Analyzujeme klíčová slova

Předmětem dnešního dílu seriálu o kultivaci návštěvnosti bude analýza klíčových slov. Jedná se o činnost, kterou by měl začínat každý projekt optimalizace pro vyhledavače, každá placená kampaň ve vyhledavačích a v podstatě i každý webový projekt obecně. Vždyť web jsou především slova, i když se někdy ukrývají v jiných formách.

K čemu je dobrá analýza klíčových slov

Jazyk je košatý strom, pravil jistě někdy nějaký klasik. Méně poeticky bychom mohli říci, že jazyk je džungle. Jednu věc lze vyjádřit mnoha způsoby, přesnějšími i méně přesnými, obecnějšími i konkrétnějšími. Řekněme, že na svých stránkách nabízíte ubytování. Jakými slovy mohou potenciální zákazníci tuto službu hledat ve vyhledavačích? Jen ubytování, nebo též ubytovna, hotel, pobyt, rekreace, nocleh atd.?

Základním cílem analýzy klíčových slov proto je nalézt co nejvíce slov a frází, která si lidé spojují s určitým tématem. To ale není vše. V další fázi je třeba vybrat ta slova, která se pro váš projekt hodí nejlépe. Obecně by měla splňovat tyto charakteristiky:

  1. Musí být relevantní. To znamená, že musí co nejlépe vystihovat obsah a cíl vašeho webu. Pokud se vám to podaří, budou vás nacházet návštěvníci, kteří hledají přesně to, co nabízíte. Splníte jejich očekávání, a pokud něco prodáváte, dost pravděpodobně si to koupí. Pokud se vám to nepodaří, značná část návštěvníků z vašeho webu zklamaně odejde.
  2. Musí mít co nejvyšší frekvenci hledání. Slova, která lidé ve vyhledavačích vyhledávají častěji, jsou lepší než ta, která nehledá skoro nikdo. Hlavním důvodem je samozřejmě objem dosažitelné návštěvnosti, ale není to důvod jediný. Svou roli hraje i srozumitelnost a obvyklost slov. Častěji hledaná slova jsou asi obvyklejší a lidé jim lépe rozumějí. Jsou tedy vhodnější i z hlediska použitelnosti webu.
  3. Zejména u obchodních webů je dalším důležitým kritériem míra konkurenčnosti. Pokud se vybrané slovo nachází na příliš mnoha jiných stránkách, bude obtížnější uspět s novou stránkou vlastní. Málo konkurenční, a přitom frekventovaná slova zároveň často ukazují na obchodně velmi zajímavé tržní niky.

Jak klíčová slova hledat a vybírat

Nyní již víte, proč se analýzou klíčových slov zabývat, a tak zbývá už jen drobnost - jak ji provést. Z předešlého textu jste asi pochopili, že analýza klíčových slov má dvě hlavní fáze. V té první se snažíme nalézt slov co nejvíce, v té druhé z nich naopak vybíráme ta nejvhodnější.

Synonyma a laterální slova

Začít musíte tím, že si zvolíte alespoň jedno slovo (nebo víceslovnou frázi), které téma všeho webu (nebo jeho vybrané sekce či stránky) nejlépe vystihuje. Pak již můžete hledat synonyma, tj. jiná slova se stejným či podobným významem, a slova laterální, která sice neznamenají totéž, ale s tématem nějak, třeba i dost volně, souvisejí.

K hledání synonym a laterálních slov můžete použít vhodný slovník, ale existují i výborné online nástroje.

  • Wordtracker. Pokud hledáte slova v angličtině, je Wordtracker jasnou volbou. Analyzuje za vás tisíce stránek, které na zadané slovo najdou vyhledavače, a hledá na nich další častá slova. Tím odhalí nejen všechna možná synonyma, ale i většinu laterálních slov. Jeho zkušební verze je zdarma, necelých 8 USD za jednodenní použití placené verze se však určitě vyplatí.
  • Wordtracker můžete i sami napodobit. Vezměte deset prvních stránek nalezených v Googlu na vámi zvolené základní slovo a analyzujte je nějakým vhodným měřičem hustoty klíčových slov, třeba programem GoRank. Tento postup funguje i pro češtinu.
    Pro nalezení českých synonym se hodí vyhledavač Morfeo. Zadejte slovo, pod ním zaškrtněte volbu Synonyma a můžete hledat.
    Dalším šikovným udělátkem je Google AdWords Keyword Suggestions. Pokud vám jde o češtinu, nastavte si ve volbě jazyka All Languages a v zemi Czech Republic.

