Chytrou komunikaci využívají již desítky obcí, zájem o Mobilní rozhlas roste

Brněnská společnost Neogenia, přední český dodavatel řešení pro direct komunikaci, úspěšně zakončuje pilotní provoz služby Mobilní rozhlas. Do vývoje platformy, která spojuje komunikační kanály pro všechny cílové skupiny obyvatel, byly zapojeny desítky starostů, samospráv a obecních institucí. Jedná se o první tuzemský nástroj, který obcím umožní koncepčně aplikovat zásady SMART city při hromadné komunikaci se svými občany.

Mobilní rozhlas v sobě nyní kombinuje možnost rozesílek SMS zpráv, hlasových zpráv, e-mailů, přímou komunikaci se starostou či pověřeným pracovníkem a nově také propojení s obecní aplikací pro chytré telefony. Jednotlivé kanály lze vzájemně kombinovat a vytvářet libovolné komunikační scénáře, jejichž akce příjemce ovládá například tlačítkovou volbou na svém telefonu. Veškerá komunikace je v reálném čase vyhodnocována – starosta vidí nejen komu bylo sdělení doručeno, ale také reakce příjemců. To mu umožňuje okamžitě plánovat další kroky. K provozu systému je třeba pouze osobní počítač, mobil nebo tablet a připojení k internetu.

Mobilní rozhlas neslouží pouze k jednostrannému informování o dění v obci, ale umožňuje také interakci s příjemci sdělení. Díky tomu může starosta vytvářet jednoduchá minireferenda a průzkumy nebo konzultovat některá rozhodnutí s občany v reálném čase.

Díky tomu se z něj stává nástroj pro efektivní řízení obce ve všech situacích, včetně těch krizových. Právě na nich je možné demonstrovat jeden z největších přínosů tohoto systému – časovou úsporu a efektivitu. Zatímco při komunikaci s občany konvenční cestou stráví starosta krizovou komunikací asi 100 minut denně, v případě mobilního rozhlasu se díky automatizaci a skriptům jedná zhruba o deset minut.

„Možnosti mobilního rozhlasu není možné vůbec porovnávat s klasickými ampliony nebo jednoduchým zasíláním obecních zpráv pomocí SMS či emailů, jedná se spíše o celý systém pro řízení obecní komunikace,“ uvádí šéf projektu Ondřej Švrček. „Občané musí mít šanci sdělení nejen obdržet, ale také na něj reagovat. Starosta zase naopak potřebuje nástroj, který by mu získal okamžitou zpětnou vazbu od stovek až tisíců obyvatel jeho obce. Právě to je ten zásadní element, který odlišuje pasivní komunikaci od té ‚chytré‘, jak ji definují například evropská memoranda pro chytré obce, tedy SMART cities.“

Důležitou roli hraje mobilní rozhlas také v případě komunikace s nerezidenty nebo turisty. S jeho pomocí lze totiž důležité informace předat i do chatových a chalupářských oblastí, kam se zprávy odesílané běžnými kanály nemají šanci dostat. V případě turistů, kteří se na území obce zdržují krátkodobě, je zase možné využít lokalizační zprávy nebo připravené propojení s infrastrukturou Spothill, fungující na bázi vysílačů iBeacon. Možnost komunikovat s turisty je pro obce zajímavá i z ekonomického hlediska a výhledově umožňuje nejen sbírat data o turistickém ruchu, ale také je ekonomicky zhodnocovat.

Pro fungování služby je klíčový dostatečný počet zapojených obyvatel. Podle Švrčka je typické, že obce využívají některý ze systémů přímé komunikace, registrovány do něj jsou však jen jednotky procent obyvatel. Takový nástroj je pak pro krizovou komunikaci nevyužitelný a obce ho po čase zruší jako neefektivní.

„Velice překvapivé pro nás bylo zjištění, jak málo kontaktů na své vlastní obyvatele starostové mají,“ uvádí Švrček. „Ve spolupráci s obcemi jsme tedy vyvinuli vlastní metodiku sběru kontaktů, která je plně v souladu s ÚOOÚ a na jejímž základě se nám daří získat až 60 % kontaktů na obyvatele obcí.“

Švrček si uvědomuje obavy starostů ohledně bezpečnosti a případného zneužití systému a kontaktů nepovolanou osobou. Každá rozesílka proto musí být verifikována zadáním kódu, který obdrží na mobilní telefon starosta nebo pověřený pracovník.

„V rámci seminářů se starosty pak dbáme na to, aby přistupovali k těmto kontaktům s maximální zodpovědností. Mobilní rozhlas je primárně určen pro komunikaci samospráv a institucí, jako provozovatelé systému proto hlídáme využívání například k reklamním účelům,“ dokončuje Švrček.

Počet obcí, které novou verzi mobilního rozhlasu pro chytrou komunikaci využívají, se blíží k šesti desítkám, další dvě stovky jsou před podpisem. Podle Švrčka by jen letos nástroje chytré komunikace s občany mohla začít využívat až 3 % českých obcí, v roce 2017 odhaduje jejich nárůst na 10 %. O tom, že služba zatím nemá konkurenci ani v celoevropském měřítku, svědčí i fakt, že o využívání systému Mobilní rozhlas projevily zájem i některé zahraniční mikroregiony, obecní instituce a záchranné sbory.

Cena služby začíná na 490 korunách měsíčně podle velikosti obce. Starostové získají kompletní zaškolení až pěti pracovníků, poskytnutí součinnosti při sběru obecních kontaktů a konzultace při vytváření jednotlivých komunikačních scénářů. V rámci licence mohou službu prostřednictvím vlastních připojených profilů využívat také 3 další obecní instituce – například škola, knihovna, kulturní dům, muzeum nebo pošta. Součástí licence jsou i všechna další updaty systému, mimo jiné například o možnost řídit krizovou komunikaci bez přístupu k internetu.