reklama

Původní český online projekt Fler.cz slaví úspěšné 2 roky

Úspěšný český projekt, online tržiště s handmade Fler.cz, oslavilo v únoru 2010 dva roky od svého spuštění. Na Fler.cz, který v únoru 2008 začal od nuly budovat pozici a za jehož vznikem stojí jediný člověk, nyní svoje výrobky (autorské šperky, móda, bytový design, módní doplňky apod.) nabízí 15 000 českých a slovenských tvůrců. Návštěvnost se pohybuje okolo 50 tisíc návštěvníků denně, za den se tu prodá cca 2 000 výrobků a měsíční obraty Fler.cz se pohybují v řádech miliónů Kč. Za první rok vykázal Fler.cz obrat 9 miliónů Kč, v druhém roce pak již 50 miliónů Kč.

Fler.cz je i v evropském kontextu unikátním projektem. Tržiště, které by v podobném rozsahu nabízelo handmade produkty od lokálních tvůrců, má ještě Německo (Dawanda.com) a USA (kultovní Etsy.com). Princip prodeje na Fleru je prostý – tvůrce si tu zřídí vlastní obchod a následný prodej probíhá mezi ním a nakupujícím. Vstup na Fler je zadarmo, tvůrce platí až 11% provizi z prodaného zboží.

Růst Fler.cz současně potvrzuje trend rozvoje drobného podnikání v Česku – podle ČSSZ přibylo loni 1,85 % živnostníků oproti roku 2008. I na Fleru je zřetelný trend k profesionalizaci tvorby, protože přivýdělky z prodeje zde jsou pro stovky tvůrců významným přilepšením. Obraty nejúspěšnějších tvůrců svojí výší pohodlně překračují průměrnou mzdu v ČR.

Fler.cz vymyslel, navrhl a spustil Jiří Kubeš. „Při vzniku Fleru mi pomohly zkušenosti z mých dalších online projektů – v začátcích Fler velmi podpořil můj portál Moje-rodina.cz,“ popisuje Jiří Kubeš, který je jediným majitelem Fler.cz. „Protože drtivou většinu uživatelů Fler.cz tvoří ženy, informace o jeho existence se šířily přirozeně v diskuzních fórech i v dalších sociálních sítích,“ vysvětluje Jiří Kubeš.

Po prvním roce existence Fleru, tedy na konci roku 2008 zde svoje výrobky nabízelo již 4000 česko-slovenských tvůrců. Návštěvnost se na konci tohoto prvního roku pohybovala okolo 18 000 návštěv za den, denně se prodalo cca 600 výrobků, roční obrat dosáhl za první rok hodnoty 9 miliónů Kč. Za druhý rok svého života Fler.cz dokázal zvýšit návštěvnost o více než 300 %, počet uživatelů o 400 %, obraty vzrostly dokonce bezmála šestinásobně. Zajímavostí je, že těchto čísel se Fleru podařilo dosáhnout s téměř nulovými investicemi do klasické reklamy.

Fler dokázal, že Češi mají cit pro umění a ruční tvorbu, že se umí ,prodat´ a že prodej od člověka k člověku je baví. Nakupující ukázali, že mají rádi originály a že porevoluční trend obliby masových komerčních značek již pro ně není tolik zajímavý,“ uzavírá hodnocení druhého roku na Fleru Jiří Kubeš.

Aktuální číslo časopisu Computer

Stavba 3D tiskárny

Výbava domácí elektrodílničky

Budoucnost 5G sítí

Velké testy microSD karet a vodních chladičů

Přehled mobilních tarifů

reklama
reklama