Které vyhledavače přivádějí nejvíc návštěvníků

Již u prvního dílu tohoto seriálu o kultivaci návštěvnosti se objevil velmi chytrý dotaz: Které vyhledavače jsou natolik populární, že mohou tvořit významný zdroj návštěvnosti? Dnes na něj tedy odpovím několika tabulkami plnými faktů.

Na úvod upozorňuji, že tentokrát budu pojem vyhledavač chápat v širším slova smysl a zahrnu do něj i všeobecně zaměřené katalogy a portály. Tam, kde naopak budu potřebovat z této širší skupiny vyčlenit fulltextový vyhledavač ve smyslu konkrétní technologie a databáze, budu hovořit o vyhledávacím stroji.

Pak vás chci ještě poprosit, abyste uvedené údaje brali s určitou rezervou. Situace na trhu vyhledavačů se neustále mění a co platí dnes, zítra již nemusí být pravda. Sice jsem se snažil vycházet z co nejčerstvějších informací a pečlivě jsem je ověřoval, přesto se mi do přehledů mohla vloudit nějaká chybka. Pokud mne na ni upozorníte v diskusi, budu vám zavázán.

České vyhledavače

Nejprve se podívejme na české vyhledavače. V tabulce 1 vidíte 12 nejznámějších. V druhém sloupci je uveden vyhledávací stroj, který dodává výsledky fulltextového vyhledání a ve třetím sloupci je systém, skrze který se do výsledků dostávají placené odkazy na klíčová slova.

Poslední sloupec - Podíl vyhledavačů - představuje podíl na skutečných příchodech z příslušného vyhledavače na stránky měřené systémem TOPlist, z jehož globální statistiky za den 25. 11. 2003 jsem čísla převzal.

Tab. 1 - české vyhledavače a zdroje jejich výsledků
 Vyhledavač   Přirozené výsledky   Placené odkazy  Podíl
 Seznam  Google  Seznam  52,66 %  
 Google  Google  Google  17,03 % 
 Centrum  Morfeo  Centrum  7,69 %
 Morfeo  Morfeo  -  ?
 Atlas  Jyxo/Atlas  Atlas  6,85 %
 Zoohoo  Jyxo  eTarget  1,18 %
 Quick  Jyxo  eTarget  0,92 %
 Jyxo  Jyxo  -  0,88 %
 Caramba  Google  -  0,78 %
 Tiscali  FAST  eTarget  0,60 %
 Redbox  Empyreum Fulltext  eTarget  ?
 Volný  Jyxo  eTarget  ?

Poznámky:

  1. Do podílu Seznamu je započítán jak Seznam fulltext u nás (24,75 %), tak katalog (15,81 %), tak Seznam fulltext ve světě (12,10 %), který zobrazuje výsledky Googlu.
  2. Google na druhém řádku je Google.com. Národní varianty jsou sice ve statistice TOPlistu zastoupeny také (např. Google.sk s 1,57 % či Google.de s 1,5 %), ale pro česky psané stránky mají zřejmě zanedbatelný význam.
  3. Podíl Centra zahrnuje jak fulltext (5,55 %), tak katalog (2,14 %).
  4. Podíl Atlasu zahrnuje jak fulltext (4,94 %), tak katalog (1,91 %).
  5. Některé vyhledavače ze seznamu používají pro sekundární hledání ve světě Google. S výjimkou Caramby to u nich ale neuvádím, neboť vysledky neintegrují do svých stránek, ale jen uživatele přesměrují na Google.com.

České vyhledávací stroje

Nyní si předešlou tabulku obraťme, abychom zjistili podíl jednotlivých fulltextových vyhledávacích strojů. Najdete ho v tabulce 2.

Tab. 2 - české vyhledávací stroje
 Vyhledávací stroj  Použit na Podíl
 Google
  • Seznam
  • Google
  • Caramba
 29,91 %+ 
 Jyxo
  • Atlas
  • Zoohoo
  • Jyxo
 7 %+
 Morfeo
  • Centrum
  • Morfeo
 5,55 %+
 FAST
  • Tiscali
 0,60 %

Poznámky:

  1. Google, Jyxo i Morfeo mají ve skutečnosti podíly o něco větší. Ze statistiky TOPlistu však nejde přesná čísla zjistit. U Googlu může být tento rozdíl relativně významný, u ostatních je asi zanedbatelný.
  2. Google a Morfeo dávají vždy stejné výsledky, ať jsou použity kdekoli (shoda stroje i databáze). Naproti tomu Jyxo může dávat na různých místech výsledky odlišné, neboť je jinak konfigurováno a použivá různé databáze. Např. na Atlasu se výsledky míchají z databáze Jyxa a katalogu Atlasu.

Zahraniční vyhledavače

Nejvýznamnější zahraniční vyhledavače a portály obsahuje tabulka 3. Podíly generované návštěvnosti jsou tentokrát převzaty z měření OneStat.com za září až říjen 2003.

Tab. 3 - zahraniční vyhledavače a zdroje jejich výsledků
 Vyhledavač   Přirozené výsledky   Placené odkazy  Podíl
 Google  Google  Google  56,1 %
 Yahoo!  Google  Overture  21,5 % 
 MSN Search  Inktomi  Overture  9,4 %
 AOL Search  Google  Google  3,7 %
 Terra Lycos  FAST  Lycos  2,3 %
 AltaVista  AltaVista  Overture  1,9 %
 AskJeeves  Teoma  Google  1,6 %

Poznámky

  1. Yahoo! nyní postupně vyměňuje Google za Inktomi. Většinou ještě dostanete výsledky Googlu, ale občas můžete narazit na výsledky Inktomi. Brzy už to pak zřejmě bude jenom Inktomi.
  2. MSN dosud oficiálně používá katalog Looksmart a teprve za jeho výsledky zobrazuje odkazy nalezené Inktomi. Smlouvu s Looksmart už ale Microsoft vypověděl a nejpozději koncem roku najdete na MSN jen Inktomi. Již nyní to platí pro britskou verzi MSN.

Pro zahraniční vyhledavače by otočená tabulka již tak zajímavá nebyla, protože vyhledavačů je ve skutečnosti mnohem víc. Stroj, databázi i placené odkazy Googlu např. navíc využívá i Go.com, Iwon a Netscape. FAST využívá též v Evropě poměrně populární AlltheWeb. Inktomi je primární vyhledavač metavyhledavače HotBot, který však současně nabízí i Google a Teomu, atd.

A to je pro dnešek vše. Těším se na vaše dotazy a náměty na další pokračování našeho seriálu o kultivaci návštěvnosti webových stránek.

Autor je konzultant v oboru internetového marketingu a vydavatel ezinu Sova v síti.

Diskuze (66) Další článek: Televize od HP a Dellu budou z Tchaj-wanu a levnější

Témata článku: , , , , , , ,