V roce 2012 zvítězila na firemních webech kvalita nad kvantitou

Ještě v roce 2011 majitelé firemních webových stránek investovali čas a peníze hlavně do zvyšování počtu návštěvníků. V roce 2012 přišla změna v podobě snah o přivádění kvalitních návštěvníků a úpravy webů tak, aby motivovaly k setrvání a zhlédnutí více stránek. Vyplývá to z analýz dostupných v rámci Doby webové v číslech.

V roce 2012 si průměrný návštěvník firemních stránek (ze vzorku 1624 firemních webů) prohlédl 6.1 stránky, nejvíce od roku 2010, kdy Effectix.com započal sledovat a analyzovat chování uživatelů na firemních webech. Oproti roku 2011 vrostla i průměrná délka návštěvy, z 3 minut 16 sekund na 3 minuty 26 sekund.

Kvalita u firemních webů vítězí nad kvantitou,“ říká David Bauckmann, ředitel společnosti Effetix.com. „Předpokládáme ale, že návštěvnost stránek se ve skutečnosti bude nadále snižovat, návštěvníci potřebné informace naleznou rychleji, stráví na firemních webech méně času a prohlédnou méně stránek,“ dodává.

Pozitivní je i vývoj míry okamžitého opuštění stránky, v roce 2012 k tomu docházelo v 45,9 % případů, o rok dříve v 52,3 procentech. Aktivity firem v optimalizaci pro vyhledávače i dalších oblastech přispěly k dalšímu pozitivními vývoji, vzrostlo průměrné procento nových návštěv, ze 49,3 % v roce 2011 na 53.7 % v roce 2012.

Chování návštěvníků na (zejména) firemních stránkách ovlivňují ale i další faktory. Vedle uspěchanosti doby, tedy toho, že lidé často hledají například pouze kontaktní informace to je i možnost toho, že již daný web znají. Vracející se návštěvníci tak potřebují méně času na nalezení potřebných informací, než návštěvníci noví. Důležitou roli může ve změnách chování návštěvníků ale hrát i mobilní web, stoupající využívání mobilních telefonů a tabletů pro přístup k webu se vyznačuje typicky tím, že návštěvník často hledá jen základní kontaktní údaje.

Klepněte pro větší obrázek

Dobu webovou v číslech najdete na www.doba-webova.com. Zdrojem jsou data z analytického a statistického nástroje Google Analytics použitého na 1 624 firemních webech v roce 2012. Samotné zpracování a vyhodnocení dat provádí Effectix od roku 2010 a díky tomu je možné sledovat i některé trendy.

Doba webová si neklade nároky na úplnost, přesnost a nemůže zdaleka obsáhnout „celý český Internet“. Jejím smyslem je upozornit na zajímavé trendy, změny v chování internetových uživatelů a poskytnout informace, které je možné dále použít, zejména tam, kde je možné stavět a tom, že data pocházejí z firemních webových stránek. V každém případě je ale vhodné je podrobit kritickému myšlení a hodnotit je v odpovídajících souvislostech.

Doba webová v číslech chystá další analýzy a studie, nejbližší bude na téma „Česko a sociální sítě“, pracuje se na „Česko a e-commerce“ a „Česko a internetová reklama“. Zveřejněné informace bude Doba webová průběžně aktualizovat a doplňovat, tak aby se www.doba-webova.com mohla stát zajímavým a užitečným informačním zdrojem.

Témata článku: Google Analytics, Trendy, Analytics