkřičníkem, Connect! se zřejmě líbil) má být tvořen čtyřmi informačními proudy: a) počítače a periferie, b) mobily, kapesní počítače, Wi-Fi, c) digitální audio, video a foto, d) bezpečnost.

Nemýlíte se – jsou to ta odvětví „širšího IT“, která dnes frčí. Ovšem současně platí, že se jim nyní věnují všechny ze zhruba třiceti médií (počítám v ně i významná inzertní, neboť čtenáři i inzerenti jsou dnes „sdílení“), která na českém trhu působí. Tradiční měsíčníky nebo čtrnáctideníky věnují devadesát procent svého dnešního obsahu právě těmto tématům (již vzaly za své i mobily a digiťáky). Kromě nich je zde asi pět časopisů jenom o fotografii, čtyři věnované jen mobilům, tři silně zaměřené na bezpečnost apod.

Click! tedy míří do oblasti obsazené až rozebrané, i když současně velmi bohaté na čtenáře.

Bude proto muset hledat určité odlišení – ale pokud už se dopředu takto definoval, dá to hodně práce. Navíc bude muset zavést svou novou, veřejnosti neznámou značku, což spolkne hodně peněz. Hovořit o tom může i podobně zaměřený Svět počítačů: jeho reklamní kampaň byla zřejmě vůbec nejnákladnější marketingovou investicí počítačového časopisu u nás, a to zdaleka ještě nemá vyhráno.

Čas vše ukáže…

Softwarové Noviny už někdy okolo roku 2000 opustily ambici stát se „českým Wired“. To je škoda: takové médium by mělo dle mého názoru dnes stále pevnou a vlivnou pozici i přízeň inzerentů. Jejich další osud, který spočíval v postupném přetváření se do „běžného“ počítačového časopisu, je nyní završen změnou názvu. Vydavatel má pravdu, když říká, že Click! je „logickým pokračováním“ Softwarových Novin. Zmizení původního názvu je něco jako stržení historické fasády, které odhalí, že dům už je dávno zrekonstruován. Zda k lepšímu, nebo horšímu, se teprve uvidí.

Diskuze (63) Další článek: Duel základních desek: Abit AS8 vs. Gigabyte GA-8AENXP-D

Témata článku: Bezpečnost, Foto soutěž 2016, Vrcholná soutěž, Chip, Průměrný čas, Magazín, Historický počítač, Click, Škoda foto, Mág, Dyson, Noviny, Foto rámečky, Stržení, Neúspěšný počítač, Nejdůležitější zdroj, Nový čas, Petr, Neviditelný pes


Určitě si přečtěte

Notebook do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

Notebook do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

** Do deseti tisíc korun lze dnes koupit slušné notebooky ** V nabídce ale převládají zastaralé a pomalé modely ** Poradíme, jak dobře vybrat i s omezeným rozpočtem

David Polesný | 75

Nový iPhone a další novinky Applu: sledujte, na co se zase budou stát fronty

Nový iPhone a další novinky Applu: sledujte, na co se zase budou stát fronty

** Apple dnes představuje nové produkty v čele s novými iPhony ** Nemusí zůstat jen u telefonů, čekají se i další novinky ** Úvodní přednáška začíná v 19:00 našeho času

David Polesný | 57

AMD vs. Intel+Nvidia: Stejný herní notebook, stejná cena. Který je lepší?

AMD vs. Intel+Nvidia: Stejný herní notebook, stejná cena. Který je lepší?

** Acer Predator Helios 500 je poctivý velký herní notebook ** platforma AMD zdatně konkuruje tandemu Intel+Nvidia ** Srovnání nevyznívá jednoznačně

Tomáš Holčík | 36

Řidiče Tesly ukolébal autopilot, policisté ho zastavili až po 11 kilometrech

Řidiče Tesly ukolébal autopilot, policisté ho zastavili až po 11 kilometrech

** Policisty poblíž San Franciska zaujala Tesla se spícím řidičem ** Donutili vozidlo zpomalit a následně probudili překvapeného řidiče ** Vozidlo podle dostupných informací jelo v režimu autopilota

Karel Kilián | 71