Theater 650 Pro - TV tunery s ATI, konečně i digitálně

Napraví nový čip Theater 650 Pro pošramocenou pověst svého předchůdce s označením Theater 550 Pro? S čím přijdou nové tunery postavené na tomto základě? Jde o revoluci nebo spíš jen vylepšení jeho předchůdce? Dostanou karty s ATI na lopatky tunery Hauppauge?

Předchůdce televizního čipu Theater 550 při srovnávání kvality obrazu vyhrával jeden test za druhým, s přehledem porážel konkurenční řešení nVidie. Karty s tímto čipem měly, díky pokročilým hardwarovým filtrům, dokonce lepší obraz než obdobné řešení firmy Hauppauge. Na co však tyto karty doplatily, byly špatné ovladače. Scházející podpora digitální televize pak dokonala své. TV tunery s čipem ATI Theater 550 rozhodně díru do světa neudělaly. Napraví to přicházející Theater 650 Pro?

Na začátku června představila firma ATI nástupce Theater 550 Pro označeného jako Theater 650 Pro. Karty vybavené tímto čipem mají 125 kanálový tuner, podporu hardwarové komprese MPEG2 videa, podporu komprese do MPEG-4 (DivX a H.264) a WMV9 (ve spolupráci s očekávaným Catalyst Media Center, takže je otázkou, kolik toho oddře procesor počítače a kolik Theater), 12-bitový převodník pro kvalitnější zpracování obrazu, podporu digitální televize (jak americké normy ATSC, tak evropského DVB-T), podporují analogové normy NTSC, PAL i SECAM.

Digital audio processing má zajistit správnou synchronizaci videa se zvukem. Karty budou rovněž mít FM tuner pro poslech rádia.

Pro zlepšení obrazu je implementován filtr pro odstranění šumu, 3D hřebenový filtr, technologie Edge enhancement (zvýraznění obrysů a ostřejší obraz) či Automatic gain control.

Důležitý je PCI/PCI-Express 1× můstek, díky kterému se snad konečně dočkáme rozšíření televizních karet i do PCI-Express slotů (ty už se ostatně v případě karet s čipem Theater 550 objevily).

Čip má ohlášenu hardwarovou podporu DRM engine (Digital Rights Management, tedy technologie zabraňující pirátskému kopírování), obdržel logo Windows Vista premium ready. Podporovány jsou i operační systémy Windows Media Center Edition, Windows XP/SP1/SP2, a Windows 2000.

Televizní karty s tímto čipem by měli vyrábět výrobci jako ASUSTek Computer, MSI, Sapphire, Tul Corporation (PowerColor) či VisionTek Products.

PowerColor Theater 550 PRO PCI

 

Konečně i digitálně

V České republice je pro nás z uvedených změn zajímavá především ohlášená podpora DVB-T vysílání. Absence podpory pro digitální vysílání byla jedním z důvodů, proč byl málokdo ochotný investovat nemalou částku do nového tuneru s čipem Theater 550.

Vylepšený hřebenový filtr

Další změnou oproti staršímu čipu je vylepšený hřebenový filtr. Ten nově přizpůsobuje filtrování v závislosti na tom, zda detekuje pohyb či nikoliv. ATI tuto technologii nazývá 3D motion adaptive comb filtering. O co jde? Hřebenový filtr odděluje jednotlivé složky kompozitního signálu. 3D se v tomto případě nazývá proto, že se neomezuje jen na aktuální snímek, ale porovnává informace i s okolními snímky. Pro nás to v praxi znamená, že se zlepšuje ostrost, rozlišení obrazu a zmenšuje se křížení barev a jasu (v angličtině známé pod označením „dot crawl“). V případě, že filtr využívá informace z okolních snímků, můžete u rychlého pohybu často pozorovat různé duchy, rozmazávání či auru kolem pohybujících se předmětů. Motion-adaptive filtry, tedy filtry reagující na pohyb, by měly tento jev omezit. Jakmile filtr detekuje rychlý pohyb, přestane se v daném místě ohlížet na okolní snímky a aplikuje pouze 2D filtr, který vychází jen z aktuálního snímku. Nedojde tím k prolínání snímků a eliminuje to výše popsaný efekt rozmazávání.

Proč a jak zatočit se šumem

Velkým nešvarem analogového signálu je přítomnost šumu. Ten je u každého snímku unikátní. Při kompresi videa je tím enkodér často zmaten, neboť považuje změnu mezi snímky za něco, co je zapotřebí zachovat. Při nahrávání do komprimovaného formátu tak velké množství šumu snižuje kvalitu záznamu, protože většina kapacity při daném datovém toku padne za oběť právě na prokreslení nepotřebného šumu. Důsledným odfiltrováním šumu pak při kompresi obrazu zůstává více prostoru pro vykreslení detailů.

ATI implementovala do čipu hardwarový filtr pro odstranění šumu nazvaný jako Motion adaptive noise reduction.

Při filtrování šumu lze rovněž vycházet buď z aktuálního políčka, nebo se poohlédnout po tom, jak vypadají okolní snímky. U filtrů, které analyzují snímky kolem (známé jako temporal filtry, tedy 3D filtry), nastává obdobný problém jako u 3D hřebenového filtru. ATI i u redukce šumu filtr vylepšila, nově se tedy při filtrování řídí tím, zda je mezi jednotlivými snímky detekován pohyb a aplikuje se vhodnější způsob filtrování.

Obraz jako břitva

Automatic Gain Control (AGC) – tato technologie má za úkol vylepšovat kvalitu signálu v případě, že dochází k poklesu síly, jasu či intenzity obrazu. ­­Výsledkem by měl být stabilnější obraz s lepším kontrastem a výraznějšími barvami.

Obraz bez a s AGC

Hardwarový MPEG2

Výhodou čipů Theater 550 a 650 je hardwarový MPEG2 enkodér. Nahrávání analogového signálu tak nezatěžuje procesor počítače a zároveň lze záznam bez problémů pořídit i na pomalejších strojích. Hardwarový enkodér s nástupem digitálního videa pozbude svého významu, neboť digitální signál je již komprimován a stačí jej jen zapsat na disk. V dnešní době se však pro záznam analogového vysílání pořád ještě hodí. Díky filtrům, které jsou v čipu implementovány, se k enkodéru dostává předfiltrovaný obraz. Lze tedy buď zvýšit kompresní poměr nahrávaného signálu (a tím zmenšit velikost výsledného záznamu), nebo při stejném datovém toku pořídit kvalitnější záznam.

Bude mít konečně úspěch?

Díky popsaným implementovaným technologiím se ATI v oboru televizních karet pro domácí použití drží na špici. Tyto technologie často ještě nejsou běžnou součástí ani u drahých LCD či plazmových televizorů. Můžeme jenom doufat, že nové televizní karty nepotkají stejné problémy s nedotaženými ovladači, jako se tomu stalo u předcházející generace čipů Theater.

Diskuze (9) Další článek: Červnová záplata způsobuje problémy s dialupem

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,