Společnost McAfee aktualizuje svoji studii o bezpečnosti vyhledávačů

Praha -  Rok po vydání své první studie mapující bezpečnost vyhledávačů zveřejňuje společnost McAfee (NYSE: MFE) aktualizovanou verzi analýzy The State of Search Engine Safety (Situace v oblasti zabezpečení vyhledávacích služeb). Aktuální výsledky ukazují, že ačkoliv celkový podíl potenciálně rizikových odkazů ve výsledcích vyhledávacích služeb poklesl na hodnotu okolo 1 procenta, sponzorované odkazy (tj. odkazy, jejichž zveřejnění je placeno inzerentem) jsou výrazně rizikovější než výsledky „regulérního“ vyhledávání. Společnost McAfee celkově odhaduje, že jen americkým uživatelům internetu je každý měsíc předloženo 276 milionů výsledků vyhledávání, které odkazují na stránky ohrožující on-line zabezpečení.

Studie společnosti McAfee zahrnula pět hlavních vyhledávacích nástrojů používaných
v USA – Google, Yahoo!, MSN, AOL a Ask, které odpovídají 93 procentům veškerého používání vyhledávacích služeb. Základem studie byla analýza prvních 50 odkazů, které vyhledávač vracel jako odpověď. V rámci studie bylo zadáno 2 300 běžných klíčových slov a frází, které byly vybrány ze seznamů typu Google Zeitgeist (žebříček nejvyhledávanějších slov na vyhledávači Google), Yahoo! Buzz a dalších oborových zdrojů. Každý výsledek byl porovnán s databází nástroje McAfee SiteAdvisor, který obsahuje hodnocení více než 8,2 milionů serverů z hlediska jejich bezpečnosti pro uživatele. V rámci tohoto hodnocení je červená barva přiřazena rizikovým serverům, které obsahují adware, spyware či viry, provádějí pokusy o zneužití zranitelností, jsou spojeny se zasíláním nevyžádané pošty, zobrazují nepřiměřeně agresivní okna typu pop-up nebo jsou silně provázány s dalšími servery spadajícími do této kategorie. Žlutá barva je přiřazena serverům, při jejichž používání je doporučována jistá obezřetnost. Spoluautorem studie je Ben Edelman, odborník na spyware, který spolupracuje na službě McAfee SiteAdvisor jako poradce.

Mezi klíčová zjištění studie patří:

  • Až 4,0 procent výsledků vyhledávání obsahovalo odkaz na nějaký rizikový web.
  • Služba America Online vrací nejbezpečnější výsledky vyhledávání. Pouze 2,9 procent odkazů vede na servery označené aplikací McAfee SiteAdvisor červeně nebo žlutě. Ještě před rokem přitom u AOL činilo zastoupení rizikových odkazů ve výsledcích vyhledávání 5,3 procent. Naopak nejvíce rizikových („červených“ nebo „žlutých“) odkazů vrací Yahoo – 5,4 procent.
  • Sponzorované odkazy směřují na rizikové servery až 2,4krát častěji než výsledky „regulérního“ vyhledávání. Celých 6,9 procent veškerých sponzorovaných odkazů označuje aplikace McAfee SiteAdvisor červeně nebo žlutě. I toto číslo ovšem, představuje zlepšení oproti situaci před rokem, kdy rizikových sponzorovaných odkazů bylo 8,5 procent. Hlavní zásluhu na tomto zlepšení mají inovace Googlu (seznamy sponzorovaných odkazů Googlu se navíc zčásti zobrazují i na stránkách AOL a Ask).
  • Největší rizika i nadále představuje vyhledávání slov spadajících do oblasti digitální hudby a technologií. Fráze „digital music“ vedla k vrácení výsledků, mezi nimiž bylo až 19,1 procent odkazů na rizikové servery. Následovaly fráze „tech toys“ (technické hračky) a populární klíčová slova jako chat a wallpaper („tapeta“, pozadí plochy počítače).
  • Programy pro sdílení souborů patří také mezi nejrizikovější klíčová slova. Nebezpečné jsou výsledky vyhledávání systémů pro sdílení souborů Bearshare (45,9 procent rizikových výsledků), limewire (37,1 procent), kazaa (34,9 procent) a winmix (32 procent).
  • V seznamech sponzorovaných odkazů je celých 3,2 procent odkazů směřujících na podvodné servery. Typický podvodný server nabízí v tomto případě prodej softwaru, který je jinak distribuován zdarma, může se jednat také o stránky obsahující zavádějící informace o účtování volání na určitá telefonní čísla nebo o neprofesionálně vytvořený server obsahující klamavé informace.
  • Ve výsledcích vyhledávání, které se týká „obsahu pro dospělé“ (erotický obsah), se podíl rizikových serverů od konce loňského roku zvýšil o 17,5 procenta, a rizikové odkazy nyní představují 9,4 procent veškerých výsledků vyhledávání v této kategorii. Ve sponzorovaných odkazech, které se zobrazí při vyhledávání „obsahu pro dospělé“, přitom procento rizikových odkazů vzrostlo o celých 72 procent.

Zpráva The State of Search Engine Safety obsahuje další podrobné informace včetně komplexních analýz výsledků „regulérního“ vyhledávání a sponzorovaných odkazů, analýzy klíčových slov v seznamech Google Zeitgeist (včetně nejbezpečnějších i nejrizikovějších skupin klíčových slov) a analýzu bezpečnosti jednotlivých klíčových slov.

Témata článku: Google, Bezpečnost

Nejnovější komentáře

Přidat příspěvek