Google Zeitgeist: Duchem doby je Windows 7

Google představil český Zeitgeist, žebříček nejhledanějších a nejtypičtějších slov ve vyhledávači pro tento rok. Nejraději hledáme muziku, filmy a to nejlépe zdarma.

Tak jako každý rok i letos na podzim vyhlásil český Google žebříček Zeitgeist, tedy desítku těch nejtypičtějších slov, která jsme vyhledávali v letošním roce na stejnojmenném vyhledávači, a také skokany roku, což jsou pro změnu výrazy, které si oproti minulému roku vedly co nejlépe.

Abych uvedl typický příklad, velmi často vyhledávaným výrazem může být třeba „rapidshare“, který ostatně figuruje i ve statistikách Insights for Search, jedním ze skokanů pak třeba Barack Obama. Ještě před pár lety o něm Google skoro nevěděl, při loňských amerických prezidentských volbách ale vystřelil k výšinám jako zatím neexistující náhrada za dosluhující raketoplány.

Zpět ale do klidné pražské plošiny a moravských úvalů – co jsme hledali nejčastěji na Googlu my, obyvatelé pomyslného srdce Evropy? Možných témat tu bylo skutečně mnoho. V zimě se konalo mistrovství v Liberci, na jaře pak padla vláda a pomalu se ke svému nelichotivému konci přiblížilo i české předsednictví EU. Především ale i u nás „naplno“ propukla ekonomická krize a mnoho podniků začalo propouštět své letité zaměstnance.

Česko navštívil papež, zemřel král popu, Facebook se díky vajíčkové aféře dostal do hlavního vysílacího času celoplošných televizí a do kin zamířil podzimní popcornový trhák 2012. Možná jsme ale nakonec hledali na Googlu něco úplně jiného, možná je zvyk skutečně železná košile a Zeitgeistu – ducha doby se sezónní události vlastně vůbec nedotkly. Co jsme tedy hledali nejčastěji?

Nejhledanější slova roku 2009

  1. mp3
  2. free
  3. video
  4. TV
  5. YouTube
  6. hry
  7. Facebook
  8. práce
  9. mapy
  10. počasí

Při pohledu na žebříček je to celkem jasné. Češi na Googlu hledají přinejmenším co do kvantity zadávání multimédia, a pokud možno ty, která jsou zdarma. Nebývalo tomu tak ale vždy, za pozvolným prosazováním náročného obsahu stojí postupné zrychlování a modernizace sítí internetových poskytovatelů. Loni na podzim zrychlili prakticky všichni hráči na trhu počínaje ADSL a konče kabelovým operátorem UPC, který na začátku tohoto školního roku zároveň spustil (zatím docela drahý) stomegabit. Na něj si už v experimentálním provozu brousí zuby i Telefónica O2. 

Věděli jste, že...

... z šoubyznysu jsme nejčastěji hledali Martu Jandovou, Lady Gaga a Xind X? V mobilním Googlu byly zase nejpopulárnější termíny Facebook, IDOS a Lide.cz.

Solidně si stojí také Facebook, do desítky se ale přeci jen zapsal i sezónní prvek. Snad to byla krize nebo prostě jen vzdělávání těch, kteří hledají novou práci, každopádně jsme ji letos skrze Google hledali mnohem častěji než v předchozích letech.

To jsou tedy nejčastěji hledaná slova. Jistě nejednoho z vás napadne otázka, proč na prvních příčkách nejsou tolik typické výrazy jako „sex“, „porno“ a další slůvka, která jsou prý na internetu jako doma, pravda je ovšem taková, že kontroverzní výrazy Google ze svých statistik filtruje. Můžete si je ale dohledat na analytických službách Google Trends nebo Google Insights for Search.

Tolik tedy k desítce nejtypičtějších slov, jak ale vypadá desítka skokanů? Zde je to už mnohem zajímavější, skutečně se tu totiž odráží trendy doby.

Největší skokani roku 2009

  1. Windows 7
  2. Facebook
  3. Superstar
  4. překladač
  5. SMS zdarma
  6. ČSFD
  7. úřad práce
  8. mapy
  9. Aukro
  10. iVysílání

Zatímco v minulém roce žebříčku kraloval iPhone a filmy online, letos to Googlu zavařil Microsoft, skokanem roku je totiž Windows 7. Ačkoliv jej Microsoft vydal vlastně až koncem října, jeho nástup ve vyhledávači byl raketový a zájem o něj ostatně potvrzují i naše vlastní statistiky na Živě.cz. Mnoho z vás k nám totiž zavítá právě díky Googlu a Windows 7.

