Vyzkoušeli jsme Asistenta Seznamu: Živá Siri je návyková

Umí zjistit počasí, doporučit restauraci, cokoli vyhledat na internetu, ale také zarezervovat ubytování nebo objednat zboží v e-shopu. Experimentální Asistent od Seznamu.

Seznam.cz spustil experimentální provoz své nové funkce nazvané Asistent. Je dostupná na titulní stránce Seznamu a jedná se de facto o chat. Napíšete do okénka otázku nebo požadavek a Asistent vám odpoví nebo vše potřebné vyřídí. Že by konkurence pro Siri, Cortanu nebo Google Now? Ne tak docela, Seznam Asistent totiž není robot, ale tým živých lidí.

973493643 
Asistent na vás čeká při pravém spodním okraji úvodní stránky Seznamu. Ale musíte mít štěstí.

Asistent Seznamu, který nevyhledává na Googlu

Než se vrhnete na Seznam zkoušet službu sami, tak vás musím upozornit, že s největší pravděpodobností tam na ni nenarazíte. Seznam službu zatím jen testuje, a to na tisícovce náhodně vybraných uživatelů. Test bude trvat dva týdny a pak se uvidí, co bude dál. 

Na rozdíl od digitálních asistentů se můžete Asistenta od Seznamu zeptat opravdu na cokoli. Bude vám rozumět, protože za ním stojí živí lidé. Nemá pochopitelně smysl službu zneužívat, dělat si z operátorů legraci nebo vyloženě „trolit“, ale jakákoli smysluplná otázka se dočká odpovědi. Na několika příkladech jsem Seznam Asistenta včera vyzkoušel.

879526925 
Současné podmínky testovací verze služby jsou jen stručné

Jednoduchá otázka typu „Bude v Brně za hodinu pršet?“ dostala odpověď docela rychle. Nicméně tady by zřejmě Siri nebo Cortana uměly nabídnout rychlejší reakce. Stejně tak tip na dobrou řeckou restauraci v Brně by mi asi digitální asistentky nebo třeba aplikace služby Zomato dala rychleji. Já se na Seznamu dočkal po čtyřech minutách a v odpovědi dostal jednu odkaz právě na Zomato. Konkrétní tip na jednu vybranou restauraci s dobrým hodnocením ale nechyběl.

328912801 576603436 189335761 
Jednoduché otázky a jasné odpovědi. Jen si pár minut počkáte

Zkusil jsem i těžší kalibr: „Nabízí dnes některá z restaurací v centru Brna v rámci poledního menu vepřové výpečky se špenátem a bramborovým knedlíkem?“ Tohle by robot s dobře zaindexovanou databází zvládl okamžitě, ale takovou databázi žádná služba nemá. Pro operátora to znamenalo vyfiltrovat brněnské restaurace s poledním menu a následně v nich vyhledávat. Trvalo to 11 minut a odpovědi jsem se dočkal této: „Bohužel jsem nenašel přesně toto jídlo, ale v restauraci Tulip (odkaz) nabízí vepřové výpečky s červeným medovým zelím a bramborovým knedlíkem.“

842676357
Tohle by Siri ještě neuměla

Ideální odpověď. Ale zkusil jsem otestovat, zda bych si osobně nevedl lépe. Nejdřív jsem zkusil štěstí, zda mi třeba vyhledávač nenabídne nějakou čerstvě zaindexovanou stránku a zadal jsem „vepřové výpečky se špenátem denní menu Brno“. Vyhledávač Seznamu nenabídl nic, čeho by se dalo chytnout, ale u Googlu byl úspěch hned na prvním odkazu. Našel aktuální denní menu brněnské restaurace, které dané jídlo obsahovalo. Byl to souhrnný výpis na celý týden a bylo trochu štěstí, že vepřové výpečky se špenátem byly zrovna dnes, ale odpověď jsem měl za pár sekund. Nechci teď na základě jednoho případu soudit, že má Google lepší vyhledávač, bylo to trochu štěstí, ale posloužilo to jako důkaz rýpalům, že Asistent Seznamu opravdu nepoužívá Google.

Nakoupil za mě v e-shopu

Z vyhledávacích akcí jsem zkusil ještě třeba celkem jednoduchý dotaz na výsledky aktuální etapy cyklistického závodu Giro d’Italia s tím, že jsem chtěl vědět, kdo etapu vyhrál a jak si vedli Leopold König a Roman Kreuziger. Nejprve jsem se dočkal chybné odpovědi, ale rychle následovala omluva a odpověď správná. Ovšem jen ohledně jména vítěze. O českých účastnících jsem se dozvěděl jen průběžné pořadí. Chybka z nepozornosti se stala také při otázce týkající se času v Tchaj-pej, dočkal jsem se místo toho informace o počasí. 

