reklama

Firmy podceňují IT manažery a přicházejí tím o zisky

Vrcholový management firem často přehlíží potenciál skrytý v informačních technologiích (IT) a připravuje se tím o možný růst zisků. Může za to často obtížné prokazování podílu informačních technologií na obchodních výsledcích firem. Myslí si to 82 procent oslovených ředitelů či manažerů IT oslovených v průzkumu společnosti silicon.de*. Téměř tři čtvrtiny (71 %) navíc tvrdí, že v řízení firmy nemohou hrát větší roli kvůli nedostatku příležitostí jasně prokázat obchodní přínosy jejich práce.

Stejně skeptické názory IT manažerů potvrdil i průzkum mezi 125 řediteli a IT manažery, který provedla společnosti Touchpaper. Z něj vyplývá, že polovina respondentů není zahrnuta do rozhodovacích procesů, které se dotýkají klíčových změn v organizaci – jsou pověřeni pouze případnou implementací. „Bohužel, vrcholový management často stereotypně vnímá IT pouze jako podpůrný mechanismus a nikoli jako oddělení, které se může přímo podílet na zlepšování obchodních výsledků firmy,“ řekl Miroslav Bečka, ředitel divize IT infrastruktury společnosti S&T CZ, která patří mezi největší tuzemské systémové integrátory.

Vůdčí pozici ve firmě si IT oddělení může vydobýt hlavně tím, že rutinní činnosti, například údržbu techniky a podporu uživatelů, outsourcují. „Pokud se zaměří na strategický rozvoj IT služeb s vysokou přidanou hodnotou, které se jasně odrážejí na obchodním výsledku firmy, nemůže být IT oddělení dále přehlíženo,“ řekl Bečka. S přehlíživým přístupem k IT se setkávají konzultanti S&T CZ zejména v menších a středně velkých firmách: „Často se IT strategie zaměřují pouze na snižování nákladů všeho druhu. To je ale pouze zlomek toho, co nové technologie umožňují,“ dodal manažer divize IT služeb Vojtěch Dvořák z S&T CZ.

Tento neblahý stav dále umocňují starosti spojené s údržbou výpočetní infrastruktury, jež jsou doprovázeny snižujícími se rozpočty na rozvoj IT oddělení i jeho zaměstnance. Projekty rozvoje IT s vyšší přidanou hodnotou jsou až na druhém místě. „Firmy se tak zbytečně ochuzují o možnost prostřednictvím IT technologií zvýšit ziskovost firmy, více vytěžit ze zákazníků či zvýšit efektivitu lepším řízením zaměstnanců a dodavatelů,“ uvedl Dvořák.

IT musí srovnat krok se strategií firemního rozvoje

Získat patřičné uznání a pozici ve firmě může IT oddělení pouze tehdy, pokud bude schopno definovat a změřit hodnotu, kterou se podílí na rozvoji firmy. Aby to bylo vůbec kapacitně možné, musí IT manažer své oddělení nejdříve osvobodit od řešení rutinních činností a problémů. „Mezi ně například patří správa IT infrastruktury a podpora uživatelů, které často zabírají až 70 procent kapacity oddělení IT,“ vysvětlil Vojtěch Dvořák.

Potřebné zdroje proto mnoho firem získává outsourcingem. Nejčastěji se touto cestou řeší klasická údržba IT infrastruktury – počítačů, serverů a tiskáren – včetně podpory uživatelů. „Meziročně nám roste segment outsourcingových služeb o 74 procent. Mezi zákazníky se navíc začínají objevovat i menší a střední firmy. Pravděpodobně si uvědomují, že je pro ně výhodnější se věnovat důležitějším činnostem než údržbě výpočetní techniky,“ dodal Miroslav Bečka.

Tento trend se odráží i v poptávce po specializovaných IT systémech. „Meziročně stoupá poptávka po systémech pro sofistikovanou analýzu dat či technologických řešeních pro efektivnější řízení firmy, zákazníků, lidských zdrojů,“ řekl Vojtěch Dvořák. Jakmile se IT tým zbaví rutinní péče o výpočetní techniku, může se konečně zabývat realizací projektů s vysokou přidanou hodnotou. „Často mají jasno ve strategii a cílech implementace a u nás hledají efektivní způsoby realizace,“ dodal Dvořák.

Podle analýzy S&T CZ je největší zájem o nástroje Business Intelligence, které umožňují podrobně analyzovat firemní data a získávat z nich strategicky důležité informace. „Roste také poptávka po technologických řešeních pro efektivnější řízení firmy, zákazníků, lidských zdrojů,“ uzavřel Vojtěch Dvořák.

Když IT oddělení jasně přispívá k inovacím a rozvoji činností vázaných na předmět podnikání, nastává ve vnímání jeho role zlom. Vrcholový management přestává pohlížet na IT jako na nákladové středisko, ale vnímá ho jako část firmy, která zřetelně ovlivňuje obchodní úspěch. Pro udržení této role musí být IT strategie vždy úzce navázány na obchodní cíle a rozvoje firmy. S tím souvisí i nastavení měřitelných kritérií úspěchu, která budou věrohodně potvrzovat dlouhodobou strategickou roli informačních technologií ve firmě.

Poznámka - Průzkum Touchpaper:
http://www.touchpaper.com/NR/rdonlyres/74D37BDA-9582-4210-8408-DE413CC80CE1/0/GoodvsGreatITsurveyPressRelease.pdf?dl=ok

Nejnovější komentáře

Přidat příspěvek
reklama
reklama