Tím, jak se stává Internet stále běžnější součástí života i "obyčejných" uživatelů, mění se i globální preference uživatelů a tím pádem i nabízený obsah. Předkládáme vám některé výsledky, které pocházejí z průzkumu v rámci projektu NetMonitor a serveru Navrcholu.cz, které vypovídají o chování českých internetových surfařů v posledním období.
Co uživatelé nejvíce hledají?
Nejzákladnější otázkou pro poskytovatele obsahu i inzerenty je jistě to, co vlastně uživatelé na Internetu nejčastěji hledají. Zde se mohou projevit jisté sezónní výkyvy, výsledky jsou ze září tohoto roku, ale existují zavedená témata, která jsou nejoblíbenější.
Zdaleka nejvyhledávanější jsou informace o cestování, touží po nich 72,7 % lidí. Na druhém místě jsou pak elektronické obchody, které zajímají 64,6 % "surfařů". Oblíbenými kategoriemi, které vyhledává více než polovina lidí, jsou bankovnictví a pojišťovnictví s 52,1 % a také mobilní komunikace s 51,7 %. Hned poté následují kategorie, které zajímají počítačové nadšence, tedy hardware, software a hry. Mají shodných 49,3 %.
Českou internetovou populaci ovšem zajímají i otázky zdraví. Tyto informace hledá 40,8 %. Nikoho asi nepřekvapí, že poměrně značně vyhledávaným tématem je i bydlení s 39,3 %. Poměrně populární jsou i informace ze světa sportu, které hledá 35,7 % lidí.
Zdroj: NetMonitor – SPIR – Mediaresearch & Gemius, Září 2005
Jaké služby se využívají?
Internet nabízí řadu služeb a asi nikoho nepřekvapí, že nejpoužívanější je elektronická pošta. Tu používá denně 81,7 % a alespoň jednou týdně dalších 15,7 %. Vůbec nepoužívá e-mail jen 0,4 % připojených uživatelů.
Vyhledávané informace lze dále rozdělit na ty, které máme pro osobní použití a na ty, které využijeme pro zaměstnání. Ty první vyhledává 48,5 % lidí, pro zaměstnání pak hledá informace na Internetu 38,1 %.
Hodně využívanou službou je rovněž posílání SMS. Denně takto pošle zprávu 40 % lidí. Stále oblíbenější jsou i bankovní služby. Málokdo z běžné populace sice potřebuje využívat bankovní služby denně, přesto je takových lidí 10,9 %. Přes 60 % lidí ale využívá bankovní služby prostřednictvím Internetu alespoň jednou měsíčně.
Služba |
Denně |
Alespoň 1x týdně |
Alespoň 1x měsíčně |
Méně často |
Vůbec ne |
E-mail |
81,7% |
15,7% |
1,2% |
0,9% |
0,4% |
Informace pro osobní použití |
48,5% |
37,6% |
8,3% |
3,9% |
1,7% |
SMS |
40,0% |
19,8% |
7,5% |
11,1% |
21,6% |
Informace pro zaměstnání |
38,1% |
25,7% |
11,0% |
13,4% |
11,8% |
Zábava, diskuse, surfování bez cíle |
35,7% |
27,8% |
10,7% |
15,3% |
10,6% |
Bankovní služby |
10,9% |
30,9% |
18,4% |
7,5% |
32,3% |
Informace inzerce |
9,5% |
19,9% |
21,3% |
30,9% |
18,4% |
Přímý nákup zboží |
2,1% |
3,2% |
18,4% |
48,9% |
27,4% |
Zdroj: NetMonitor – SPIR – Mediaresearch & Gemius, Září 2005
Určitě méně než by si obchodníci přáli se zatím využívá přímý nákup přes Internet. Je to ovšem do jisté míry dáno také typem zboží, které se dá přes Internet koupit, resp. jsou zákazníci ochotni koupit. Denně tedy nakupuje přes Internet 2,1 %. Alespoň jednou měsíčně však této možnosti využije celkem slušných 23,7 %.
Vliv reklamy
Reklama na Internetu je všudypřítomná, pro řadu serverů je to jediný zdroj příjmů. Otázka je, jak je tato reklama efektivní, o čemž se vedou spory již dlouho. Během průzkumu NetMonitoru byl kladen dotaz, jak často reklama osloví uživatele do té míry, že na ni klikne? Zkuste si sami na tento dotaz odpovědět a vězte, že skoro každý den klikne na reklamu 3,6 % lidí. Alespoň jednou týdně pak 18,9 %.
