reklama

Vytváření kouřové clony aneb ceny roamingového volání neklesají

V Evropské unii nyní probíhá schvalovací proces nového nařízení, které by mělo snížit ceny roamingového volání. Mobilní operátoři se však brání a deklarují, že ceny snižují dobrovolně sami. Výsledky externí studie však dokládají, že tomu tak není a ceny roamingového volání by dokonce měly poklesnout pod 10 Kč (na 33 eurocentů) za minutu, a to pro všechny.

Výsledky nezávislé studie o cenách roamingového volání a dopadech chystané právní úpravy dnes zveřejnila evropská spotřebitelská organizace BEUC. Hlavní výsledky jsou velmi zajímavé:

  • Přes tvrzení mobilních operátorů se v poslední době. neprojevilo plošné snížení cen Nabízená „zvýhodnění“ roamingových služeb neznamenají pro spotřebitele výhodu, protože jsou velmi široká a s mnoha omezeními, která často znemožňují praktické využívání. „Pokud například existuje omezení na vybranou síť, je složité ho využívat na horách, kde signál bývá slabý a mobilní telefon síť sám mění,“ doplňuje Tomáš Liškutín z SOS a dodává: „Zdá se, že se mobilní operátoři rozhodli zahalit kouřovou clonou propagace nízkých cen, které spotřebitel nemá příliš šancí využít.“ 
  • Snížení roamingových cen by nevedlo k extrémnímu propadu výnosů operátorů, jak deklarují. Běžní spotřebitelé jsou totiž na rozdíl od podnikatelských subjektů citlivější na cenu.  „Po zavedení cen, které by obsahovaly jen přiměřený zisk operátora, by nepochybně vzrostla poptávka po roamingových službách, jelikož pro spotřebitele by se používání mobilního telefonu v zahraničí stalo dostupné. S nárůstem používání by se snížily i náklady a snížení cen by tedy bylo výhodné i pro samotné mobilní operátory,“ dokresluje Liškutín.

Podle doplňujících kalkulací francouzské spotřebitelské organizace UFC by průměrný poslanec Evropského parlamentu ušetřil ročně kolem 1000 euro (včetně daně). „Vzhledem k tomu, že jsou poslanci placeni z daní nás všech, ušetřili by na tom i ti, kteří mobil vůbec nevlastní,“ upozorňuje Ivana Picková, tisková mluvčí SOS.

V České republice je situace podobná jako v ostatních členských státech EU. Stížnosti spotřebitelů nejčastěji směřují proti vysokým sestavovacím poplatkům, změně roamingových cen během dovolené (bez řádného informování), či vysokému poplatku a velmi ztížené možnosti efektivně využít „zvýhodněné“ roamingové služby kvůli jejich omezujícím podmínkám. „Tyto skutečnosti následně vedou k tomu, že spotřebitelé namísto avizovaného zlevnění roamingových cen mohou zaplatit dokonce ještě více než v minulých letech,“ uzavírá Liškutín.

Nejnovější komentáře

Přidat příspěvek
reklama
reklama