reklama

České firmy si mohou zdarma porovnat výkonnost se zahraničními

28. listopadu 2009
Nová kniha: Word 2007 Hotová řešení

Společnost SAP zpřístupnila pro české firmy svůj mezinárodní nástroj, který jim umožňuje bezplatně porovnat svou výkonnost s dalšími českými i zahraničními společnostmi. Nástroj SAP Benchmarking jim umožní například zjistit, jestli nemají ve srovnání s podobnými firmami ze stejného oboru příliš mnoho zaměstnanců věnujících se jednotlivým firemním procesům, jak efektivní jsou jejich nákupní procesy nebo jak si stojí z pohledu finančních ukazatelů. V současné době nástroj využívá po celém světě okolo 4000 účastníků.

„Nástroj SAP Benchmarking využijí především střední a velké firmy od několika stovek zaměstnanců, které mohou díky němu nejen zjistit, jaké jsou jejich silné a slabé stránky ve srovnání s podobnými firmami, ale využít benchmarkingu také například před reorganizací nebo zavedením informačního systému pro zjištění nedostatků a následně pro ověření dosažených přínosů,” řekl Radomír Kolařík, generální ředitel společnosti SAP ČR.

Služba Benchmarkingu je pro firmy k dispozici zdarma a doba od zadání dat po obdržení závěrečného reportu je obvykle dva týdny. Prvním krokem je registrace a vyplnění on-line dotazníku, v kterém je možné si zvolit okolo 20 oblastí pro hodnocení od finanční výkonnosti, přes lidské zdroje a vztahy se zákazníky až po strategické řízení. Vyplněná data jsou následně ze strany SAP ověřena, srovnána s údaji firem obdobné velikosti a ze stejných oborů, a poté jsou zástupci SAP prostřednictvím schůzky prezentovány výsledky a předán závěrečný report.

„Veškerá poskytnutá interní data jsou považována za důvěrná a jsou prezentována pouze zadavatelům analýzy. Stejně tak údaje, s kterými jsou firemní data porovnávána, nejsou přiřazeny ke konkrétním společnostem, ale vždy jde o průměrná nebo sumarizovaná čísla,” vysvětlil Radomír Kolařík, generální ředitel společnosti SAP ČR.

Podle společnosti SAP má sledovaní takzvaných „nejlepších postupů“ prostřednictvím benchmarkingu a jejich následné zavádění pozitivní měřitelné přínosy. Podle analýzy americké organizace ASUG měly například firmy se zavedenými nejlepšími postupy až třikrát vyšší nárůst tržeb nebo uměly až o dvacet procent přesněji předpovídat poptávku než firmy bez nich.

“Od té doby, co se účastníme v programu benchmarkingu, už nemusíme srovnávat hrušky s jablky. Víme, kolik nás stojí v nákladech každý obchodní proces, což nám umožňuje zavést technologické inovace k jejich snížení,“ řekl Mike Stoko ze společnosti DuPont, jedné z největších světových firem v oboru chemických výrob a výrobků.

SAP Benchmarking vznikl v USA v roce 2004. Od roku 2006 se začal rozšiřovat i do dalších zemí. Nyní je podporován i tuzemskou pobočkou společnosti SAP.

Témata článku: Benchmarking, Dupont

reklama