reklama

HP slaví 20 let oficiálního zastoupení na českém trhu

Zatímco příznivci pohanských svátků oslavili v sobotu 30. dubna Pálení čarodějnic (či také Filipojakubskou noc, Valpuržinu noc nebo Beltine), společnost Hewlett-Packard s.r.o. si každý rok v tento den připomíná výročí svého založení.

V letošním roce navíc HP dopsalo poslední kapitolu již dvacetileté „historické kroniky.“ Na československém trhu sice HP působilo již od roku 1967, ale místní obchodní pobočka byla v té době řízena až do roku 1991 z Vídně.

Klepněte pro větší obrázekHP otevřením své pobočky na tehdejším – ještě společném československém – trhu přineslo tuzemským zákazníkům lepší dostupnost obrovského portfolia IT řešení, po nichž byla na trhu velká poptávka; díky přímému obchodnímu zastoupení také rychleji upevňovalo pozici a rozšiřovalo své aktivity. Růst HP na tuzemském trhu pokračuje dodnes, což nejlépe dokládá pozice na trhu a počet zaměstnanců – zatímco ke konci prvního roku své existence na našem trhu (1991) tvořilo zaměstnanecký tým pražské pobočky HP 32 zaměstnanců, z nichž čtyři působí v HP dodnes (Miloš Keller, Jan Průcha, Konstantin Selucký a Jaroslav Vrtiška), ke konci března letošního roku patřilo do interního HP týmu 1 249 zaměstnanců.

„Jen málokterá společnost působící na českém trhu se může pochlubit tak dynamickým růstem během posledních dvacet let, jako Hewlett-Packard,“ řekl Jan Kameníček, generální ředitel HP Česká republika. „Vděčíme za to nejen mnoha prozíravým strategickým rozhodnutím našeho managementu, ale rovněž týmu špičkových profesionálů, kteří mají cit pro vývoj trhu a dokážou mu pružně přizpůsobovat prodejní strategie.“

Ještě v 90. letech nabízelo HP zákazníkům zejména počítače, tiskárny, fotoaparáty a několik dalších kategorií spotřební elektroniky, v současné době je celosvětovou jedničkou či předním světovým hráčem v mnoha dalších oblastech působení, které cíleně rozšiřuje strategickými akvizicemi (např. 3Com, 3Par, Compaq, EDS, Mercury či Ibrix) – kromě prodeje počítačů a tiskáren vévodí např. oblasti serverů, služeb, úložných zařízení, síťových prvků či softwaru.

Hardware před dvaceti lety a dnes

Informační technologie jsou od svého vzniku jedním z nejdynamičtějších oborů a po celou dobu své existence je charakterizuje dynamický vývoj, jehož důsledkem je logicky i rychlé zastarávání komponent. Pamětníci si možná vzpomenou, jaká zařízení dominovala trhu před dvaceti lety – jedním z nejprodávanějších přístrojů byl například laptop HP Vectra LS/12 vybavený procesorem Intel 80L286 s frekvencí 12 MHz a 1 MB RAM rozšiřitelným na 2 MB. Současný špičkový notebook HP EliteBook 8760w obsahuje procesor Intel Core i7-2920XM s frekvencí 2,50 GHz a čtyřmi jádry, a 32 GB RAM.

Procesor se tedy za dvacet let stal v počítačích HP více než 200× výkonnějším, pokud jsou zohledněny pouze číselné hodnoty; výkon současných procesorů je ovšem ještě výrazně vyšší díky jiné architektuře. Operační paměť narostla během dvou desítek let dokonce až 16 000×. Podobně dynamický rozvoj zaznamenaly i další komponenty – například pevné disky (až 50 000× nárůst kapacity), grafické karty či optické mechaniky.

