Windows Vista SP1 a Windows XP SP3 a výkon ve hrách

Na dvojici moderních grafických karet a systémech s čerstvými Service Packy jsme rok a půl po příchodu Windows Vista prověřili, jestli mají Windows XP stále náskok.
Kapitoly článku

V krátkém sledu za sebou vyšly dva důležité opravné balíky pro operační systémy Windows – Service Pack 1 pro Windows Vista a Service Pack 3 pro Windows XP. Minulý týden jsme se podívali na to, že se u majitelů pravidelně aktualizovaných Windows Vista instalace Service Packu na herním výkonu sestavy neprojevila, dnes se podíváme na to, jak se ve hrách liší Windows Vista se SP1 a Windows XP se SP3, či chcete-li jinak, nakolik se po roce a půl od uvedení Windows Vista s uvedením významných opravných balíčků zmenšily rozdíly ve výkonu mezi méně náročnými Windows XP a Windows Vista. Stejně jako v případě Windows Vista se s Windows XP a SP3 nedočkáte významného rozdílu ve výkonu systému, přínos balíčku je spíše v tom, že dostanete obrovské množství záplat pohromadě a přibudou některé technologie použité ve Windows Vista. Podrobný popis výhod SP3 najdete v článku Třetí Service Pack pro Windows XP: překvapení se nekoná.

Testovali jsme opět na dvou grafických kartách střední třídy – Radeonu HD 3870 s 512MB GDDR4 od Sapphire a Leadtek Winfast GeForce 9600 GT. Kromě porovnání výkonu obou systémů tedy uvidíme, jestli někde některý z výrobců nezaspal, případně podporu pro starší systém neodbyl – jedná se už přece jen o karty, které byly na trh uvedeny dávno po uvedení Windows Vista. 

Leadtek_9600GT_DSC00408.jpg 

Parametry Leadtek Winfast GeForce 9600 GT 512 MB
modelové značeníLeadtek WinFast PX9600GT
grafické jádroG94
výrobní proces65 nm (TSMC)
počet tranzistorů505 milionů
frekvence jádra650 MHz
počet stream procesorů64
frekvence stream procesorů1 625 MHz
paměť512 MB GDDR3
frekvence pamětí900 MHz (1 800 MHz efektivně)
šířka paměťové sběrnice256 bitů
propustnost pamětí57,6 GB/s
počet rasterizačních jednotek16
vertex shader4.0
pixel shader4.0
rozhraníDirectX 10.0
přídavné napájení1× 6pin
výstupní konektory2× dual link DVI-I, 1× TV-out
podpora HDCPano
integrované audione
sběrnicePEG ×16 2.0
délka karty230 mm
příslušenstvíredukce z DVI-I na VGA D-sub, redukce z DVI na HDMI, redukce z 2× 4pin molex na 1× 6pin PCIe power, S/PDIF audio kabel, redukce pro komponentní + kompozitní + S-Video výstup, manuál
softwareCD s ovladači
plná hraOverlord

Sapphire_HD3870_DSC00396.jpg

Parametry Sapphire Radeon HD 3870 512 MB
modelové označeníSapphire Radeon HD 3870
grafické jádroRV670
výrobní proces55 nm (TSMC)
počet tranzistorů666 milionů
frekvence jádra775 MHz
počet stream procesorů320
paměť512 MB GDDR4
frekvence pamětí1 125 MHz (2 250 MHz efektivně)
šířka paměťové sběrnice256 bitů
propustnost pamětí72 GB/s
počet rasterizačních jednotek16
vertex shader4,1
pixel shader4,1
rozhraníDirectX 10.1
přídavné napájení1× 6pin PCIe power konektor
výstupní konektory2× dual link DVI-I, 1× HDMI, 2× VGA D-sub (přes redukci)
podpora HDCPano
integrované audioano
sběrnicePEG ×16 2.0
délka karty230 mm
příslušenstvíredukce z 1× 4pin molex-6pin na 1× PCIe power, DVI-HDMI adaptér, 1× redukce z DVI-I na VGA D-sub, VGA redukce, CrossFire propojka, instalační CD, manuál

Testovací sestava byla osazena 4 GB RAM. Pokud se v problematice trochu orientujete, asi víte, že Windows XP budou trochu v nevýhodě – ze 4 GB RAM totiž bez dalšího laborování se systémem vidí jen 3,25 GB. Windows Vista v 64bitové verzi vidí celé 4 GB. Testované hry se pod Windows XP evidentně stejně dobře spokojí i se 3 GB RAM. Mírnou výhodu Vista ještě dorovnává většími nároky na paměť a parametry sestavy vůbec. Navíc, při dnešních cenách pamětí už je pro herní sestavu s jakýmkoliv systémem bezpředmětné uvažovat o méně než dvou 2GB modulech.

Testovací sestava
procesorCore 2 Duo E6700@3,2 GHz (8× 400)
základní deskaAsus P5E3 Deluxe (Intel X38)
paměti2× 2 GB DDR3 1 600 MHz (7-7-7-20-2T) Corsair CM3X2048-1600C7DHX
pevný diskWDC WD4000YR
optická mechanikaLG GGW-H20L (SATA)
zdroj1 000 W Tacens Supero 1000
skříňGMC H-60 Phoong
operační systémWindows Vista x64
ovladače

ATI Catalyst 8.4, nVidia ForceWare 174.74 (WinVista), nVidia ForceWare 175.16 (Win XP)

Stejně jako minule se podíváme na průběhy, aby bylo zřejmé, zda krom rozdílů v průměrném počtu snímků nedochází někde k významným propadům výkonu. Rozdíl ve 3DMarku 06 je znát, přesto není výrazný. 3DMark Vantage logicky neuvidíte, pod Windows XP totiž neběží, vyžaduje DirectX 10.

3DMark.png 

Grafy průběhu v Colin McRae DiRT nevypadají tak spořádaně, jako ostatní. V DiRT schází vestavěné demo a tak je zapotřebí testovat ručně. Přesto jsou výsledky díky délce měřeného úseku a absenci významných výkyvů v počtu snímků za sekundu přesnější, než u některých her s vestavěným testem.

colin.png 

Colin avg.png 

U F.E.A.R. je to u Nvidie remíza, u ATI je rozdíl také na úrovni chyby měření.

FEAR.png

FEAR avg.png 

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,