Šedý aukční trh: nový fenomén

Ač je označován jako šedý, je to možná vůbec nejbělejší forma obchodování.
Existuje už dlouho, ale teprve v posledních měsících se o něm začíná hovořit hodně nahlas. Aukční weby se stávají místem, kde se prodává nové zboží, nikoli ale jako určitá nouze, přebytek či způsob „nevím co s ním, dám to do aukce/bazaru“, ale jako zboží, které bylo plánovaně nakoupeno od výrobce za účelem prodeje v internetové aukci a profitování díky tomu, že se koupí levně, prodá dráž. To, že se tento způsob označuje jako šedý trh (gray market) je pouze podrážděná reakce tradičních obchodníků, kteří si vystavěli své supermarketové vesnice, polepili je prapory a neóny, postavili k nim silnici a teď zjišťují, je někdo obchází ze sklepa. Je nicméně pravda, že současný typický „takzvaný šedý“ aukční trh probíhá v případech, kdy aukční prodejce díky tomu, že se vyzná v branži a umí rychle reagovat, skoupí od výrobce produkt, o kterém ví, že bude atraktivní a nedostatkový. Skutečně, i v Americe existuje něco jako momentálně nedostatkové zboží, a lidé jsou za ně ochotni platit vysoké ceny – hovoří se o tom, že tento aukční prodejce shrábne i trojnásobek (!!) nákupní ceny. Je to něco podobného jako skupování vstupenek na koncert či fotbal mafiánskými překupníky a jejich následný vekslácký prodej za desetinásobek – ale velký rozdíl je v tom, že zatímco stadión či hala má omezenou kapacitu, která může být takto zneužita, v oblasti běžně vyráběného produktu jde vlastně jen o neschopnost výrobce vyprodukovat tolik, aby to pokrylo poptávku, a zmíněné reakci trhu se pak nemůže divit. Mafiánský překupník, který skoupí polovinu kapacity stadiónu na finále mistrovství půl roku předem, ví, že má půl stadiónu jistého a jenom šroubuje ceny; to samozřejmě není ve světě běžného zboží vůbec možné. Pokud ovšem dovede aukční obchodník rychle odhadovat rostoucí poptávku, výborně ji intuitivně odhadovat a na základě toho se rozhodovat, jedná zcela legálně.

To, co podráždění kamenní obchodníci nazývají „šedým trhem“, se ovšem může vyvinout v zásadní ohrožení jejich podnikání. Internet zde dokáže spojovat nakupujícího (zde i přímo výrobce) s přímým prodávajícím způsobem, kterým odstraní všechny „middlemany“, všechny prostředníky, kteří ke zboží nedávají naprosto žádnou přidanou hodnotu kromě té, že „zde jsou“, že mají obchod na hlavní třídě se svítící výlohou, nebo že si postavili ještě obludnější supermarket za městem než jeho konkurent.

Pokud si dáte tu práci a začnete zkoumat podrobněji nabídku na eBay, zjistíte, že tento pseudo-šedý trh zde už dávno existuje. Tisíce lidí se dnes živí tím, že někde nakupují proto, aby zboží prodali cíleně na eBay: protože tak činí v závětří svého domova, jsou podstatně levnější a hlavně, cena je výsledkem postupné dohody mezi prodejcem a zájemci, nikoli rozhodnutím prodejce. Je až neuvěřitelné, že až na internetových aukčních webech se naprosto naplňuje zásada „zákazník je král“, či „náš zákazník, náš pán“: zde zákazník určuje cenu, ne prodejce. Naproti tomu ve fyzickém světě platí, že čím větší supermarket, tím nešťastnější osůbka je zákazník, který bloudí mezi sto metrů dlouhými regály s obludným košíkem a nikde není (zcela záměrně) nikdo, kdo by poradil či pomohl – naprostým králem je zde obchodník, který si dokáže zákazníka secvičit do podoby gumového kašpárka, který v takové (jinak po stránce nabídky slušné) IKEI musí poslušně bludištěm proběhnout třistametrovou trasu, aby se dostal do pět metrů vzdáleného oddělení, kde chce něco koupit.

To, že kamenní obchodníci začínají píchat do aukčních webů, je příznak jejich nervozity; příznak toho, že jim jejich pracně vybudované marketingové manipulátorské recepty založené na tom, že nejdražší zboží má být ve výšce očí a že zákazník při putování obřím supermarketem intuitivně zahýbá doprava, se možná zhroutí díky pár řádkům v internetovém prohlížeči. Analytici z Gomez Advisors tvrdí, že za pouhé dva roky dosáhne obrat v internetových aukčních serverech 15,5 miliardy dolarů, což je srovnatelné s celkovým e-komerčním obratem v letošním roce. A je jasné, že drtivá většina nákupů v této době se bude týkat nového, nikoli „bazarového“ zboží.

Diskuze (2) Další článek: Porovnání dvou informačních systémů – Concorde XAL a Axapta

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,