Tweet roku 2013: falešný kníže, Andrej Babiš, Jindřich Šídlo a 100+1

V Národní technické knihovně dnes byly vyhlášeny výsledky ankety Tweet roku. Cílem ankety je upozornit na Twitter - sociální síť, která svým uživatelům slouží jako zdroj zábavy, inspirace, ale také rychlých informací o událostech a začíná tak zčásti nahrazovat tradiční média.

„S tureckou delegací jsem dnes musel jednat na chodbě. Slavnostní sál mi zabrala slečna Zemanová se spolužáky.“Tak zní podle české internetové veřejnosti nejlepší Tweet roku. Vytvořil jej tajemný autor stojící za parodickým účtem @schwarzenbergk, který sleduje více než dvacet tisíc příznivců. A že takzvaný „falešný kníže“ je na českém Twitteru skutečně populární, dokazuje i to, že jej veřejnost zároveň zvolila za Účet roku.

Parodické účty jsou u nás fenoménem. Parodovaní k nim ale mají různý vztah. Karel Schwarzenberg se díky smyslu pro humor čtením tweetů svého dvojníka upřímně baví. Proto mu poblahopřál a pod zárukou naprosté anonymity je připraven předat mu ceny například zasláním na vybraný P.O. box.

V další kategorii hlasovala veřejnost o Medium roku na českém Twitteru. První cenu získal časopis 100+1 zahraniční zajímavost, jehož fanoušci ve finále předstihli informační zdroje jako ČT 24, Aktuálně.cz nebo TyInternety.cz.

V ostatních pěti kategoriích rozhodovala odborná porota. O vyrovnanosti svědčí více prvních míst ve dvou kategoriích. O titul Objev roku se podělili tři nováči českého Twitteru – podnikatel Andrej Babiš, moderátor Českého rozhlasu Martin Veselovský a sportovní komentátor České televize Robert Záruba.

Osobnost roku přinesla vítězství další mediálně známé postavě – komentátoru Hospodářských novin Jindřichu Šídlovi. Ten nedávno získal například také novinářskou cenu Nadace Open Society Fund Praha za nejlepší komentář roku.

Klání o Firemní účet vyústilo v první místa pro Air Bank a internetové knihkupectví Martinus.cz. Obě na trhu poměrně mladé firmy plně využívají možností, které jim přímá komunikace se zákazníky prostřednictvím Twitteru přináší.

Porota se také dívala, jak komunikují nekomerční subjekty a hledala vítěze kategorie Účet veřejného sektoru – tedy účet státních institucí nebo například neziskových organizací. Zde zvítězila agentura CzechTourism, která má za úkol podporovat obraz České republiky v očích zahraničních i domácích turistů.

A co bylo Událostí roku, která rozhýbala nejen uživatele Twitteru? Také v této kategorii má jistým způsobem prsty hlavní vítěz večera – oceněny totiž byly Prezidentské volby 2013. Ty se do online prostředí povedlo přenést zejména volebnímu týmu Karla Schwarzenberga, který si také ocenění převzal.

Témata článku: Tweet, ČT