reklama

Česká republika zaostává v ICT za vyspělými zeměmi i průměrem EU

ICT Unie, sdružení firem z oboru informačních technologií a elektronických komunikací, dnes představila kampaň, jejímž cílem je propagovat plné využití potenciálu informačních a komunikačních technologií (ICT) v zájmu občanů, firem i celé společnosti. Dosud se tak neděje (či děje jen v omezené míře) a Česko v řadě ukazatelů výrazně zaostává nejen za nejvyspělejšími zeměmi, ale i za průměrem Evropské unie.

Evropská komise (EK) v minulých dnech zveřejnila aktuální data srovnávající evropské státy v oblasti ICT, kterou EK považuje za klíčový sektor pro rozvoj a inovace v dnešní „nejisté době“. Bohužel ve většině ukazatelů Česká republika nedosahuje ani evropského průměru a pohybuje se např. za Slovenskem. Zhoršující se postavení naší země potvrzují opakovaně všechny důležité žebříčky mezinárodní konkurenceschopnosti (A. T. Kearney, IMD, World Economic Forum) či nelichotivé hodnocení úrovně českého eGovernmentu ze strany OSN. A dokazuje to v konečném důsledku také momentálně stagnující hospodářský růst Česka.

Česká republika podle údajů EK selhává zejména ve využívání ICT občany a také využívání ICT služeb při komunikaci s úřady. V ČR je podíl „uživatelů internetu“ 5 % pod průměrem EU, u „každodenních uživatelů internetu“ dokonce 15 % pod průměrem. V počítačové gramotnosti zaostává ČR za průměrem ve většině ukazatelů a např. podíl lidí s pokročilými počítačovými (digitálními) dovednostmi je u nás oproti skandinávským zemím nižší o 30 až 40 %. Podíl domácností s přístupem k internetu je v ČR 5 % pod průměrem EU a o téměř 5 % zaostáváme také v rozšíření pevného širokopásmového připojení. Ve využívání on-line služeb občany se ČR v roce 2010 pohybovala na posledních místech (pouze před Rumunskem, Řeckem a Itálií).

S ohledem na objektivní srovnání ČR s dalšími evropskými státy je ICT Unie přesvědčena, že je nezbytné zvrátit negativní trendy. Proto připravila kampaň Superúředník (www.superurednik.cz). Ta se v jisté nadsázce snaží poukázat na to, kam může vést podcenění role informačních a komunikačních technologií ve společnosti, zpackané projekty nasazení těchto systémů ve veřejném sektoru či tradiční český důraz na byrokracii.

„V době, kdy veškerá světová ekonomika zdůrazňuje rozvoj ICT technologií, jsme v České republice svědky neustálého přešlapování na místě, či dokonce regresivních kroků. Jde např. o jinak záslužné projekty eGovernmentu, jejichž realizace a financování se však potýká s mnoha úskalími, včetně minimálního zájmu vlády. Nebo situace v oblasti ICT průmyslu, který nemá v podstatě žádnou prioritu ve vládní politice pro posílení mezinárodní konkurenceschopnosti země. Proto jsme stvořili ‚Superúředníka‘ jako varovné memento, kam až současný vývoj může směřovat,“ upozorňuje Svatoslav Novák, prezident ICT Unie.

ICT Unie zároveň zformulovala tři hlavní strategické priority pro ICT v Česku:

1. Pomoc občanům i firmám prostřednictvím fungujícího eGovernmentu

ICT jako nástroj efektivního výkonu státní správy a samosprávy, který skutečně pomáhá občanům, podnikatelům i firmám v ČR.

2. Priorita ekonomické strategie České republiky

Definice ICT průmyslu jako strategického odvětví pro rozvoj konkurenceschopnosti Česka. Vytvoření strategie rozvoje ICT průmyslu, která bude prakticky naplňována.

3. Podmínky pro další rozvoj

Vytvoření vhodných podmínek pro pokračující rozvoj a využití ICT v ČR, zejména rozšíření vysokorychlostního internetu a informačních služeb.

Naplnění uvedených priorit má být společným úkolem vlády, resp. v širším smyslu politické reprezentace (shoda by měla jít napříč politickým spektrem a nebýt závislá na střídání vládních garnitur), všech relevantních oborových sdružení a odborné veřejnosti. Důležitým aspektem je i dialog s veřejností, tj. občany, podnikateli a firmami. Ti by měli být dennodenně v praxi přesvědčováni o tom, že ICT jim život i podnikání významně usnadňuje, a nikoli komplikuje, jako se bohužel stalo v případě některých nezdařených projektů ve veřejné správě, např. centrálního registru motorových vozidel.

Témata článku: Evropská unie, Memento

reklama