reklama

SolidWorks pomáhá navrhovat a testovat tahač „SuperTruck“

Jeremy Singley není konstruktér. Ve skutečnosti ani konstruktérem být nechce. Nicméně díky softwaru společnosti Dassault Systèmes (DS) SolidWorks Corp. ani nepotřebuje být konstruktérem, aby mohl vytvářet mimořádně aerodynamicky zdařilé návrhy tahače vyvíjeného s ostatními členy komunity uživatelů SolidWorks.

Singley, majitel společnosti Jeremy Singley Industrial Design, navrhuje sadu nadstaveb, které zajistí aerodynamičtější tvar tahačů vedoucí k nižší spotřebě paliva. Softwaru SolidWorks® CAD a SolidWorks Flow Simulation využívá k experimentování s novými tvary a k testování praktické mechaniky svých návrhů, aby i při hladším průchodu vzduchem stále umožňovaly hladké zatáčení a manévrování. Singley, designér s uměleckým nadáním, spoléhá na to, že mu software SolidWorks nabídne možnost pohledu na věc z pozice konstruktéra, aby mohl své návrhy dále vylepšovat. K přetváření svých nápadů – od samotného vzniku až po výrobu – využívá 3D modely těles softwaru SolidWorks, protože ve 3D prostoru se mu lépe přemýšlí a inovuje.

Klepněte pro větší obrázek

„Vždy jsem byl praktik pracující ve 3D. Ruční 2D náčrty rovnou přeskakuji. Byl jsem zvyklý přijít přímo do dílny a skládat fyzické modely z dřevěných zbytků. Nyní se dřevěných pilin nadýchám mnohem méně,“ dodal Singley. „Dávám přednost softwaru SolidWorks, protože je intuitivní a má vlastní inteligenci. SolidWorks obvykle automaticky odstraní vaše chyby, nebo přinejmenším poskytne jasné vodítko, co je třeba napravit. A to se mi líbí.“

Singley používá software SolidWorks k veškerým svým návrhům – od spotřební elektroniky přes nábytek až po osvětlení. I z toho důvodu to byla nová a vzrušující výzva, když bývalý řidič kamiónů a závodních tahačů Bob Sliwa kontaktoval Jeremyho Singleye prostřednictvím skupiny uživatelů SolidWorks, aby s ním probral design nákladního tahače. Sliwa, podporovaný více než 20 firemními sponzory, včetně společností CITGO, Alcoa či Michelin, chtěl vylepšit spotřebu nákladního tahače z dnešních 34 až 39 litrů na 100 kilometrů na 16 litrů na 100 kilometrů snížením aerodynamického odporu o 60 procent. Cílem projektu je pomoci navrhnout nejaerodynamičtější kamión na světě, tahač SuperTruck.

Klepněte pro větší obrázek

Aby se Singley tohoto projektu mohl zúčastnit, rozhodl se, že se v zájmu vyhodnocování aerodynamičnosti svých návrhů naučí používat software SolidWorks Flow Simulation, i když ne zcela bez výhrad. Protože neměl žádné zkušenosti s konstruováním, přemýšlel, zda se software bude schopen naučit ovládat.

„Navštívil jsem školení k softwaru SolidWorks Flow Simulation a po dvou dnech jsem byl připraven se do toho pustit,“ řekl Singley. „Naučit se ovládat tento software je snadné. Je robustní a bez problémů spolupracuje s CAD řešením SolidWorks. Výsledky vidím okamžitě, mohu provést změny a bezprostředně si prohlédnout výsledky nové. Zjistil jsem, že možnost zobrazení průtoku vzduchu okolo konkrétních povrchů dává podnět k vyzkoušení nových tvarů. Častokrát něco, co se děje u mřížky chladiče v přední části tahače, způsobuje turbulence 6 metrů za ním.“

Sliwa právě sestavuje prototyp pro reálné testy. Komponenty, které se u nákladních tahačů nasazují na ploché povrchy, způsobují turbulence. Proto jsou navrhovány jako zakřivené a lopatkovité. Zakřivené tvary lépe prorážejí vzduch a snižují tak aerodynamický odpor tahače, což vede ke snížení spotřeby paliva. AirFlow Truck Company bude prodávat sady komponent, které přemění standardní nákladní tahače na ultramoderní aerodynamické silniční vlaky se spotřebou paliva maximálně 26 litrů na 100 kilometrů v případě průměrného řidiče a 16 litrů na 100 kilometrů v případě pozorného řidiče. Sliwa, sám velmi pozorný řidič, doufá, že tohoto rekordu dosáhne.

„Konstrukční nástroje by nikdy neměly být překážkou pro kreativitu a inovace. Z tohoto důvodu je zlepšování jednoduchosti používání pro společnost SolidWorks prioritou,“ řekl Stephen Endersby, produktový manažer pro simulační software, DS SolidWorks. „Jeremy Singley je dalším příkladem kreativního přístupu, který se v naší komunitě uživatelů snažíme podporovat. Skvělé nápady vznikají každý den. Snažíme se poskytovat nástroje, které tyto nápady uvedou v život.“
 

Témata článku: Flow, Michelin, Truck

reklama