reklama

Jubilejní desáté kolo soutěže IBM Student Research Projects již zná své vítěze

15. května 2010
Test osmi výkonných grafik

Studenti pokročili ve vývojiaplikací pro info kiosky

IBM Česká republika a České vysoké učení technické v Praze vyhlásily výsledky jubilejního, již desátého kola soutěže IBM Student Research Projects, která je zaměřena na podporu výzkumné práce studentů. Hlavní téma tohoto kola navazovalo na předchozí ročník, který nesl název „Smart kiosk for a Smart Planet“. V tomto kole studenti navrhovalia vytvářeli konkrétní aplikace a uživatelská rozhraní pro prostředí tzv. „inteligentního kiosku“. Vítězové všech kategorií získali již tradičně finanční odměnu a zároveň nasbírali praktické zkušenosti během přímé spolupráce s odborníky z výzkumného a vývojového oddělení IBM v Praze.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Studenti měli v tomto kole vymyslet a zrealizovat sofistikované aplikace demonstrující využití prostředí inteligentního kiosku s jeho dotykovou obrazovkou. V rámci tohoto zadání studenti vytvořili například prototypy aplikací, které poskytují uživatelům kiosku předpověď počasí nebo připomínají svátky blízkých osob. Celá interakce je obohacena o hlasového průvodce v podobě tzv. mluvící hlavy.

Do soutěže, kterou IBM pořádá ve spolupráci s katedrou počítačů a katedrou počítačové grafiky a interakce Fakulty elektrotechnické ČVUT, bylo tentokrát přihlášeno 15 projektů. Od roku 2005, kdy IBM začala na výzkumných projektech s ČVUT spolupracovat, se do programu zapojilo již více než 440 studentů. Hlavním cílem programu „IBM Student Research Projects“ je naučit studenty řešit komplexní vědecké úlohy, prakticky je zrealizovat a práci pak prezentovat.

„Rok od roku stoupá úroveň projektů jak z hlediska kvality, tak i z hlediska nápadů, které lze velmi často využít přímo v praxi. Jubilejní desátý ročník nejen potvrdil smysl takovýchto soutěží, ale také znovu ukázal, jak důležitá je spolupráce univerzitního prostředí s komerčním sektorem,“ dodává prof. Ing. Pavel Slavík, CSc., profesor katedry počítačové grafiky a interakce Elektrotechnické fakulty ČVUT.

Odborná porota složená ze zástupců IBM a ČVUT vyhodnotila a ocenila nejlepší projekty ve dvou kategoriích a kromě toho udělila 2 zvláštní ceny poroty projektům, kde kritérii hodnocení byla originalita řešení a kvalita jeho provedení.

Vítězné projekty

Projekty byly zařazeny do dvou kategorií:

Kategorie „Hardwarová podpora pro pokročiléaplikace“:

1. místo: HyperNEAT na procesoru Cell, autor Petr Hafner
2. místo: Navigace robota stereoskopickou kamerou, autor Jaromír Hořejší 

3. místo: Robotická hlava s mimikou v obličeji, autor Jan Kofroň

Kategorie „Uživatelská rozhraní pro inteligentní kiosek“:

1. místo: Oznámování svátků ve Smart Kiosku, autor Michal Bukovský
2. místo: Služba předpovědi počasí pro kiosek s Talking head, autor Ondřej Čermák

3. místo: Univerzální usability dotazník pro použití v kiosku, autor Vladislav Skoumal

Zvláštní cena poroty

Firmware pro hračku Furby s kvalitním audio kanálem,autor Jan Kapic

Hračka Furby jako vstupně/výstupní zařízení počítače, autor Miroslav Mužný

První místo v kategorii „Hardwarová podpora pro konkrétní aplikace“ obsadil projekt HyperNEAT na procesoru Cell autora Petra Hafnera, který se zabývá simulací specifické neuronové sítě na počítači s procesorem CELL. Projekt řeší problémy s dělením rozsáhlé úlohy na samostatně řešitelné části a jejich distribuovaný výpočet na paralelní architektuře CELL.

V kategorii „Uživatelská rozhraní pro inteligentní kiosek“ byl prvním místem oceněn projekt oznamování svátků ve Smart Kiosku. Tento koncept nabízí nejen možnost vyhledání svátků v kalendáři, ale také doporučení vhodného dárku na základě pohlaví a věku.

„Díky této formě spolupráce mají studenti možnost přímého kontaktu se špičkovým vědeckým pracovištěm, se kterým mohou konzultovat své práce. Pro nás jsou zase neocenitelné svěží nápady mladých lidí, které pak mohou být aplikovány na konkrétních projektech z praxe,“ hodnotí tento program Vladek Šlezingr, generální ředitel IBM Česká republika.

Témata článku: IBM, Cell

reklama