reklama

Krize zvýšila zájem o Business Intelligence o 65 procent

Již druhým rokem rapidně stoupá zájem o sofistikované analýzy firemních dat. Firmy se tak snaží bojovat s ekonomickým útlumem a hledají skryté rezervy.

Zájem o sofistikované analýzy firemních dat – takzvané analýzy Business Intelligence (BI) – rapidně stoupá i v době, kdy se řada firem potýká s recesí. Systémový integrátor S&T CZ zaznamenává v této oblasti meziročně 65% nárůst zakázek. BI totiž firmám umožňuje získávat z dat strategicky důležité informace. „V dobách ekonomického boomu byla analýza obchodních dat často přehlížena. Nyní se však firmy snaží za pomoci BI například zvýšit ziskovost, odhalit nové obchodní příležitosti či snížit náklady,“ říká Štěpán Kutaj, systémový specialista v oblasti Business Intelligence společnosti S&T CZ.

Zatímco v minulosti měly o analýzu dat zájem zejména velké společnosti, nyní se po BI poohlížejí i středně velké firmy. „Početnou skupinu nyní tvoří i výrobní firmy, které dříve BI nástroje využívaly minimálně. Pomocí BI jsou schopny odhalit skryté rezervy a nemusí snižovat výrobu. Mnozí naši zákazníci se tak vyhnuli propouštění, a někteří dokonce museli nabírat nové zaměstnance,“ vysvětluje Štěpán Kutaj.

Růst zájmu o BI také souvisí se změnou postoje manažerů, kteří chtějí lépe porozumět například vzniku nákladů či chování zákazníků. „Tlak na konkurenceschopnost nutí vedení dělat rozhodnutí na základě konzistentních dat, nikoli stylem pokus omyl. Pokud manažerům dříve stačil pouze statický pohled na data, nyní je chtějí analyzovat z mnoha různých úhlů. Nástroje BI vystopují problém až k jeho počátku,“ říká Kutaj.

INFO BOX: Nasazení produktů Business Intelligence není nikterak omezeno. Nejčastěji se využívají ke sledování a zvyšování ziskovosti, k analyzování zákazníků a produktů, marketingovým studiím či sledování každodenního provozu společnosti.

Spravedlivé hodnocení pracovního výkonu

Nástroje BI se běžně využívají při analýze systémů podporujících takzvaný „Core Business“, tedy procesů přímo ovlivňujících chod firmy. „Zákazník pouze nadefinuje, jaké informace chce získat. Odborníci na BI pak mezi sebou provážou datové výstupy z různorodých systémů, například péče o zákazníky (CRM), řízení dodavatelského řetězce (SCM) nebo podnikových systémů (ERP). Výsledek analýzy je pak prezentován ve srozumitelné grafické podobě,“ upřesňuje Kutaj.

Pomocí nástrojů BI lze vyhodnocovat práci jednotlivých zaměstnanců, případně navýšit jejich stav nebo je dále motivovat, například různými benefity. „Nástroje BI jsou u zaměstnanců někdy špatně přijímány. Mají pocit, že si firma na ně tímto způsobem pořídila bič. Obavy jsou ale zbytečné, protože BI představuje jediný objektivní nástroj vyhodnocování odvedené práce,“ uzavírá Štěpán Kutaj, systémový specialista v oblasti Business Intelligence společnosti S&T CZ.

reklama