Google překonal hranici 40 % na českém trhu

Podíl Googlu se po 4 letech dostal nad hranici 40 % v počtu odeslaných kliků, které posílá z vyhledávače na české webové stránky (44 %, Toplist, 35. týden 2010). Přes polovinu se podle průzkumu přehoupl počet každodenních uživatelů Googlu (55 %, Factum Invenio, březen 2010). Významně vzrostlo i pokrytíYouTube (součást Reklamní sítě Google), na kterém teď inzerenti mohou zasáhnout až tři čtvrtiny českých uživatelů (TNS Infratest, červen 2010), a stal se vedoucím českým video portálem ve velikosti, povědomí i oblibě uživatelů.

Podíl na počtu odeslaných kliknutí na české webové stránky

Google oslaví letošní 4. narozeniny 44% podílem na počtu českých webových stránek, na které se uživatelé podleToplistu (35. týden 2010) (35. týden 2010) dostali právě prostřednictvím vyhledávací technologie Google, kterou využívá i partner Centrum Holdings. Podíl očištěný o zahraniční uživatele (tj. pouze čeští uživatelé na českých stránkách podle IP adres) dosáhl už 36,1 % (Toplist, 35. týden 2010), což představuje meziroční nárůst téměř o pětinu.

Podle další statistiky Navrcholu, která měří podíl odeslaných kliků jinou metodologií, má teď Google s partnerem Centrum podíl 34 % (přepočet podílu pomocí nové metodologie zavedené v roce 2010).

Počet českých uživatelů

Podle průzkumu Factum Invenio (březen 2010) až 61,5 % českých pravidelných uživatelů internetu používá obvykle vyhledávač Google, z toho 32 % především Google a 31,5 % oba největší české vyhledávače najednou stejnou měrou. Na denní bázi vyhledávač Google využívá až 55 % respondentů, přičemž nejsilnější zastoupení má zejména u pokročilejších uživatelů. Při zahrnutí i méně častých užití pak Google vyhledávání využívají prakticky všichni pravidelní čeští návštěvníci internetu (98 %).

„Od roku 2006 v Česku ve vyhledávání organicky rosteme díky našim uživatelům, kteří oceňují nejen inovace a neustálé vylepšování vyhledávání, ale i kvalitu výsledků, které jim vyhledávání Google nabízí. Proto nás kromě pravidelného využívání též doporučují dál,“ říká Luděk Motyčka, marketingový ředitel českého Googlu a dodává: „Letos jsme se rozhodli jít o krok dál a povědomí o všestranných možnostech vyhledávání podporujeme edukační kampaní v tradičních médiích, kterou chceme oslovit i nepravidelné a budoucí české uživatele internetu, jež online médii nebylo možné zasáhnout.“

Reputace vyhledávače Google

Vyhledávač Google dosáhl nejvyšší hodnocení jak v rámci spolehlivosti (relevantní výsledky), když to potvrdily až tři čtvrtiny uživatelů (74 %, Factum Invenio, březen 2010), tak i spokojenosti uživatelů, což uvedla velká většina respondentů (85 %, Factum Invenio, březen 2010).

Reklamní síť Google a YouTube v Česku

Pokrytí Reklamní sítí Google (webové stránky využívající reklamní systém Google AdSense) je nad hranicí 74 % uživatelů (zdroj: Google). Její významnou součástí je video portál YouTube, který je podle průzkumu TNS Infratest (červen 2010) v Česku vedoucím video portálem z hlediska velikosti, povědomí i obliby u českých uživatelů.

Na video portálu YouTube je možné zasáhnout až tři čtvrtiny českých uživatelů, třetinu dokonce na denní bázi. Povědomí o YouTube je v Čechách také velmi silné, jelikož až 98 % respondentů zná YouTube alespoň podle jména, téměř 70 % ho zná dokonce velmi dobře. Až dvě třetiny uživatelů, kteří YouTube používají, mají o YouTube nadstandardní mínění, a to velmi dobré až excelentní.

Ve srovnání s listopadem 2008 vzrostl zásah portálu YouTube v Čechách o 20 % (zdroj: Google). Českým inzerentům tak nabízí významnou kreativní platformu pro komunikaci. Vysokou odezvu na reklamy na YouTube potvrzuje zjištění, že až čtyři z deseti uživatelů navštíví webové stránky inzerenta poté, co vidí jeho reklamu na YouTube.

Více informací o společnosti Google najdete zde nebo v tiskovém centru českého Googlu sites.pressatgoogle.com/cz.

O průzkumu TNS Infratest (YouTube):

  • Cílová skupina: internetoví uživatelé v ČR
  • Vzorek: 1500
  • Věk: 14-59
  • Metodologie: online dotazník
  • Sběr dat: červen 2010

O průzkumu Factum Invenio (Vyhledávač Google):

  • Cílová skupina: internetoví uživatelé v ČR
  • Vzorek:2000 (58 % pokročilí, 40 % průměrný, 2 % začátečníci)
  • Věk: 15 – 70
  • Metodologie: online dotazník
  • Sběr dat: březen 2010

Témata článku: Toplist, Google AdSense