reklama

APEK radí: Desatero bezpečnějšího internetového nakupování

APEK, Asociace pro elektronickou komerci, přináší praktické desatero bezpečnějšího nakupování na Internetu. Podvodné e-shopy jsou poměrně rozšířený problém, je tedy vhodné si při nakupování na Internetu dávat pozor na některé typické příznaky. A dodržovat základní zásady vedoucí k bezpečnějšímu nakupování.

APEK, Asociace pro elektronickou komerci, vedle služeb členům, e-shopům, pomáhá také spotřebitelům. Vedle teoretické pomoci APEK nabízí i možnost pomoci v podobě Ombudsmana, která na mailové adrese ombudsman@apek.cz poradí v případě nejasností. APEK je také možné kontaktovat v okamžiku, kdy narazíte na podvodné jednání e-shopů.

Certifikované obchody jsou prověřené,“ říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. „Na www.apek.cz si můžete okamžitě ověřit, zda určitý obchod získal certifikaci. Pokud si nejste jisti, APEK rád poradí, lepší se zeptat, než přijít o, mnohdy nemalé, peníze,“ dodává.

Otevřít si e-shop, tedy obchod na Internetu, je nesmírně snadné. S pomocí řešení dostupných zdarma, ať už vlastních či dodávaných v podobě služeb, je to navíc otázka několika hodin práce. Právě toho také využívá řada podvodníků, kteří vytvářejí e-shopy s jediným cílem. Nachytat důvěřivé kupující, zpravidla na velmi nízké ceny, vybrat od nich peníze a poté s nimi někde v tichosti zmizet.

Desatero bezpečnějšího internetového nakupování

  1. Věnujte velkou pozornost výběru správného obchodu, ne vždy znamená nejnižší cena nebo líbivý vzhled nejlepší volbu.
  2. Pokud nemáte s vybraným obchodem zkušenosti, zjistěte si na internetu nebo od známých pozitivní reference
  3. Hledejte na stránkách obchodu logo certifikace APEK , SAOP či Heuréka, nákup je pak bezpečnější. Můžete využít například katalogu certifikovaných obchodů www.certifikovany-obchod.cz.
  4. Zjistěte, zdali obchodník na www stránkách poskytuje své identifikační údaje a uvádí nákupní řád, obchodní a reklamační podmínky, ze zákona je tak povinen. Nepodceňujte obsah nákupního řádu či obchodních a reklamačních podmínek, čtěte je!
  5. Buďte pečliví při vyplňování objednávky a při zadávání bezhotovostní platby (převodem, kartou, platební bránou či SMS). Jde-li o váš první nákup, volte jako způsob platby raději dobírku.
  6. Při převzetí zásilky od dopravce zkontrolujte neporušenost obalu zásilky. Porušenou zásilku nepřebírejte, sepište protokol s dopravcem a kontaktujte obchodníka. Cena za zásilku musí odpovídat té, kterou vám obchodník potvrdil.
  7. Při nákupu přes internet máte ze zákona právo u většiny zboží od smlouvy odstoupit do 14 dnů od jeho převzetí.
  8. Reklamaci je povinen obchodník vyřídit nejpozději do 30 dnů. Informace o postupu reklamace byste měli najít na webu obchodu.
  9. Pokud nakupujete opakovaně, snažte se využívat služeb obchodů, se kterými jste byli v minulosti spokojeni.
  10. V případě, že si nejste jistí důvěryhodností Vámi vybraného obchodu, můžete se s žádostí o radu obrátit na info@apek.cz.

Desatero bezpečného nákupu na Internetu najdete také na www.apek.cz/pro-spotrebitele

Co ještě je vhodné dodat?

Nakupujte pokud možno tam, kde jste již v minulosti nakoupili a byli spokojení. Není rozumné náhle nakoupit někde jinde jenom proto, že mají o pár desetikorun nižší cenu. A pokud jinde mají cenu o sto až tisícikoruny nižší, může to být podezřelé.

Pokud narazíte na cokoliv podezřelého, je lepší dát na „intuici“ a od záměru nákupu ustoupit. Vždy je lepší být přehnaně opatrný, než přijít o peníze.

Nezapomeňme, podvodníci jsou vynalézaví a Internet jim dává řadu možnosti, jak ztížit případné vypátrání a dopadení. V řadě případů může dokonce jít o organizovanou trestnou činnost, jejíž kořeny sahají až do zahraničí. Využívají nastrčené bílé koně, falšují údaje o firmách, zneužívají identifikační údaje firem, které o tom ani neví.

E-shop spustí během dvou až tří dnů, nechají ho pár týdnů běžet, vyberou peníze od několika desítek až stovek obětí a poté zmizí, aby ve stejné činnosti pokračovali na jiné internetové adrese,“ popisuje mechanismus podvodů Jan Vetyška.

Témata článku: Shop, Ombudsman

reklama