reklama

Komplexní výzkum uživatelů internetu

V návaznosti na nedávnou akvizici společností SirValUse a nurago, které jsou světovými lídry v oblasti digitálního výzkumu, GfK Czech významně rozšiřuje služby o výzkumy v oblasti digitálních technologií.

„Informační potenciál výzkumu chování uživatelů v internetovém prostředí, který vychází z technologií a metodik společností SirValUse a nurago, daleko přesahuje očekávání českého trhu,“ uvedl Jaroslav Jíra, ředitel pro obchod a marketing GfK Czech. „To, po čem trh dlouho volal, totiž testování a vyhodnocování skutečné efektivity online kampaní, konkurenční analýzy v prostředí internetu či pokročilé testování uživatelského prožitku, aplikovatelné jak na standardní webové aplikace, tak na sociální sítě, konečně přichází do České republiky,“ dodal Jaroslav Jíra.

Výzkum uživatelského prožitku

„Kvalita uživatelského prožitku rozhoduje o úspěchu jakékoli online prezentace, například webu, kampaně apod. Uživatelský prožitek vychází z komplexního vnímání standardních prvků, jakými jsou navigace, srozumitelnost, funkčnost, zpětná vazba systému, design, obsah apod. Dosud používané metody, které se zaměřovaly na hodnocení jednotlivých prvků, neposkytovaly obrázek o tom, jak uživatel vnímá prostředí jako celek. Právě od toho se přitom odvíjejí jeho další reakce, jako nákupní rozhodnutí nebo odmítnutí,“ uvedl Ondřej Herink, vedoucí kvalitativních služeb GfK Czech.

Kombinace kvalitativních a semi-kvalitativních metodik pro testování uživatelského prožitku zahrnuje mimo jiné výzkum oční kamerou, expertní pozorování, thinking aloud, testování a optimalizaci navigačních a obsahových prvků metodou Card Sorting i celou řadu dalších specializovaných postupů.

Výzkum chování online uživatelů

Tradiční přístupy k měření chování uživatelů internetu nepokrývají mnohé otázky, na které chceme znát odpovědi.

Technologie GfK je založená na sběru dat prostřednictvím přídavného modulu k internetovému prohlížeči (vyvinutého a distribuovaného společností nurago). Umožňuje nejen velmi přesný monitoring pohybu uživatelů po internetu (včetně např. přístupu na konkurenční weby), ale i sledování jejich chování (reakce na podněty, zadávání hledaných výrazů, nákupy, pohyby myši a klikání apod.).

Využití je možné pro různě designované výzkumy – v přirozeném či manipulovaném prostředí, založené na sledování skutečných záměrů nebo zadávání úkolů, čistě pozorovací či plánované. V rámci experimentálních nebo neexperimentálních studií lze sbíraná data kombinovat: např. sledování (tracking) + dotazování + zpětná vazba od uživatelů + přesné pozorování chování online uživatele.

V současnosti běží ve světě dva projekty komplexního výzkumu chování internetových uživatelů realizované pobočkami GfK Group, a to ve Velké Británii a v Německu (Media Efficiency Panel a Web Efficiency Panel).

Využití online prostředí k standardnímu výzkumu

Kromě standardního využití unikátního internetového panelu GfK Czech (s více než 17.000 aktivními uživateli) ke kvantitativním výzkumům mohou klienti GfK Czech zužitkovat jeho potenciál ke speciálním účelům.

K pokročilým výzkumným metodám patří např. Market Scout – kvantitativní či semi-kvalitativní výzkum s možností mimořádně přesného zacílení, který poskytuje rychlé odpovědi (v řádu hodin).

Dotazování specifických, těžko dosažitelných cílových skupin (nejvyšší vedení firem a institucí, respondenti z odlehlých regionů, apod.) realizuje GfK Czech online s využitím internetu a tzv. chytrých telefonů (smart phones).

K dalším pokročilým online metodikám patří např. Online In Home kvalitativní výzkum, jehož výhodou je maximální zachování přirozeného prostředí spotřebitele, nebo Bulletin Board, který slouží k dlouhodobějšímu sběru názorů a postojů cílové skupiny na sledovanou problematiku.

Velikost online panelu GfK Czech zaručuje reprezentativnost vzorku, ověřenou i prostřednictvím Mediaprojektu, který se mimo jiné zabývá měřením složení internetové populace v České republice. GfK Czech realizovala s využitím online panelu již přes 400 výzkumných projektů.

Analýzy a optimalizace uživatelských rozhraní

Výše uvedené oblasti směřují k hlavnímu cíli: k pokročilému Customer Experience Managementu. V tomto kontextu to znamená hledání odpovědí na otázku, jak vytvořit webové stránky, portál, terminál, interní či externí aplikaci, online kampaň nebo digitální zařízení tak, aby bylo dosaženo maximálního souladu mezi přirozenou reakcí uživatele a cíli, k jejichž naplnění je dané rozhraní předurčeno.

K metodikám, které tuto oblast pokrývají, patří (kromě již jmenovaných) např. expertní hodnocení, konkurenční analýzy, hybridní testování (s agregovanými kvalitativními a kvantitativními výstupy), Rapid Prototyping, testování designu a struktury, Participatory Design, atd.

Témata článku: Online, Apod, Scout, Board, Rapid

reklama