Připojení na internet: Jak neplatit 60 Kč za minutu? II.

27. března 2003
Hledáme autory! SDÍLET NA FACEBOOKU TWEETNOUT
Dnes se situace okolo dialerů zdá být o něco složitější než včera. V souvislosti se včerejším článkem nám do redakce přišlo několik reakcí, které jsou znepokojující pro všechny čtenáře, které můj včerejší článek plný tipů „jak na to“ ukolébal ke klidu. Autoři dialerů jsou totiž ještě zákeřnější a celá věc je ještě složitější.

Ještě zákeřnější

Včera jsem psal o tom, že dialery jsou ve své podstatě využívány především jako odlišný způsob zpoplatnění přístupu na určité stránky. Na internetu jsou už ale v oběhu i programy, které se šíří jako příloha emailových zpráv. Určitá skupina postižených pak vůbec netuší, jak se k nim dialer mohl dostat a dušují se, že na erotické stránky nechodí. Připusťme tedy možnost, že existují i jiné, dosud blíže nepopsané způsoby, jak pozměnit způsob připojování na internet, resp. možnost, jak se dialer může do počítače dostat.

Podstatná je druhá část předchozího odstavce. Představa, že v současné době patrně neexistuje 100% spolehlivá ochrana proti tomu, aby se ve vašem počítači nepozměnilo volání na internet, potěší patrně jen málokoho. Samozřejmě je tu možnost takovou podezřelou aktivitu rozeznat a zadupat hned v jejím zárodku, ale ruku na srdce – i to znamená určité problémy a starosti.

Filozofická vsuvka
Podobně jako ve včerejší diskuzi u článku, i nyní patrně někteří čtenáři namítnou, že řešením může být přechod na jiný internetový prohlížeč, případně přímo na jiný operační systém. Ano, to je samozřejmě pravda, ale zkusme se zamyslet – pokud i jiné prohlížeče na platformě Windows jsou stejně kvalitní jako Internet Explorer, tak proč nemají výraznější oblibu mezi uživateli? Přechod na jiný operační systém také není příliš účelný, protože co do jednoduchosti ovládání Windows stále vedou a nezapomínejme na jednu podstatnou věc u domácích počítačů – na platformě Linux si příliš her nespustíte. Proto si myslím, že nabízet Linux jako alternativu pro běžné domácí uživatele je v tuto chvíli zbytečné.

Nyní ale už ke dvěma zajímavým konkrétním případům.

„Na ISDN je to velice rychlé…“

První zkušenost, kterou popsal jeden z našich čtenářů:

Počátkem ledna volal jeden náš zákazník, že má problémy se stahováním a odesíláním pošty a obecně i s připojením k internetu a projevovalo se to asi takto:

Zakaznik se pripojil k internetu, IE zacal natahovat vychozi stranku. Po kratkem casovem intervalu, odhadem 5-10 vterin, kdy se stranka normalne natahovala, se objevila hlaska, ze stranka je nedostupna a vyskocilo znovu pripojovaci okno. Zkontroloval jsem co se dalo, AdAware nasel jen bezne veci, v registrech snad jen "Search URL" s adresou http://216.65.101.250 se mi moc nezdalo a tak jsem ho smazal. Pozdeji se tam uz ale neobjevilo, tak nevim.

Zkontroloval jsem vsechna mozna nastaveni, telefonni ucet... a pak jsem si pod stolem vsimnul, ze ISDN modem stale sviti, prestoze po mne system chtel obnovit tlf. pripojeni. Pustil jsem ping na IP adresu vychozi stranky a ten bezel. Zrusil jsem okno s pozadavkem na pripojeni a dal refresh stranky. Nic. Ping i traceroute bezel, stranky ne. Zrusil jsem pripojeni, vypnul a zapnul modem, pripojil se do internetu.

Scenar se opakoval, chvili natahovani, hlaska stranka nedostupna, ping bezi.

Po nekolika marnych pokusech o reseni a restartech PC jsem vypnul v nastaveni IE proxy cache a pripojeni normalne bezelo. Po zapnuti proxy se vse vratilo do starych koleji. V ten okamzik me trosku osvitilo, protoze jsem si uvedomil, ze pristup do proxy je blokovan podle IP. Pustil jsem si Winipcfg a nestacil jsem se divit, mam IP 193.165.88.52 (hadejte kdo je vlastnikem te adresy). Traceroute k materskemu serveru misto dvou skoku asi 10. Na ISDN modemu to probiha velice rychle.... :-).

Nejvetsi stranda byla v tom, ze na pocitaci bylo definovano jedno jedinne tlf. pripojeni a se spravnymi parametry, nekolikrat jsem to dukladne kontroloval. Dokonce jsem to pripojeni i smazal a vytvoril nove, s jinym nazvem. Ovsem nepomohlo to, pocitac se choval stejne. Tak jsem zacal zjistovat podle ustredny kam vlastne volam a dostal jsem se az k cislu 900609907 - zluta linka, sazba 60 Kc/min.

Dukladne jsem prohledal cele PC, ovsem textovy retezec 900609907 se nikde nevyskytuje, nasel jsem jen 900609. Je to jen nahoda, ze v programu msiagent.exe a take v jinem adresari ulozenem souboru 2ec68.msi? Zrusil jsem oba soubory, vymazal z registru, restartoval a pripojeni k internetu uz se chova normalne.

