reklama

Poznejte svou platební kartu!

29. listopadu 2006 - Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) v rámci programu EU Transition facility vydalo publikaci „Průvodce světem platebních karet pro spotřebitele“, která přibližuje tento novodobý platební fenomén spotřebitelské veřejnosti.

Blíží se Vánoce a snad i Ježíšek, když na severním pólu shání dárky pro děti, platí svou oblíbenou platební kartou. Jak takové platební karty vůbec vznikly, jaké  druhy jsou dnes na trhu, jak se karta váže na skutečné peníze, ať našetřené nebo půjčené? Co si počít při ztrátě, krádeži či zneužití platební  karty, jak reklamovat transakce, jak se stavět k poplatkům za platby a co SOS doporučuje držitelům platebních karet? To jsou otázky, na které  v publikaci naleznete odpovědi.

Platební karty výrazně ulehčují nakládání s hotovostí, ale jako každý jiný nástroj mají i ony svou cenu. Spočívá především v poplatcích za vydání a užívání karty či v ojedinělých případech v poplatku za přijetí karty obchodníkem. Poplatek za užití platební karty u obchodníka přitom SOS považuje za protiprávní.

Platební karty také slouží k získání různých druhů úvěrů. „Zde však číhá jeden psychologický moment: půjčujeme si peníze, které nevidíme, a proto jejich splácení může být následně problematické,“ říká předseda SOS David Šmejkal.

Co všechno stojí za tou malou plastikovou kartičkou? Karty se váží k bankovním účtům, ale jsou vydávány i samostatně. Obecně platí, že každá karta je jen nástroj ke správě vlastních peněz. Každý by si měl dobře spočítat, jestli se mu karta vyplatí a kolik bude stát její využívání při různých příležitostech.

Každý, koho zajímají platební karty (i kreditní) a jejich používání včetně rizik, si o bezplatné zaslání  této brožury může požádat na poradenské lince SOS 900 08 08 08 (8 Kč/min), na poradenských místech SOS, nebo v bezplatné on-line poradně provozované na stránkách www.spotrebitele.info.

 

 

 

Kontakty:

Sdružení obrany spotřebitelů ČR

fax: 224 239 941

www.spotrebitele.info

  • Ivana Picková, tisková mluvčí, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
  • David Šmejkal, předseda Republikového výboru SOS, smejkal@spotrebitele.info, 224 239 940  
  • Jakub Komolý, zástupce týmu autorů, 736 122 221                                                                                                                            

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, webové stránky www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info

 

 

 

Projekt Tvorba informačního manuálu pro uživatele platebních karet je spolufinancován z programu Evropské unie Transition Facility spravovaném Nadací rozvoje občanské společnosti.

Děkujeme za podporu.

Témata článku: Medium, David, Facility

Nejnovější komentáře

Přidat příspěvek
reklama
reklama