Odpověď |
Procento |
Téměř každý den |
3,6 % |
Alespoň jednou týdně |
18,9 % |
Alespoň jednou měsíčně |
25,6 % |
Asi 3 - 4 ročně |
11,9 % |
Méně často |
21 % |
Reklamu nesleduji |
19 % |
Zdroj: NetMonitor – SPIR – Mediaresearch & Gemius, Září 2005
Něco jiného je na reklamu kliknout a něco jiného je koupit zboží. Celkem 5,9 % lidí "přiznalo", že u nich reklama přispěla k rozhodnutí koupit zboží. Celých 37,5 % lidí pak odpovědělo, že reklama jim pomohla při výběru nebo získání informací. Zbylých 56,6 % však reklamně nepřisuzuje při rozhodování o koupi žádný význam.
Jak dlouho uživatelé surfují na Internetu?
I následující tabulka je zajímavá a vypovídají o době, kterou průměrný uživatel tráví na webovém serveru během jedné návštěvy. Této době je totiž připisována stále větší důležitost na úkor počtu shlédnutých stránek. Následující čísla pocházejí z října letošního roku a jsou naměřeny službou Navrcholu.cz. V porovnání se stejným měřením z loňského roku se doba příliš neprodloužila, přesto se však podíl déle surfujících uživatelů mírně zvyšuje.
Čas strávený na webu během jedné návětěvy
Čas |
Říjen 2005 (%) |
Srpen 2004 (%) |
Rozdíl (procentní body) |
Do 30 sekund |
19,06 |
19,6 |
-0,54 |
Do 1 minuty |
10,86 |
11,2 |
-0,34 |
Do 2 minut |
12,86 |
13,9 |
-1,04 |
Do 3 minut |
7,92 |
8,6 |
-0,68 |
Do 4 minut |
5,62 |
6,1 |
-0,48 |
Do 5 minut |
4,34 |
4,7 |
-0,36 |
Do 6 minut |
3,5 |
3,6 |
-0,1 |
Do 7 minut |
2,92 |
3,1 |
-0,18 |
Do 8 minut |
2,49 |
2,6 |
-0,11 |
Do 9 minut |
2,16 |
2,1 |
0,06 |
Do 10 minut |
1,91 |
1,9 |
0,01 |
Nad 10 minut |
26,36 |
22,6 |
3,76 |
Zdroj: NAVRCHOLU.cz, 10/2005
S dobou strávenou na jednom webu souvisí i čas strávený na jedné stránce. Že Internet není klasické médium potvrzují celkem nepříliš překvapivá čísla. Celkem 65,2 % lidí věnuje přečtení stránky méně než 30 sekund. Lidé zkrátka na Internetu příliš nečtou. Těch, kteří tráví nad jednou stránkou déle než 3 minuty je jen 9,7 %.
Čas strávený na jedné stránce
Čas |
Říjen 2005 (%) |
Srpen 2004 (%) |
Rozdíl (%) |
Do 30 sekund |
65,27 |
69,9 |
-4,63 |
Do 60 sekund |
12,91 |
13,6 |
-0,69 |
Do 90 sekund |
5,5 |
5,1 |
0,4 |
Do 120 sekund |
3,1 |
2,6 |
0,5 |
Do 150 sekund |
2,09 |
1,7 |
0,39 |
Do 180 sekund |
1,45 |
1,1 |
0,35 |
Nad 180 sekund |
9,68 |
6 |
3,68 |
Zdroj: NAVRCHOLU.cz, 10/2005
Zajímavým parametrem je i počet zobrazených stránek během jedné návštěvy webu. Celkem 42,4 % návštěvníků prohlédne na daném webu jen jednu stránku. Ani zdaleka to však nemusí být stránka titulní.
Počet zobrazených stránek během jedné návštěvy
Počet stránek |
Říjen 2005 (%) |
Srpen 2004 (%) |
Rozdíl (%) |
1 |
42,4 |
42,3 |
0,1 |
2 |
16,3 |
16,3 |
0 |
3 |
10,18 |
9,9 |
0,28 |
4 |
5,8 |
5,7 |
0,1 |
5 |
4,43 |
4,2 |
0,23 |
6 |
3,08 |
3,1 |
-0,02 |
7 |
2,5 |
2,4 |
0,1 |
8 |
1,86 |
1,8 |
0,06 |
9 |
1,61 |
1,6 |
0,01 |
10 |
1,26 |
1,2 |
0,06 |
Nad 10 |
10,58 |
11,5 |
-0,92 |
Zdroj: NAVRCHOLU.cz, 10/2005
Výsledky, uvedené v tomto článku, pocházejí z průzkumu NetMonitor za září 2005 a dále ze serveru Navrcholu.cz za říjen 2005.