Byl jsem z toho trosku na vetvi, protoze a to zduraznuji jeste jednou, zadne jine tlf. pripojeni nebylo definovano, dokonce jsem stavajici zrusil a vytvoril nove, se spravnymi hodnotami, pod jinym nazvem a presto se to chovalo stejne.

„Jiné číslo se v nastavení připojení neobjevuje!“

Od čtenáře, který se podepsal jako Pospi.

Podle mych zkusenosti a ta zkusenost je pomerne draha: 10 000,-

  1. ConMet, pokud mate volne siritelnou verzi vubec nefunguje! Nezobrazi vam, jestli se pripojujete na jine cislo, ani nezacne pocitat spravne poplatky, tj. 60 Kc za minutu!
  2. Ve Windows ani nikde jinde nenajdete, jestli se pripojujete na jine cislo, Windows a jejich nastaveni vam ukazou normalne to co mate nastavene! Takze kontrola zadna!
  3. Jak to funguje: Pripojite se normalne na vaseho poskytovatele internetu , po urcite dobe se ovsem odpojite (asi tak 20 vterin, nemusite to ani postrehnout) a potom se pripojite na cislo zacinajici 900 .... pricemz se vam nemusi objevit zadna hlaska ze se nekam pripojujete nebo se vam objevi klasicke pripojeni na vaseho poskytovatele internetu. NIC NEZJISTITE, to je zakladni filozofie lidi co takove programky vytvari!
  4. Kde je chyba? Myslim ze chyba je na strane Microsoftu a Ceskeho Telecomu. Microsoft by mel garantovat nezneuzitelnost svych technologii (ActiveX) a take bezpecnost Windows. Argument nastaveni nejvetsi bezpecnosti je spatny, protoze potom vam nepojede vetsina stranek obsahujicich ActiveX. CT by mel zarucit bezpecnost svych sluzeb! To je zaklad. I kdyz si zaplatite zamezeni pristupu na cisla 900..., tak i potom se na ne muzete pripojit (coz mi pripada velice neprofesionalni, az fuserske!), ale castka takto protelefonavana je reklamaci vymahatelna.

Závěr

Z obou výše uvedených případů vyplývá, že vizuální kontrola vytáčeného čísla v nastavení telefonického připojení nemusí stačit.

Myslím, že není potřeba hlubší diskuze a všichni čtenáři se mnou budou souhlasit v tom, že výše popsané způsoby použití dialerů jsou naprosto v rozporu s podmínkami provozu linek s předčíslím 900. Problém bych shrnul do dvou rovin. První z nich je, kdy je tento typ zpoplatnění použit pro přístup na určité stránky (byť třeba upozornění o použití odlišného tarifu je šikovně skryto), ale skutečný problém nastává ve chvíli, pokud se obětí dialeru stane někdo pouze proto, že spustí přílohu u podivného emailu. V takovém případě se naprosto jednoznačně jedná o podvodné konání a důkazem ve prospěch všech postižených je bezpochyby i výše použitý způsob „maskování“, který dialery používají.

Co na to říká Sdružení na ochranu spotřebitelů?

Během včerejšího dne se mi podařilo sehnat vyjádření Mgr. Pickové ze Sdružení obrany spotřebitelů ČR. Její vyjádření není příliš potěšující: „Pokud postižení vyúčtování nějakou formou (např. ve formě splátek) neuhradí, tak Český Telecom jim odpojí linku a peníze bude po nich dále vymáhat. Nedokážeme jim nyní ani s klidným svědomím doporučit, aby odmítli úhradu např. s odkazem na skutečnost, že by se jednalo o bezdůvodné obohacení Českého Telecomu, protože právní úkon byl učiněn v omylu. Jde o oblast v ČR dosud zcela neprobádanou. Jako nejvhodnější se v tuto chvíli jeví podání trestního oznámení na nějaké větším oddělení policie (na úrovni okresu). A následně po pachateli vymáhat náhradu škody.“

Včera také proběhlo jednání zástupců SOS s Českým telekomunikačním úřadem. Zástupci SOS přednesli své poznatky, které se v rámci výzvy i z dalších zdrojů podařilo shromáždit a představili návrh podmínek, které by mohly napomoci tento problém do budoucna eliminovat. Zástupci ČTÚ sdělili, že problém monitorují a některé případy v souladu s telekomunikačním zákonem aktivně řeší (námitky uživatelů proti výši vyúčtování, rozpory nabízených služeb s číslovacím plánem). Příští týden by mělo jednání pokračovat. Do té doby ČTÚ slíbil ověřit možnosti regulace některých podmínek v rámci svých zákonných pravomocí.

Situace v zahraničí

V diskuzi se objevil také příspěvek, který popisuje tuto problematiku u našich západních sousedů: „Minuly tyden skoncil soud ve veci dialer a Telecom. Vysledkem je, ze uzivatel musi byt varovan. Srozumitelne a jasne musi vyjadrit souhlas. Pokud to neni splneno, Telekom vraci penize. Slo o castku 13.000 Euro. Jinak zkuste si dat vyhledani Antidialeru a najdete jich nekolik. Jeden cas byl i na Spiegel.de.“ Jak je vidět, problém není ani nový, ani lokálně omezený. Chytráci se najdou všude.

Tip?

Pomalu to začíná vypadat, že firmě, která by začala nabízet službu typu „100% zbavíme váš počítač dialerů“ se zakázky jen pohrnou.

Diskuze (108) Další článek: Hledáme autory!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,