Z drahých počítačů těží 91% Apple

Pokud se uživatel rozhodne investovat do svého počítače více peněz, nejčastěji si zakoupí počítač značky Apple. Vyplývá to z nedávného průzkumu agentury NPD Group. Ten byl sice zaměřen jen na americký trh, přesto dává zajímavá čísla – převaha počítačů Apple v kategorii strojů s cenou nad 1000 dolarů je velmi významná a Apple zaujímá 91 % příjmů z prodeje těchto počítačů (do průzkumu nebyly zahrnuty skládané herní počítače, týká se jen „hotových“ počítačů přímo z výroby). Tento podíl přitom průběžně stále stoupá a červnové představení vylepšené řady notebooků se promítlo tříprocentním nárůstem.

Applu se navzdory krizi velmi daří. Poptávka po novém iPhonu 3GS je enormní, na AppStoru prodal 1,5 miliardy aplikací za rok a prodej počítačů na jaře vzrostl o 13 % oproti loňskému roku. Počítače se mu přitom daří prodávat draze a s vyšší marží, než konkurence. Průměrná cena prodaného počítače s Windows je 515 dolarů, Apple za každý Mac inkasuje průměrně 1400 dolarů.

Živě.cz komentuje

dp.jpgJak ale správně poukazuje komentář na ZDnetu, přestože se Applu do segmentu levných počítačů moc nechce, pravděpodobně do něj bude muset proniknout, pokud si chce zachovat stávající růst. V oblasti dražších počítačů už není příliš prostoru, kam se rozpínat dál a oslovovat spořivější zákazníky k větším investicím bude obtížnější. Bylo by tedy vhodné nabídnout jim základní „startovací“ model s nižší cenou, na kterém budou moci začít a pokud se jim Apple produkt osvědčí, pravděpodobně pak nebudou váhat investovat více peněz do lepšího a dražšího modelu. Bude však těžké nastavit kompromis mezi cenou, výbavou a užitnou hodnotou produktu – má být přestupní stanicí do vyšší třídy, ale nesmí lákat zákazníky ochotné utratit za počítač vyšší sumu k myšlence „tohle mi stačí“.

Velmi dobrým příkladem, jak se Apple může rozvinout v oblasti počítačů jsou jeho iPody. Původně prémiový přehrávač hudby je nyní masovou záležitostí také proto, že Apple postupně nabídl nižší modely za dostupnější cenu, a to až na pozici „primitivního“ základu v podobě iPodu Shuffle. Zákazníci však mohou i s tímto produktem okusit kouzlo iTunes. Podobně jako iPod Mini a Nano by postupně mohly nabídku notebooků doplnit další levnější modely. Myslím, že postupně přichází čas na naplnění spekulací o netbooku či malém tabletu značky Apple. Cena by přitom neměla přesáhnout osm set dolarů.

Diskuze (30) Další článek: Nvidia v tichosti uvedla „zrušenou“ GeForce GTS 240

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,