reklama

Tradiční celoevropský průzkum UPC (UPC Pan European Television Survey 2006)

20. prosince 2006
I Opera dostává filtr proti phishingu
Praha, 19.12. 2006. Průzkum byl proveden v listopadu až prosinci 2006 ve 13 evropských zemích (Rakousko, Belgie, Česká republika, Francie, Německo, Maďarsko, Irsko, Holandsko, Polsko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko a Švýcarsko) na vzorku 6052 respondentů, a to společností UPC, celoevropským provozovatelem kabelového a satelitního televizního vysílání, vysokorychlostního internetu a telefonických služeb.

V České republice působí společnost UPC prostřednictvím své dceřiné společnosti UPC Česká republika, a. s. Průzkum byl proveden metodami face to face a on-line panel při dodržení pravidel reprezentativnosti z hlediska pohlaví, věku a trvalého bydliště.

Jedním z hlavních bodů, na které se průzkum zaměřil, byl názor evropských televizních diváků na sportovní pořady. Evropské pořadí pěti nejpopulárnějších sportů vysílaných v televizi je následující: fotbal 46%, formule 1 22%, tenis 18%, Lyžování 16%, bruslení (na ledě) 15%.

Fotbal se neumístil na prvním, ale na druhém místě v České republice a na Slovensku, kde je ještě oblíbenější lední hokej (48%, resp. 46%). Belgičané dávají před fotbalem přednost tenisu (49% tenis, 37% fotbal).

48% evropských diváků  uvádí, že množství fotbalu v televizi je přesně tak akorát. 37% respondentů by bylo rádo, kdyby bylo fotbalu v televizi méně. Pouze 15% evropských diváků by chtělo vídat fotbal na obrazovkách ve větší míře. Jedním ze zajímavých výsledků průzkumu je také zjištění, že fotbalu mají více „plné zuby“ západoevropští televizní diváci než diváci ve východní Evropě; že by mělo být v televizi méně fotbalu uvedlo 37% západoevropských diváků a jen 24% diváků východoevropských.

Evropští televizní diváci upřednostňují přímé přenosy z fotbalových utkání (52%) před sledováním pouhých sestřihů nejzajímavějších momentů (9%). Analýzy zápasů nejsou oblíbené vůbec; pouze 4% evropských diváků upřednostňují fotbalové programy, jejichž součástí jsou analýzy zápasů.

Evropští televizní diváci nejraději sledují filmy. Toto je pořadí pěti nejpopulárnějších typů televizních pořadů: filmy 52%, zprávy & aktuální události 45%, sport 26 %, seriály typu soap opera 26%, dokumentární filmy 22%.

Jedním z nejpozoruhodnějších závěrů vyplývajících z provedeného průzkumu je, že posílání SMS zpráv do televizních pořadů není mezi evropskými diváky oblíbené. Ačkoli posílání zpráv je častou součástí televizních programů a soutěží po celé Evropě, 69% evropských televizních diváků do těchto programů nikdy SMS zprávy neposílá. Jen 26% účastníků této studie uvedlo, že SMS zprávy někdy posílá.

Televizní diváci v Evropě dávají přednost celoplošným komerčním kanálům (37%) před veřejnoprávními kanály (31%). Komerční kanály jsou považovány za méně konzervativní a nabízejí větší pestrost programů. Východoevropští diváci tuto preferenci vyjadřují zřetelněji než diváci v západní Evropě. Ve východní Evropě preferuje sledování celoplošných komerčních kanálů 50% všech diváků, zatímco v západní Evropě tyto kanály preferuje jen 33% diváků. Celoplošné veřejnoprávní kanály mohou počítat s preferencemi 31% diváků v obou těchto zeměpisných oblastech.

Zahraniční veřejnoprávní a komerční kanály mohou počítat se silnými preferencemi v Rakousku a Švýcarsku (38%, resp. 36%), zatímco v ostatních evropských zemích uvádí preferenci zahraničních kanálů pouze 8% diváků.

Ačkoli diváci mají své oblíbené televizní kanály, pouze 17% z nich ví každý týden přesně, co se právě v televizi vysílá. Zdá se, že sledování televize si lépe plánují diváci v západní Evropě (sledování televize si tam plánuje 49% diváků) než diváci ve východní Evropě (pouze 31%). Tištěný televizní program je i nadále nejoblíbenějším způsobem zjištění „co dávají“: 52%. Teletext používá k tomuto účelu 26% diváků a jen 17% evropských televizních diváků zjišťuje budoucí televizní program na Internetu. Mladší lidé (do 30 let) používají Internet za účelem zjištění nabídky TV programu častěji (30%) než starší lidé (9% lidí ve věku 50 let a více).

Televizní kanály se mohou na upoutávky lákající diváky na nové televizní programy bezpečně spolehnout.  42% diváků se právě na základě takovýchto upoutávek rozhoduje, zda budou či nebudou daný program sledovat.

Jedním z nejzajímavějších závěrů vyplývajících z tohoto celoevropského průzkumu na téma sledování televize je skutečnost, že jen necelá polovina evropských diváků podniká kroky   potřebné k tomu, aby nepřišla o program, který ve vysílaném čase nestíhá. Pouze 31% televizních diváků si zmeškané televizní programy nahrává na video a jen 16% k tomuto účelu používá DVD rekordér.

Témata článku: Video, Opera, Filmy, Teletext, Soap

Nejnovější komentáře

Přidat příspěvek
reklama
reklama