reklama

Apple a Czech data System /Apcom nekomunikují

Již jsou to dva a půl měsíce od předání Petice za zařazení češtiny a slovenštiny do Mac OS X 10.6. Dosud nikdo nebyl schopný a ochotný ani z Applu, ani z českého zástupce Apcomu, dřívějšího Czech Data System zaslat jakoukoli oficiální odpověď. Považujeme tento projev za výraz lhostejnosti vůči stávajícím a i těm budoucím českým zákazníkům výrobků Applu. Zvláště pak je to bezohledné vůči 1.694 signatářům naší petice, kteří doufali, že svým podpisem zahájí komunikaci o současném stavu servisu v ČR, s nímž nejsou spokojeni, což vyjádřili právě podpisem petice.

Tento signál se dá přeložit následovně: Apple tak apeluje na české a slovenské zákazníky, aby si koupi jeho výrobků rozmysleli, pokud pro ně nenajdou očekávající podporu, která je běžná u jiných elektronických produktů srovnatelných s těmi od Applu - jako příklad zde zmiňme plně počeštěný Windows.

Applu je zřejmě český zákazník lhostejný, což je zjevné z jeho dosavadního postupu. Výjimku snad zatím tvoří založení dceřiné společnosti. Ale i k tomu chybí potřebné informace, co to pro zákazníka bude znamenat. Tudíž lze dále tvrdit: Pokud si tato (rma nedokáže ohlídat kvalitu poskytovaného servisu a svého zastoupení, mluví to za vše a nelze si o tom myslet nic dobrého.

Jediné plné české podpory se zdejší klienti dočkají pouze u iPhonu a iPodu. Ostatní zůstává stranou (profesionální software) či dost zanedbané (počeštěný operační systém Mac OS X 10.5 v divné stylistice a jen pro vybrané).

Pokud chce Apple tyto závěry a interpretace plynoucí z jeho dosavadního přístupu k českým a slovenským zákazníkům vyvrátit, může tak nejlépe učinit praktickými kroky, které povedou ke zlepšení servisu a podpory svých výrobků v obou zemích a změně nebo úplného odstranění svého zastoupení. To se totiž podle nás v obou zemích prokázalo v řadě věcí jako velmi nezodpovědné, nevstřícné a nekompetentní. Zároveň by bylo úctyhodné a seriózní, když by se Apple či jeho zástupci konečně k celé záležitosti vyjádřili.

NOVINKY

Z důvěrných zdrojů, které nechtějí být jmenovány, jsme se dozvěděli alespoň následující: česká lokalizace by měla být v lecčem vylepšena. „Výrazná“ změna se bude týkat toho, že by měly v české lokalizaci také konečně fungovat automatické aktualizace a že ji budou moct získat i lidé, kteří zakoupili přístroje v zahraničí. Tím se tedy jen srovnají licenční podmínky s applovskými. Lokalizace stále dál nebude součástí standardního sestavení Mac OS X 10.6. Kde bude instalátor počešťovacího programu umístěný, není zatím jasné. Dozvěděli jsme se pouze to, že se možná přemístí na stránky Apcomu. Pokud k tomu opravdu dojde, budeme tento krok považovat za další příspěvek ke zmatení zákazníka. Ačkoli se tyto informace dají brát vážně, neexistuje dosud oficiální stanovisko příslušných firem - Apcomu a Applu - , které jsou za českou lokalizaci Mac OS X zodpovědné. Očekávali jsme oficiální stanovisko obou firem, ani jedno z toho nepřišlo. Tato nekomunikace tak odráží současný stav a přístup, který považujeme za arogantní a neakceptovatelný.

reklama