reklama

Český poptávkový trh zažívá raketový růst

Poptávkový trh zaznamenává úspěšné období. Projevuje se to jak rostoucím počtem uživatelů, tak měsíčním obratem v zadaných poptávkách. O sílící pozici poptávkových serverů svědčí i výrazný vzestup zájmu hráčů z oblasti mediálních skupin a velkých internetových firem. Je to logické, neboť právě zvyšující se počet uživatelů je pro ně atraktivní. Sílící pozice poptávkových serverů představuje významný posun v jejich vnímání. „Ukazuje jednu z cest, kudy se bude internetový trh v následujících letech ubírat,“ říká Petr Valeš, jednatel společnosti ePoptávka.cz, která zaznamenala v loňském roce nárůst obratu o rekordních 40 procent.

Příkladem může být nedávná akvizice společnosti AAApoptávka.cz s mediální skupinou Mafra, ale i aktivní jednání mezi ePoptávka.cz a Seznam.cz. Služba ePoptávka.cz, jeden z leaderů na trhu poptávkových serverů, zaznamenala meziroční 40 % nárůst obratu z dodavatelských poplatků na 107 miliónů korun v roce 2012. Obrat v poptávkách u nich měsíčně činí 3,5 miliardy korun.Jako další úspěch vnímají právě aktivní zájem společnosti Seznam.cz o akvizici. „Jednání se Seznamem pro nás bylo velkou satisfakcí, jsme vnímáni jako leader trhu a hlavní inovátor, se kterým by chtěli pracovat. Ukázalo se však, že Seznam.cz i B2M (mateřská společnost) vidí svoji budoucnost odlišně, a proto chceme nyní růst sami – vidíme na trhu mnoho příležitostí,“ uvádí Petr Valeš. Seznam přitom nebyl podle slov Valeše jediným zájemcem. Společnost B2M, provozující server ePoptávka.cz, ale také slovenskou verzi 123dopyt.sk, se chce v následujícím období plně věnovat svému core businessu, tj. poptávkám a vedle toho chce spouštět nové služby, které ji zajistí další růst obratu.

Současný úspěch přisuzuje ePoptávka.cz prorůstovým opatřením při příchodu krize, která zastavila jejich dosavadní dynamický růst. Na rozdíl od úsporné strategie státu či velkých firem se rozhodli prodej služeb podpořit. „Prvním krokem bylo zlevnění služby řádově o 10-15%. Zjistili jsme, že pro zákazníky je klíčové, jak citlivě je stanovený poměr ceny a vlastností, jež služba nabízí. Zlevnění přijali velmi pozitivně. Další pobídkou byla novinka „garance získání zákazníka“. Pro naše nové zákazníky byla jistotou, že v případě neúspěchu nebudou tratit. Pokud se jim prostřednictvím serveru ePoptávka.cz nepodařilo za celý rok získat jedinou zakázku, roční poplatek za využívání služby jsme jim v plné výši vrátily zpět,“ dodává ředitel ePoptávka.cz, Otto Kočí.

Podle zjištění služby ePoptávka.cz si více než 80 procent aktivních firem v ČR alespoň jednou zadalo poptávku a více než 20 procent využívá poptávková řízení pravidelně. Poptávání se mezi českými firmami stalo fenoménem – poptávkový systém ePoptávka.cz má ve své databázi téměř 200 tisíc dodavatelů. ePoptávka.cz jako jediná nabízí garanci vrácení poplatku, pokud dodavatel nerealizuje jedinou zakázku.

Témata článku: Otto, Leader

reklama