reklama

Důvěra výrobců čipů klesla, trápí je padělatelé

Po dvou letech impozantního růstu jsou výrobci čipů na celém světě ve svých výhledech méně optimističtí. Podle průzkumu celosvětové sítě poradenských společností KPMG Semiconductor Executives Temper Growth Expectations poklesl v roce 2011 index jejich důvěry na 46 bodů. Nejvyšší důvěře se sektor těšil v roce 2009 (61 bodů) a v roce 2010
(60 bodů). Třetina respondentů aktuálně navíc uvedla, že kvůli padělatelské činnosti odvětví celosvětově přichází o pět a více procent tržeb ročně.

Hnacím motorem růstu trhu budou podle respondentů průzkumu mobilní komunikace, osobní počítače a v menší míře i spotřební elektronika. Na ně budou společnosti sázet i v následujících třech letech, ale většina jich očekává růst nižší než deset procent.

„Aby byli výrobci konkurenceschopní, musejí ještě více snížit investice do počtu zaměstnanců, výzkumu a vývoje a kapitálového vybavení,“ komentuje výsledky průzkumu David Scott, Partner odpovědný za služby pro technologie, média a telekomunikace, KPMG Česká republika.

Pokles tržeb seškrtá výdaje na výzkum a vývoj

Odhad růstu tržeb odvětví výroby čipů se také zmírnil – zvýšení o šest až deset procent očekává 26 procent respondentů, přičemž v roce 2010 takový nárůst předpokládalo 39 procent. Nízký nárůst tržeb jen o jedno až pět procent očekává celá pětina účastníků průzkumu, zatímco o rok dříve ho odhadovalo jen 12 procent společností. 16 procent výrobců, o deset procent více než v roce 2010, pak předpovídá propad tržeb.

Přes nízká očekávání růstu tržeb ale firmy čekají vyšší ziskovost – tři čtvrtiny se jich domnívají, že v následujících třech letech poroste. Příčinou je mimo jiné omezení nákladů, ke kterému byly nuceny sáhnout.

Pokud se ale naplní pesimistická očekávání nízkých tržeb, budou nutné další škrty. Ty by se měly dotknout hlavně výdajů na výzkum a vývoj. Právě kvůli nim někteří dodavatelé segment výroby čipů v minulých letech dokonce opustili – byli si vědomi nutnosti miliardových investic do výzkumu a také do výrobních závodů a produkčních linek.

„Letošní tlumený výhled růstu tržeb se promítá také do očekávání respondentů ohledně pracovní síly. 30 procent firem se domnívá, že zaměstnanost zůstane na stejné úrovni nebo se zvýší o pět a méně procent (29 procent),“ upozorňuje David Scott.

Počet zaměstnanců chtějí navyšovat hlavně společnosti v Číně (70 procent).

Hybatelem trhu budou bezdrátové přístroje a mobilní technologie

Nejvýznamnějším motorem růstu odvětví se podle 62 procent respondentů stanou bezdrátové přístroje a mobilní technologie. Na druhém místě je výpočetní technika (59 procent).

„Pořadí odráží současné trendy na trhu: rostoucí poptávku po obnově podnikových IT systémů, využívání soukromých cloudů a oblibu tabletů. Naopak mírný propad u spotřební elektroniky zapříčinila nižší poptávka po LCD televizorech a jednoúčelových digitálních hudebních přehrávačích. Tyto trendy platí jak celosvětově, tak v České republice,“ vysvětluje David Scott.

Problémem jsou stále padělky a porušování práv duševního vlastnictví

Výrobce čipů trápí především nárůst padělatelské činnosti, kvůli které odvětví přichází o pět a více procent tržeb ročně. Řada firem proto podniká ochranné kroky – využívání pokročilejší technologie identifikace, poskytování podrobných testovacích protokolů, kterými se řídí přímí klienti i autorizovaní distributoři, či posilování testování návratnosti produktů.

V názoru na možný nárůst počtu případů porušování práv duševního vlastnictví ve výrobě čipů se respondenti mírně rozcházejí. Více než třetina jich uvedla, že počet případů porušení práv v roce 2012 zůstane přibližně stejný jako v roce předchozím, dalších 35 procent očekává nárůst těchto případů.

„53 procent respondentů očekává, že v následujících třech letech porostou také náklady na řešení těchto problémů. Příčinou může být mimo jiné vyšší globalizace soudních řízení v oblasti práv duševního vlastnictví,“ podotýká David Scott.

Čínu dohání USA

Již pošesté byla jako nejvýznamnější geografická oblast pro růst tržeb odvětví výroby čipů v následujících třech letech označena Čína. Její pozice v průzkumu však již několik let slábne – aktuálně ji jako lídra uvedlo 60 procent respondentů, což je o deset procent méně než v předchozím roce. Roste naopak význam USA, které se díky zlepšení ekonomických podmínek vyhouply ze 42 procent v roce 2009 na 50 procent v roce letošním. Třetí místo obsadilo Japonsko (37 procent), následuje Tchaj-wan (35 procent) a Korea (34 procent).

Témata článku: Scott, David, Trendy

reklama