Google Chrome je po letech sporů konečně tržní jedničkou. IE míří na smetiště dějin

  • Poslední velká analytická služba oznámila, že Chrome překonal IE
  • Podle NetMarketSharu mají oba okolo 41 %
  • Ostatní statistiky přisoudily vítězství Chromu už před lety

Webový prohlížeč Google Chrome konečně pokořil Internet Explorer a stal se jedničkou na trhu. Pokud podobné statistiky sledujete, možná nyní jen nechápavě kroutíte hlavou, co jsme to zase vyhrabali za starou zprávu, protože Chrome přeci pokořil ostatní podle nejedné analytické služby již před lety.

Tentokrát ale kapituloval i NetMarketShare, který dlouhé roky odolával a přisuzoval pozici tržní jedničky právě Internet Exploreru. Vítězství v NetMarketSharu je tedy jakýmsi symbolickým předělem v nekonečných browser wars.

StatCounter vs. NetMarketShare

Globální tržní podíly prohlížečů měří celý zástup služeb, největší pozornosti se ale těší především dvě z nich. Tou první je irský StatCounter, který získává data z kódu umístěného na třech milionech webů. StatCounter měří podíly podle jednotlivých zobrazení stránek (pageviews) a nijak nerozlišuje unikátní surfaře. Kdyby tedy uživatelé Chromu surfovali desetkrát aktivněji než ti, kteří mají na počítači Internet Explorer, SC by Chromu přidělil vyšší podíl, přestože by byly počty reálných surfařů obou prohlížečů úplně jiné.

Kvůli tomuto přístupu byla irská služba v minulosti kritizovaná a to zejména ze strany druhého velkého hráče – kalifornské společnosti Net Applications (analytická služba NetMarketShare), která se dušuje, že při výpočtu podílů prohlížečů a operačních systémů zohledňuje právě reálné uživatele. Její algoritmy by tedy měly odfiltrovat potenciálně aktivnější surfaře v Chromu.

613548063 652126329
Tržní podíly prohlížečů podle StatCounteru v letech 2009-2016. Vlevo jsou pouze desktopové prohlížeče a vpravo pak všechny včetně mobilních – proto si v tomto případě lépe daří jablečné Safari. Převaha Chromu a výměna pozic s IE před několika lety je ale patrná a nekompromisní v obou grafech.

Zatímco na nižších příčkách udávaly obě služby víceméně stejné výsledky, první a druhá pozice byly právě kvůli odlišným metodikám výpočtu vždy diametrálně odlišné. Zatímco podle StatCounteru překonal Chrome Internet Explorer už na jaře roku 2012 a dnes se může pochlubit naprosto odzbrojujícím tržním podílem více než 60 % (druhý Firefox má ušmudlaných 15,6 procent), podle NetMarketSharu vedl žebříček nejpoužívanějších prohlížečů dlouhé roky Internet Explorer.

Čísla z NetMarketSharu byla natolik odlišná, že pochopitelně těšila především redmondské ústředí Microsoftu, kde analýzy od Net Applications brali s povděkem a často je citovali i ve vlastních marketingových materiálech.

A co český Rankings.cz?

Z českého úhlu pohledu nesmíme zapomenout ještě na polskou analytickou společnost Gemius, která v rámci projektu Netmonitor.cz měří návštěvnost velkých českých zpravodajských a mnoha služeb včetně Seznamu. Vedlejším produktem je pak web Rankings.cz, kde se dozvíte, jaký prohlížeč a operační systém nejčastěji používají surfaři z Čech, Moravy a Slezska.

448481465
Tuzemští surfaři udělali podle Rankings.cz z Chromu tržní jedničku v roce 2014

Rankings.cz používá podobnou metodiku jako StatCounter, tržní podíly tedy počítá na základě zobrazených stránek (pageviews). i zde tedy hrozí zkreslení v případě, pokud by byli surfaři třeba v Chromu výrazně aktivnější než ti v Internet Exploreru. A nemuselo by to být zase tak neobvyklé, IE totiž bude kralovat spíše na pracovních počítačích, na kterých i kvůli interním podnikovým pravidlům zpravidla surfujeme řádově mnohem méně než doma na vlastním laptopu.

NetMarketShare: Chrome pokořil IE

Internet Explorer byl podle NetMarketSharu prakticky nezlomný až do konce roku 2014, kdy si ještě stále držel svých 58 % trhu. Jenže pak nastal zlom a IE začal měsíc od měsíce padat. Loni v prosinci prorazil 50% hranici a v novém roce jeho pád ještě zrychlil, takže podle čerstvých dubnových čísel se jeho podíl na trhu nyní pohybuje okolo 40 %.

127564839
Vývoj tržního podílu desktopových webových prohlížečů v posledních dvou letech byl podle NetMarketShare nepřehlédnutelným bojem mezi IE a Chromem

Pokud IE klesal, někdo druhý musel optikou relativních čísel samozřejmě růst a nebyl to nikdo jiný než Chrome. A opět, jestli měl Chrome touto dobou před dvěma lety podle NetMarketSharu 17 % a o druhé místo s ním velmi těsně soupeřil Firefox, letos v dubnu naopak dosáhl bezmála 42 %, zatímco Firefox se propadl na 10 %.