I přes nárůst výkonu ovšem může současný zákazník nakoupit špičkové moderní technologie mnohem levněji, než před dvaceti lety. Zatímco HP Vectra LS/12 se v roce 1991 prodával za 4 999 dolarů, což v tehdejší době znamenalo, že při průměrné mzdě 3 775 Kčs a kurzu přibližně 30 Kčs za americký dolar musel zákazník na laptop šetřit téměř čtyřicet měsíců, na současný špičkový model HP EliteBook 8760w v ceně okolo 120 000 Kč dokáže zákazník z průměrného platu okolo 24 000 Kč teoreticky našetřit již za pět měsíců – tedy osmkrát rychleji, než před dvaceti lety.

Pracovní atmosféra se během dvaceti let dramaticky změnila

Zaměstnanci, kteří stáli u zrodu HP v roce 1991, se shodují, že v devadesátých letech bylo na běžné pracovní úkony více času, lidé nebyli neustále online, pro zapisování poznámek se používal takřka výhradně papír. První „mobilní“ telefony se v roce 1991 teprve začínaly prodávat a do firem masivněji pronikaly až v dalších letech.

„Mobilní telefony jsme v roce 1991 ještě neměli, e-mail se používal velmi málo, pouze interně v HP a jen ve znakové formě,“ vzpomíná Konstantin Selucký, HP BCS Product Manager. „Konkurence na trhu nebyla zdaleka tak vysoká, technika tak pokročilá a lidé měli mnohem méně zkušeností.“

Klepněte pro větší obrázek

Podle Jaroslava Vrtišky, HP TS Technology Consulting Country Managera, se během dvaceti let radikálně změnil přístup zaměstnanců k práci: „Při našem vstupu do HP převládala téměř rodinná atmosféra a takřka neomezené možnosti při budování nové firmy. Současné podmínky vyžadují profesionální vztahy i práci hodnocenou striktně dle stanovených metrik. To je ovšem logickým důsledkem současného dynamického prostředí a tvrdé konkurence, nejde to jinak.“

„Největší změnou za dvacet let je podle mého názoru obrovský, dynamický růst HP,“ říká Miloš Keller, HP Account Delivery Manager. „Na začátku činnosti, po prvním květnu 1991, nás bylo 39 včetně kolegů z bratislavské kanceláře. Všichni se znali a minimálně ti z Prahy i několikrát denně potkali. To už při současném počtu zaměstnanců opravdu není reálné.“

Také Jan Průcha, IT Infrastructure Consulting, přiznává, že již nezná jména všech kolegů. A k historickému vývoji dodává: „Po dvaceti letech jsme se posunuli více do podnikového IT a služeb. Opustili jsme např. oblast měřicích a testovacích přístrojů, které byly původním sortimentem HP, lékařských přístrojů či zařízení pro chemickou analýzu, z nichž vznikla společnost Agilent. Přibyly ale úplně nové kategorie produktů i služeb, které rychle obsadily přední pozice na trhu.“

HP má v ČR hlavní sídlo v Praze a logistickou centrálu v Rudné u Prahy. Zaměstnává 1 249 odborníků a své výrobky a služby nabízí přímo i prostřednictvím svých obchodních partnerů. Do České republiky se rovněž od loňského roku přesunula výroba serverů a datových úložišť pro oblast celého regionu Evropy, Středního východu a Afriky (EMEA). V současnosti spolupracuje s HP více než 110 autorizovanými partnery s úrovní partnerství HP Gold Preferred Partner a 150 autorizovanými partnery s úrovní partnerství HP Preferred Partner.

Společnost Hewlett-Packard s.r.o. je držitelem řady certifikátů a ocenění – v posledních letech získala např. Národní cenu České republiky za jakost, titul Nejžádanější zaměstnavatel roku (hodnocení veřejnosti), Zaměstnavatel roku 2009 (odborná anketa), Rhodos či Top systémový integrátor desetiletí, pravidelně se objevuje na předních místech prestižního žebříčku Czech Top 100.

Témata článku: HP Elitebook, Keller, Vectra, Laptop

reklama