Microsoft spustil nový vyhledávač Bing. Jeho česká mutace toho zatím příliš neumí, americký originál ale napovídá, jakým směrem se Bing vydá. Má šanci dotáhnout Google?
Microsoft nakonec uvolnil nový vyhledávač Bing o tři dny dříve, než uvedl v oficiální tiskové zprávě, „bingovat“ jste tedy mohli začít již včera. Hodnotit po tak krátké době celý vyhledávač je prakticky nemožné a Microsoft si tuto nemožnost zajistil i označením „Beta“ v případě české mutace a „Preview“ v anglické. Zůstává sémantickou otázkou, které označení z těchto dvou je blíže finálnímu uvedení, česká verze se ale v každém případě zatím poměrně liší a připomíná spíše starý dobrý Live Search oděný v novém kompatibilnějším hávu, se kterým si rozumí většina prohlížečů.
Hodnotit tedy dneska nebudu, ale ukážu vám jednoduché srovnání s Googlem na několika snímcích obrazovky. Český Bing srovnám s českým Googlem a americký Google s americkým Bingem – kupodivu v tomto směru oba vyhledávače zvládnou téměř identické kousky.
České prostředí Bing a Google
Úvodní stránka Bing podle některých kolegů připomíná „cestovku“. Vyhledávací pole je totiž podkresleno celkem pěknou tapetou. Jen je škoda, že se v případě české mutace nezvolil nějaký tuzemský motiv.Tuzemský Bing si poradí s vyhledáváním běžného webu a obrázků, které můžete omezit podle jazyka, respektive pro konkrétní zemi. Použít lze také lokalizovaný vyhledávač videií, ačkoliv tuto možnost na úvodní stránce nenajdete.

Český Bing a Google: úvodní obrazovka
Bing má prý oproti Live Search nový řadící mechanismus. Na dotaz „Škoda Favorit“ vrátí seznam stránek, z nichž první skutečně odkazuje na web Škoda Auto, následují dva inzeráty ze Seznam Auto (že by počátek spolupráce na českém trhu?), článek z iDnes, stránky fanoušků a kdesi v dolní části obrazovky odkaz na Wikipedii. Český Google nejprve nabídne set fotografií Škodovky, stránky „fanklubu“ a záznam z Wikipedie. Oficiální stránky najdete až ve spodní části. Google jasně preferuje Wikipedii s obrovským PageRankem (a možná i z principu), takže se o Škodovce mnohem rychleji dozvíte encyklopedické a produktové informace a na Wikipedii ostatně najdete i odkaz na oficiální stránky. Je otázkou pouze vašeho vkusu, který systém řazení a preferencí vám vyhovuje více.
V anglickém vyhledávání nicméně vrací Bing Wikipedii velmi často na první straně stejně jako Google.

Český Bing a Google: srovnání produktového termínu
Také mě zajímalo, jestli Bing vylepšil rychlost indexace. Nejjednodušším testem je vyhledání nějakého termínu na konkrétní doméně pomocí parametru site. Ovládá jej jak Google tak Bing. Jako zkušební doména posloužila zive.cz a jako termín Bing. Psali jsme o něm hned několik bleskovek.

Český Bing a Google: operátor site, doména zive.cz a termín Bing
Z obrázků je patrné, že indexace Googlu je u nás mnohem rychlejší, Bing totiž nezná ani konkrétní články z minulého týdne – dozvěděl se sám o sobě pouze z odkazujících stránek.
Minulý rok na podzim jsem si pochvaloval vyhledávání obrázků na Live Search. Grafické rozhraní bylo už tehdy téměř dokonalé s mnoha filtry a použitím AJAX techniky pro nekonečný posuvník – zapomeňte na stránkování, jakmile se přiblížíte konci stránky, načtou se automaticky další obrázky. Bing umí to samé, na rozdíl od Live Search ale funguje ve všech prohlížečích včetně Google Chrome. A přibyla i nová funkce – vyhledávání podobných obrázků. Nyní byste mohli namítnout, že to umí i Google, zatím ale pouze v experimentální anglické aplikaci, takže zde vítězí Bing. Na dotaz „Praha“ Bing vrátí šestkrát více obrázků než Google.Hledání podobných obrázků se však v obou případech nevyrovná kvalitě českého akademického projektu Mufin, jehož použití nicméně omezuje fakt, žedo svého indexu zahrnuje pouze fotografie z Flickru.

Český Bing a Google: katalog obrázků

Český Bing a Google: detail obrázku

Český Bing a experimentální Google Labs: vyhledávání podobných obrázků
V české verzi umí Bing ještě používat aplikaci xRank, což je jakýsi indikátor oblíbenosti celebrit. Jelikož ale pracuje pouze s těmi americkými, pro typického Čecha je zatím k ničemu. Pokud ale chcete vědět, jak se ve vyhledávači daří třeba Britney Spearsové nebo Obamovi, xRank si oblíbíte.
Anglické prostředí Bing a Google
Jak už psal Vlasta Waic ve včerejší bleskovce, česká lokalizace Bing vyhledávače je jen trošku vylepšený a lépe oblečený Live Search. Pokud ale chcete vyzkoušet skutečný potenciál Bingu, je třeba se vlevo nahoře přepnout do USA. Sice přijdete o české rozhraní, ale získáte hromadu nových funkcí.
Aby to nebylo tak jednoduché, i americkou verzi lze rozdělit na dva typy. I když totiž „budete“ v USA, můžete si ponechat české rozhraní a přitom získáte několik nových funkcí. Plnohodnotný Bing ale získáte až nastavením i anglické lokalizace.
|
Český a anglický Bing: rozdíl v úvodních obrazovkách
Anglická verze má k dispozici více grafických témat, vertikální menu a drobné informace ve stylu tip of day
V dolní částí je zároveň i seznam populárních témat, které momentálně hledali ostatní uživatelé
U základního vyhledávání se rázem stejně jako na Googlu občas zobrazí pás s obrázky (ale jen zřídka) a také kontextová reklama z nového systému Microsoftu, která v české verzi chybí. U článků z Wikipedie se zároveň objeví odkaz „Enhanced View“, který zobrazí článek z Wikipedie přímo ve vyhledávači, čímž tato funkce připomíná totožný doplněk pro Firefox – Googlepedia, který ovšem články z Wikipedie zobrazí již podle názvu na Googlu. Pokud myší najedete u výsledků k pravému okraji, zobrazí se část stránky v malém náhledovém widgetu.