I mnohem přísnější metodika výpočtu od Net Applications tedy potvrzuje jasný trend: Na poli desktopových webových prohlížečů výrazněji roste jen Chrome, zatímco ostatní se buď propadají, anebo přešlapují na místě (třeba taková norská Opera už déle než dvacet let).

340714795
Tržní podíly desktopových prohlížečů podle dubnových čísel NetMarketSharu. Chrome poprvé lehce překonal IE, ale podle trendu v předchozím grafu je pravděpodobné, že se nejedná o anomálii a Chrome ještě posílí.

A pokud bychom do hry zapojili i mobilní telefony a tablety, nic se na tom nezmění, jen vedle Chromu výrazně poskočí Safari díky tržní síle iPhonu a iPadu. Je to ale Chrome, kdo dnes neohroženě vládne napříč form-faktory.

Mohou za to i Desítky

Za postupným pádem IE stojí nejen Google jako silný konkurenční hráč, ale i umělý zásah ze strany Microsoftu. Byl to totiž právě Microsoft, kdo v rámci Windows postavil Internet Explorer na druhou kolej a začal naopak propagovat Edge. A Edge v globálním měřítku skutečně roste, ale jen po velmi maličkých krůčcích. Představa, že v dohledné době zkomplikuje život Chromu, je tedy pouze z říše snů.

Růst Edge jednoduše nenahrazuje pád IE, takže se rozhodně neděje to, že by snad surfaři spořádaně opouštěli IE a přecházeli na Edge. Ve skutečnosti to dělá jen malý zlomek z nich a ostatní začínají používat Chrome.

81377504
Desítky pádu Internet Exploreru napomohly především tak, že jako výchozí prohlížeč používají jeho náhradu Edge. Uživatelé ale spíše než na Edge přecházejí na Chrome.

A budou to dělat i mnohé firmy, které dříve lpěly na IE i proto, že IE vyžadovaly jejich intranetové systémy a prehistorické služby Microsoftu. U mnoha starých systémů to platí doposud, nicméně u těch nových v čele s Office 365 aj. už je to jen dávná vzpomínka.

A opravdu Microsoft potřebuje vlastní jádro a prohlížeč?

Výhledově je tedy Internet Explorer mrtvý a Edge v jeho stávající podobě naprosto bez šance. Je sice skvělé, že se i on naučí práci s doplňky, nicméně to samo o sobě není konkurenční výhoda, ale pouze dohánění ostatních hráčů na trhu. Doplňky jsou skvělým potenciálem, ale samy o sobě zdaleka nestačí. Alespoň ne v roce 2016.

S tím nakonec souvisí možná stále trošku kacířská otázka, jestli Microsoft skutečně potřebuje vlastní webový prohlížeč a k čemu je mu opravdu dobrý, když se konečně dostáváme do éry, kdy už mohou být všechny prezentační, komunikační a multimediální funkce webu realizované pomocí HTML a Javascriptu, tedy skrze HTML5, WebGL, RTC atp., a nikoliv proprietárních technologií minulosti, kam patří ActiveX, Java applety a již brzy i Flash Player.

Jinými slovy, proč utápět miliony dolarů ve vývoji prohlížeče Edge, když musí být snad i tomu největšímu optimistovi v Redmondu jasné, že na poli webových prohlížečů už prostě Microsoftu ujel vlak a éra přelomu století je dávnou minulostí.

Pokud si Windows 10 vypůjčily z linuxového světa příkazovou řádku Bash, stejně tak by si mohly po vzoru mnoha linuxových distribucí vypůjčit i Chromium, řádně jej přebarvit k obrazu svému, napojit vlastní synchronizaci, přejmenovat klidně zase na Edge a takový minimalistický prohlížeč by pak mohl plnit roli základního okénka do internetu, které bude bohatě stačit začátečníkům, a ti pokročilí si už nainstalují cokoliv. Takový Edge postavený na jádře Blink (WebKit) by toho nakonec s minimální investicí uměl mnohem více než současný Microsoft Edge, což by ocenil i surfař.

A co čtenáři Živě.cz?

Na úplný závěr ještě jeden koláčový graf. Podívali jsme se na čísla z globálních služeb i českého Rankings.cz, ale jak jste na tom vlastně vy? Čtenáři Živě.cz si jako hlavní prohlížeč vybrali Chrome už před lety – ať už na desktopu, nebo mobilu.

526687511
Tržní podíly prohlížečů letos v dubnu podle čtenářů Živě.cz

Podle dubnových čísel z redakčního Google Analytics stojí za více než polovinou vašich návštěv na Živě.cz právě Chrome. Nedivte se nám tedy, že se často věnujeme právě jemu. Druhá příčka patří s velkým odstupem Firefoxu, pak následuje Safari (zde je nejspíše patrný vliv iPhonu a iPadu) a teprve pak najdete Internet Explorer. Jeho náhradu Edge v dubnu použily necelé čtyři procenta návštěvníků Živě.cz.

Diskuze (107) Další článek: Windows 95 na Apple Watch. Hodinky dnes zvládnou skoro to, co před pár lety stolní počítač

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,