 

 

Druhým největším skokanem byl Facebook. Není se čemu divit, masmédia a vlastně i my jsme mu letos dělali obří službu a množství článků se na tom muselo logicky podepsat. Hlavní měrou to ale budou celoplošné televize, Jiří Paroubek, česká lokalizace z loňského léta a pak samozřejmě prosté hledání lidí na Facebooku skrze Google.

A překvapením nebude ani třetí příčka, ostatně Nova hlásá stále větší sledovanost dalšího pokračování hudební reality show a ta už pronikla i do české odborné blogosféry, takže o finalistech na Twitteru píše nejen Radek Hulán, ale také kolegové z našeho vydavatelství.

windows7_seznam.png
Pro srovnání také výstup z vyhledávače Seznam pro termín Windows 7
I zde je patrný výrazný skok způsobený uvolněním operačního systému (Zdroj: Statistika hledanosti)

Mezi skokany se dostala také ekonomická krize v podobě nenáviděného výrazu „úřad práce“ na sedmém místě, český aukční dům Aukro a také československá filmová databáze ČSFD. To mě těší obzvláště, jelikož za vysokou pozicí jistě stojí vyhledávací výraz „csfd název-filmu“ a to svědčí o rostoucí vyhledávací gramotnosti českého národa. Co více si přát.

Takový byl tedy český Google Zeitgeist, pak tu jsou ale i ty tematické. V anglickém „duchu doby“ patří k těm populárním třeba vyhledávací výraz „how to ___“, tedy třeba „how to swim“ – „jak plavat“. Češi jsou zvyklí z dřevních dob internetu zadávat zkratkovitá hesla, vyhledávače totiž dlouhou dobu neuměly lámat česká slova a vůbec jim česká skladba vět a sémantika dělala problémy. Dnes už to ale takový problém není, takže se klidně pro efekt můžete ptát i vy. A zdá se, že se Češi Googlu skutečně umí ptát i v přirozeném jazyku, pražská pobočka totiž zveřejnila i tuzemský žebříček dotazů „jak ___“.

Nejhledanější „jak“ v roce 2009

  1. Jak psát web? (název českého webu)
  2. Jak zhubnout?
  3. Jak sbalit holku?
  4. Jak napsat životopis?
  5. Jak na počítač? (název českého časopisu a webu)
  6. Jak uvázat kravatu?
  7. Jak otěhotnět?
  8. Jak podnikat?
  9. Jak přibrat?
  10. Jak fotit?

Tento žebříček včetně předchozího odstavce ale berte spíše s humorem a nadsázkou, o čemž ostatně svědčí i čeští finalisté. První a páté místo bylo jistě ovlivněno stejnojmennými weby. V tom druhém případě se jedná o časopis a náš partnerský web Jak na počítač.

Sedmé místo si pak po přečtení tohoto článku jistě vyzkouší nejeden z vás  – v anglickém originále a s vypnutým filtrem pro „závadný obsah“ totiž toto slovní spojení dokáže divy.

Google Mapy jsou také především vyhledávač

A na závěr ještě jedná desítka. Jistě jste si někdy položili otázku, proč vlastně Google investuje tolik energie do map a svého digitálního glóbu Earth. Je to jednoduché. Zeměpisná informace – geoinformace – je informace jako každá jiná. Lze ji indexovat, řadit, hodnotit a vyhledávat. Už dávno neplatí, že se dá v elektronických mapách vyhledávat pouze adresa nebo zeměpisné souřadnice a dokladem je toho následující desítka. Google Mapy nejsou prostě ničím jiným než dalším vyhledávačem v řadě – jen namísto nudného seznamu výsledků narazíte na autoatlas.

  1. hotel
  2. restaurace
  3. ubytování
  4. úřad práce
  5. pošta
  6. airport
  7. MHD
  8. firmy
  9. poliklinika
  10. metro

Ať už tedy budete v novém roce hledat na Googlu cokoliv, ať už budete hledat návod k těhotenství nebo schéma správného vázání polovičního Windsoru, vzpomeňte si na Zeitgeist, i ta vaše malá vlnka v moři milionů hledání totiž tvoří ducha doby českého Googlu, a pokud tato data budete považovat za dostatečně reprezentativní, tak pak i ducha doby českého internetu.


Jsou Google data reprezentativní a existuje skutečná vazba mezi realitou a statistikou pouhého vyhledávače? Podle jisté studie, která ovšem sama pochází z Googlu, tu určitá korelace skutečně je.

Diskuze (14) Další článek: České domény budou levnější, snížila se jejich velkoobchodní cena

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,