Český statistický úřad zveřejnil obsáhlý výstup Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci – 2020, který navazuje na předchozí ročníky a v 17 kapitolách sleduje, jak se nám do domácnosti postupně pronikají počítače a internet.
Vybrali jsme z těch desítek a stovek metrik několik grafů od Eurostatu, které nás srovnávají s ostatními zeměmi Evropské unie. Byť meziročně neustále rosteme, až na pár výjimek bohužel i nadále patříme k tomu horšímu průměru EU27 a rozhodně nejsme digitálními lídry, za které se občas považujeme. Podívejte se sami.
K internetu sice přistupuje lehce přes 81 % českých domácností, přesto ale patříme v rámci EU k horší polovině
Doma sice mnozí internet stále nemají, k internetu ale přistupujeme i v práci, na mobilu apod. A tady už naše návyky odpovídají průměru EU.
Pokud se však podíváme jen na mobilní internet, opět se propadneme do podprůměru, byť to není žádná katastrofa
Máte pocit, že WhatsApp, Messenger a Hangouts je váš denní chléb? Tak to je jen vaše bublina. Evropský průměr je relativně nízký a Česko je i zde podprůměrné.
Co se však týče e-mailu, tady Evropu překonáváme a patříme k těm, kteří e-mail používají zdaleka nejčastěji
V používání sociálních sítí patříme v Evropě do horší poloviny, byť velmi nízký je i průměr, který překonáváme. Sociálním sítím naopak vládnou Dánové.
Konečně nějaký pozitivní graf! Češi milují vyhledávání na webu. Není se čemu divit, Seznam jsme tu totiž měli dávno před příchodem lokalizovaného Googlu a naučil nás hledat
Na internetu nakupujeme také ubytování. Z hlediska EU jsme uprostřed.
Stejně průměrní jsme i v nákupu jízdenek a letenek
Rádi na webu koukáme na videa, ale zatím jsme si za ně nezvykli platit. Toto jsou ale čísla z roku 2018. Podle těch čerstvých vše změnila koronakrize. Dnes se už pohybujeme okolo 11 %. I tak bychom ale byli hluboko pod průměrem EU.
Jestli jsme v něčem mistři, tak ve čtení zpráv na internetu. Evropský průměr je kupodivu ještě stále nízký. Nelze než doufat, že se zároveň dokážeme zorientovat v kvalitě informací a na webu nečteme jen hoaxy.
V poslechu muziky na webu se už ale opět propadáme do podprůměru. Byť už je to 50:50.
Ne, na webu nezálohujeme. Ne, ne a ještě jednou ne.
Pokud už ale na web něco posíláme, tak to sdílíme. Milujeme sdílení a nelze než doufat, že to, co sdílíme, má skutečnou hodnotu.
Online kurzy v Evropě teprve pomalu objevujeme, nízké podíly jsou tedy v celé EU27. V Česku se to týká hlavně teenagerů a nejmladších dospělých.
A když už se nějakého online kurzu účastníme, rozhodně za něj nechceme platit. Češi se teprve učí platit za služby na webu, u mnohých totiž stále převládá pocit, že internetový obsah zaplatili už pořízením internetové přípojky. Ta je však sama o sobě pouze prázdnou dálnicí a nikoliv automobilem, který po ní jede.
Na webu si sjednáváme pojištění – zpravidla alespoň to cestovní. Jsme v tom průměrní, byť na takovou Velkou Británii zatím nemáme.
V Česku jsme si už zvykli používat elektronické bankovnictví. Jsme v tom nadprůměrní a patříme k té lepší polovině EU.
Byť se postupně digitalizuje i zdravotnictví, k lékaři se u nás zatím objednává přes web jen zlomek pacientů. Jsme hluboko pod průměrem Evropské unie. Špičkou jsou opět Finové a Dánové.
Průměrní jsme naopak při obecné práci s weby státní správy. Jenže on je i ten evropský průměr docela nízký.
Ještě hůře na tom jsme, pokud z používání e-governmentu vypíchneme jen aktivní komunikaci. Třeba odeslání formuláře s daňovým přiznáním. Patříme k těm nejslabším v EU.
Podprůměrní jsme i v častém nakupování na internetu. Ale pozor, i zde se jedná o čísla za rok 2019, přičemž současná krize nás donutila používat e-shopy mnohem více než loni. K tomu samému ale došlo i v ostatních zemích Evropy.
Byť by se mohlo zdát, že patříme k lídrům, co se nakupování cetek z Asie týče, a žluté obálky už zcela zavalily Českou poštu, pravda je taková, že se nákupů ze zahraničí zatím bojíme a patříme k nejhorším v EU. Jedním z důvodu bude jistě i horší jazyková výbava zejména u starších ročníků.
I když si mnozí stěžují, že si nedokážou představit, že by kvůli zavřeným obchodům koupili boty přes web, Eurostat prozrazuje, že právě v e-nákupu obuvi, oblečení a sportovních potřeb patříme ke špičce.
Takové knihy, noviny a časopisy už na internetu kupujeme s mnohem menším nadšením
A na závěr ještě jeden graf, který prozrazuje, že byť milujeme internetové bazary a šmelíme skoro vše, co se dá, patříme v tom k horší polovině EU. Takže Češi, zabrat, připojit se k internetu a zlepšeme se, abychom byli příště atraktivnějším trhem pro next-gen služby a produkty od Applu, Googlu a dalších ikon.