767342532 316745145 33705986 702950029
Chyba, i když v zápětí opravená. 

Jenomže Asistent nemá sloužit jen k vyhledávání, Seznam slibuje další funkce, jako je objednávka zboží nebo rezervace hotelu. A tak jsem to vyzkoušel. Nejprve jsem chtěl zjistit, do kolika má otevřeno blízký fotoobchod. To bylo pochopitelně bez problémů. Následně jsem zadal asistentovi, aby mi na webových stránkách fotoobchodu našel nejlevnější paměťovou kartu SD class 10 s kapacitou 16 GB. Kartu našel, vypsal mi pár parametrů a cenu. Pokročil jsem tedy dál a kartu chtěl objednat.

431027839673507198  
Začalo to běžnou otázkou na otevírací dobu
628363951 493291818 265519683 
Poté jsem v obchodě zkusil rovnou něco vyhledat a objednat. Asistent to za pár minut vyřídil.

Ani objednávka v e-shopu pro asistenta není problém. Je to živý člověk, takže „podporuje“ prakticky všechny e-shopy a jiné služby. Pochopitelně zde už ale narážíme na problém se svěřováním osobních údajů. K objednávce asistent potřeboval znát moje jméno, telefon a fakturační adresu. V rámci testu jsem údaje poskytl, ale při ostrém provozu bych si rozhodně dával velký pozor, jak je ochrana osobních údajů řešena v podmínkách služby. A citlivější údaje, neřku-li rovnou číslo kreditky, bych touto cestou nesvěřoval nikdy.

Nicméně objednávka proběhla a za chvíli jsem měl v e-mailové schránce její potvrzení. Stálo mě to jen pár sekund psaní, nemusel jsem prohledávat nabídku e-shopu, nemusel vyplňovat objednávkový formulář… výsledkem je rozhodně ušetřený čas.

Test bez jisté budoucnosti

Upřímně netuším, co Seznam s novou službou zamýšlí. Zda tím jen testuje službu Smartsupp, na které to celé funguje, anebo opravdu zamýšlí spustit službu veřejné internetové asistence. A pokud ano, bude to snad zdarma? Bylo by to vskutku revoluční. Sám bych takovou službu určitě využil a zvykl bych si na ni. Ostatně, manažeři si ji dopřávají už teď – říká se jí sekretářka a není to zrovna levná záležitost. Online sekretářka od Seznamu sice kafe neuvaří a telefony nevyřídí, ale i tak toho umí docela dost.

596589131 82000982 
Po ukončení konverzace můžete Asistenta ohodnotit

Technické pozadí nicméně funguje bez problémů. Ačkoli mi většinu odpovědí odpovídal operátor Tomáš, narazil jsem i na jiná jména a bylo vidět, že o dotazy se centru dělí podle vytíženosti a podle toho, jak přichází.

V roce 2015 však působí až trochu komicky, že je za primárně vyhledávacím asistentem schován tým asistentů živých, kteří pracují od sedmi do sedmi a odpovědi poskytují až za několik minut. Od Seznamu bych spíš čekal vývoj robotického asistenta ve smyslu Siri, Cortany či „Ok Google“. Prostě mobilní aplikaci, která porozumí vaším povelům v češtině. Protože se nedá čekat, že by se holky od Applu či Microsoftu naučily v dohledné době česky, mohla by to být pro Seznam příležitost, jak si získat další uživatele na mobilních platformách.

Myslím si, že o budoucnosti funkce Asistent nemá jasno zatím ani Seznam. Pokud by ji pustil veřejně a zdarma, měl by s tím obrovské personální náklady, musel by čelit nájezdům trolů a nějaká finanční návratnost by byla v nedohlednu. Když by službu zpoplatnil, dávalo by to provozně i ekonomicky větší smysl, ale nějak mi to nezapadá do portfolia Seznamu. A hlavně nevěřím, že by se našlo tolik platících uživatelů, aby se služba rozumně uživila. Uvidíme, co z toho bude.

Diskuze (29) Další článek: Nejnovější záběry stavby kruhového sídla Applu z dronu a ve 4K

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,