Frekvence hledání

Nyní vás čeká další krok. Ze seznamu synonym, konkretizovaných frází a laterálních slov musíte vybrat ty, které lidé nejčastěji hledají. Pokud se jedná o slova v angličtině, je to poměrně jednoduché. Použít můžete buď opět Wordtracker (nejvhodnější), nebo Overture Search Term Suggestion Tool. Ten ostatně funguje i pro němčinu a některé další jazyky.

Již zmíněný Google AdWords Keyword Suggestions lze použít také, a to i pro češtinu, ale není tak přesný. Nalezená slova a fráze sice seřadí podle četnosti hledání, konkrétní počty ale neukáže.

Podobně je na tom statistika Jyxo Top, která obsahuje 5000 nejčastěji hledaných slov v českém vyhledavači Jyxo a na portálech, které ho používají (Atlas, Quick, Zoohoo). Kromě chybějících absolutních počtů je zde však nevýhodou i převod slov na normalizované tvary bez diakritiky.

Pak již zbývají metody sice velmi přesné, leč poněkud dražší. Můžete si např. na týden zaplatit reklamní kampaň v systému Google AdWords a zcela přesně si tak změřit frekvenci hledání mnoha různých slov v Googlu. Totéž můžete udělat v českém systému eTarget s působností na portály Tiscali.cz, Quick, Redbox a Zoohoo. Chcete-li si prověřit Seznam.cz, můžete si tam koupit reklamu na libovolná klíčová slova a získáte přístup k online statistice všech hledání.

Konkurenčnost

Narozdíl od frekvence hledání lze odhad konkurenčnosti vybraných slov provést velmi snadno i v češtině. Stačí vyhledavač, např. Google, a trocha trpělivosti. Postupně vyhledáte všechna požadovaná slova a zapíšete si počet nalezených odkazů. Víceslovné fráze je lepší hledat přesně, tj. v uvozovkách. Počet nalezených odkazů je pak sice nižší, ale reálnou míru konkurenčnosti vystihuje lépe.

Asi už nemusím opakovat, že pro angličtinu je opět nejvhodnější Wordtracker, který vám konkurenčnost změří ve všech hlavních vyhledavačích a navíc vypočítá i tzv. KEI (Keyword Effectiveness Index). Jedná se vlastně o poměr četnosti hledání a míry konkurenčnosti. Čím vyšší KEI, tím lépe, neboť tím častěji je slovo hledané a tím méně je zároveň konkurenční.

S konkurenčností zjištěnou jako počet nalezených odkazů ve vyhledavači však zacházejte opatrně. V některých případech je toto číslo hodně nepřesné. Odkazů totiž sice nemusí být moc, ale prvních dvacet stránek přesto může být velmi dobře optimalizovaných a vmáčknout se mezi ně může být velmi těžké. Zejména pro angličtinu je proto přesnější cena, na kterou se slova vyšplhají dražbou inzerentů v PPC reklamách Google AdWords nebo Overture. Tuto cenu můžete zjistit např. pomocí Overture View Bids.

Relevance

Poslední důležitá vlastnost správného klíčového slova - relevance - nijak předem zjistit nejde. Alespoň ne přesně. Nezbývá, než testovat a pečlivě analyzovat dosažené výsledky. Po čase tak zjistíte, že přes některá slova sice chodí z vyhledavačů hodně lidí, ale nekupují skoro nic, zatímco přes jiná slova chodí lidí málo, kupují však hodně.

Analyzovat klíčová slova, přes která na vaše stránky uživatelé přicházejí z vyhledavačů, umějí dnes již všechny lepší systémy na měření návštěvnosti. Pro on-line měření je vhodný např. Navrcholu.cz, za který ale budete muset něco zaplatit. Off-line analýzu logů lze provést např. volně dostupným programem Analog.

A to je pro dnešek vše. Těším se na vaše dotazy a náměty na další pokračování našeho seriálu o kultivaci návštěvnosti webových stránek a přeji vám hezký zbytek týdne.

Autor je konzultant v oboru internetového marketingu a vydavatel ezinu Sova v síti.

Diskuze (3) Další článek: Třetí vlna žalob RIAA - výsledky nejasné

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,