reklama

Technologie Autodesku stojí za trikovými scénami filmu V peřině

Společnost Autodesk, světový lídr v oblasti 3D návrhového, konstrukčního a animačního softwaru, ohlásila, že její technologie animačního softwaru podpořily vznik českého snímku V peřině, prvního 3D stereoskopického neanimovaného filmu v Evropě. ACE, české postprodukční studio, vytvářelo trikové scény a zobrazení 3D stereoskopie v softwarových řešeních Autodesk Maya a Autodesk Flame.

„Film V peřině byl svým rozsahem, množstvím trikových scén a především technologií stereoskopického zobrazení ve 3D velkou výzvou,“ řekl Martin Paleček, producent studia ACE. „V mnoha případech se ve filmu objevují scény a lokace, které byly točeny před trikovým pozadím, a velká část prostředí a lokací tak byly kompletně vytvářeny výtvarníky až v postprodukci. Profesionální softwarové produkty Autodesk nám pomohly k naplnění záměrů režiséra filmu a dosažení vysoké kvality výsledného výtvarného zpracování.”

Produkty Autodesk Maya 2011 a Autodesk Flame 2011 byly využity v následujících fázích vzniku filmu:

  • 3D modelování. Zde se jednalo o geometrickou konstrukci a digitální modelování z "hlíny". Podle fotografií města Písku a konceptů byly vytvořeny stylizované prostorové modely domů. V uměle vytvořených lokacích se nachází mnoho hraček a rekvizit z reálných scén, které bylo zapotřebí znovu vymodelovat a zaplnit jimi peřinový svět. Stejně tak bylo vytvořeno mnoho nových a neexistujících objektů a prostředí.
  • Texturování. V rámci texturování se modely opatřovaly barevným povrchem, strukturou a charakterem materiálu. Na šedivé 3D modely byla nanášena barva pomocí štětců či fotografická struktura vkládáním fotografií. Byly tak vytvořeny povrchy peřinových textilií, dřevěných hraček, kůry fantaskních stromů a zrezivělých autíček.
  • Animace. Ve filmu byla použita jak ruční, tak i dynamická animace či simulace. Ruční animací, která má velmi blízko ke klasické loutkové animaci, byly oživeny například pochodující vojáčci či letadélka, prolétající nad peřinovou krajinou. Naproti tomu dynamická animace a simulace, která vyžaduje znalosti složitého nastavování a ladění pohybů závislých na zákonitostech fyziky v reálném světě, byla využita například pro poletující peříčka či vlnění peřiny.
  • Renderování. Geometrie a scény, které byly konstruovány v počítači, procházely ve finální fázi výpočtem do výsledných obrázků filmu – tzv. renderováním. Renderování je svým nárokem na objem dat a použitý výpočetní výkon velmi náročný proces, který trval mnoho dnů. Výsledné sekvence obrázků však nebyly konečným obrazem, který vidí diváci v kině. Každá scéna se totiž komponovala z více vrstev, ať již šlo o stíny, mlhy, peříčka, či jednotlivé objekty tvořící výsledný obraz.
     
  • Kompozice. Kompozice byla konečnou fází postprodukce – pro tuto fázi bylo využito produktu Autodesk Flame. V rámci kompozice se ladily barvy, skládaly se jednotlivé vrstvy obrazu a elementy scén a vytvářel se požadovaný „obrazový sendvič“. Ve scéně tak například přibývají barevné korekce, které závisí na vzdálenosti, či pohybové efekty strašidelných snů.
     
  • Retuše. Další prací byly retuše obrazu, kdy se odstraňovaly postavy či věci nechtěně zachycené při natáčení. Retuší se dodělávalo i maskování herců natočených na zeleném trikovém pozadí. Výsledkem kompozičních prací byl složený obraz, obohacený o mnoho efektů a detailů, který již tvořil výsledek velmi podobný obrazu, jejž je možno vidět v kině.

Společnost ACE je jedna z prvních obrazových postprodukcí v České republice. Společnost byla založena v roce 1992 v Praze, původně jako střižna a kamerové služby. V průběhu doby se podařilo firmu rozšířit nejen spektrem poskytovaných služeb přímo ve filmových ateliérech na Barrandově. Svou působností dnes ACE přesahuje hranice České republiky i střední Evropy. V současné době ACE nabízí kompletní high-end postprodukční řetězec pro film a video, již zmíněné kamerové služby, přenosovou techniku a seriálovou výrobu. Nabízí nejlepší a nejmodernější technologie v daném segmentu výroby, v postprodukci založené na softwarových řešeních Autodesk.

Vedle snímku V peřině se společnost postprodukčně podílela i na filmech Tobruk, Báthory, Kajínek a další. Zejména válečné drama Tobruk o působení českých vojáků v Africe během druhé světové války získalo několik cen, například prestižní Los Angeles Movie Awards, udělenou za nejlepší hraný film, výtvarný počin a speciální efekty, obsahující přes 400 trikových záběrů. Film se kompletně zpracovával na produktech Autodesk Maya a Autodesk Flame..

Autorizovaným distributorem produktů Autodesk pro zábavní průmysl je pro Českou republiku společnost Boneheadz

Témata článku: Film, Maya, Drama

reklama