Bing Enhanced View a náhledový widget v pravé části
V levém panelu se oproti české verzi zobrazí podobná vyhledávání, vaše historie hledání a zcela nahoře jakási osnova. Pokud tedy vyhledáte třeba termín Brno, Bing v této části nabídne možnost zobrazení fotek z Brna, stránky zdejšího letiště, místní hotely a mapy.

Americký Bing a Google se zapnutým panelem Search Options
I Google má v anglické verzi postranní panel. Jmenuje se Search Options a umí základní webové vyhledávání omezit hned podle několika kritérií. Podobnou funkci v Bingu v případě obecného hledání zatím nenajdete.
Vyhledávání obrázků je naprosto totožné v anglické i české verzi, to už ale neplatí o vyhledávači videí a vlastně i jednoduchém portálu, který supluje MSN Video. Najdete tu tedy nejrůznější seriály z amerických televizí počínaje atraktivními pořady ze CBS a konče zpravodajskou CNN. Můžete si prohlédnout nejoblíbenější videa, případně se podívat pouze na ta hudební, sportovní atd. Nutno ovšem podotknout, že na americký seriál se povětšinou nakonec nepodíváte, tento obsah je totiž licencován pouze pro americké diváky a prosté nastavení země vám nepomůže.

Americký Bing a Google: videoportál

Americký Bing a Google: oba vyhledávače již indexují videa týkající se událostí v ČR z minulého týdne
Samotné vyhledávání videa funguje podobně jako v případě obrázků. Zobrazí se miniatury a v levém panelu možnost filtrování podle délky klipu, poměru stran, rozlišení a zdroje, kde máte na výběr z několika populárních videoserverů. Vyhledávač od Googlu bohužel disponuje jen filtrováním podle délky a stáří. A Bing má v případě videa ještě jednu specialitku, Pokud nad miniaturu videa najedete myší, spustí se maličké video, aniž byste jej museli otvírat – tleskám. Samotný index je zpravidla mnohem rozsáhlejší než ten od Googlu, občas vás ale Bing zavede na naprosto nesouvisející videa.
Bing dále nabízí staré dobré Virtual Earth mapy. Zde se změny asi jen tak nedočkáme – pro českého návštěvníka jsou téměř nepoužitelné. Sice si můžete po přihlášení k Live ID účtu ukládat nejrůznější polohy a vyhledávat dopravní trasy s možností exportu do GPS, katalog českých adresných míst je ale téměř nepoužitelný. V případě České republiky tedy sice můžete použít podrobnou automapu, pokud to ale myslíte vážně, Google Mapy nebo seznamácké Mapy.cz nabídnou nepoměrně větší luxus, přesnost a pokrytí adres. V případě Virtual Earth mají jednoduše prioritu USA.

Americký Bing a Google: Virtual Earth je v českém kontextu pro navigaci téměř nepoužitelný
To samé platí o vyhledávači výrobků, hotelů, cestopisů nebo leteckých spojení. Pokud často nakupujete v zahraničí, poskytne vám globální srovnávač cen určitou službu, tyto aplikace se ale skutečně v plné míře orientují na amerického zákazníka.

Americký Bing a Google: nakupovat a především vybírat umí Google mnohem lépe
Průměrný web, skvělé obrázky a videa
Bing nevypadá špatně, zbavil se tolik typického rozhraní Windows Live služeb a vypadá více sexy. Ačkoliv se zpočátku zdálo, že bude příliš složitý, levý ovládací panel je jednoduchý, přehledný a skutečně pomůže. Vyhledávání podobných fotografií sice občas vrací zcela nesmyslné výsledky (to ale dělá i Google), samotný obrázkový vyhledávač ale patří k těm nejlepším, má „nekonečný“ AJAX posuvník a poměrně rozsáhlý index. Obecný webový vyhledávač se zlepšil, lehce se pozměnil systém řazení, stále ale pokulhává v rychlosti indexace a to i u velkých webů jako Živě.cz, který Google navštěvuje prakticky okamžitě – během několika minut po vydání článku.
Bing je ale nový především ve svém uživatelském rozhraní. Nabízí nové aplikace, které možná zakrývají staré jádro, ale jsou velmi použitelné, což ostatně platí i o videu, u kterého kolegové z redakce podotkli, že při vypnutém rodičovském filtru se z adresy www.bing.com/videos stane největší pornografický videoportál na internetu, kterému Google nesahá ani po kotníky.
Pokud se česká Beta jednou dočká možností amerického originálu, Google se bude muset snažit – jeho výhoda rychlé indexace a SEO technikami pokrouceného PageRanku totiž nemusí být věčná.