Vyzkoušeli jsme Googlův gigabajtový Gmail

Gigabajtový freemail od Googlu slibuje být nejenom obrovským úložištěm pro všechnu vaši komunikaci, ale chce také nabídnout funkce u e-mailu dosud nevídané. Díky tomu, že se mi podařilo získat pozvánku do Gmailu, přinášíme vám dnes bližší popis zákulisí této služby.

Jak to vypadá

Vzhled e-mailu je velice jednoduchý – až to překvapí. Velká síla je ale skryta „v zákulisí“. V levé části stránky jsou klasické složky – schránka příchozí pošty (Inbox) a dále složka důležité pošty (Starred), tedy zpráv označených hvězdičkou, a odeslaná pošta (Sent Mail). Zajímavá je složka veškeré pošty (All Mail), ve které naleznete přehled všech e-mailů na vašem účtu – bez rozdílu v jaké složce jsou (mimo koše a spamové složky) a zda jste příjemce či odesílatel. Následuje klasický Spam box a Trash (koš), které se vyprazdňují automaticky po 30 dnech. Další složky nejde (zatím) vytvářet.

Žádná ze složek (mimo koše) neobsahuje tlačítko pro přímé vymazání zprávy - pomocí tlačítka je možné zprávy archivovat nebo přesunout do koše (položka v roletce). Spíše se tedy ale počítá s tím, že uživatelé budou zprávy archivovat – archivovaná pošta je viditelná ve složce All Mail.

Každá složka má nad a pod seznamem zpráv několik tlačítek a dalších prvků – již zmíněné tlačítko Archive, dále tlačítko Report Spam, roletku s nabídkou dalších funkcí a odkaz na znovunačtení (Refresh) stránky.

Pod těmito prvky jsou odkazy, pomocí nichž se označí příslušné zprávy: všechny, přečtené, nepřečtené atd. Praktické a pohodlné. Uživatelský komfort je u Gmailu opravdu velmi vysoký. Žádné zbytečné odkazy, pouze funkce, které bude uživatel opravdu využívat. Jak si ale ukážeme dál, tato uživatelská přívětivost neplatí všude.

Zajímavě vypadá výpis zpráv – je vidět jméno odesílatele, případně jeho e-mail, předmět zprávy a začátek e-mailu – prvních několik slov. Zprávy z dnešního dne se zobrazují pomocí časového údaje, starší e-maily pomocí data.

Jsme u Googlího produktu, důležitou roli zde hraje vyhledávání. Vyhledávací pole je umístěno hned v záhlaví stránky – jedním tlačítkem je možné vyhledávat v e-mailech, druhým v internetu (pomocí klasického Googlu).

 

Gmail vás vítá * Píšu odpověď

Z často kladených otázek

Gmail dokáže pracovat s těmito browsery:

  • Microsoft IE 5.5 a novější (Windows)
  • Netscape 7.1 a novější (Windows, Macintosh, Linux)
  • Mozilla 1.4 a novější (Windows, Macintosh, Linux)
  • Mozilla Firefox 0.8 a novější (Windows, Macintosh, Linux)
  • Safari 1.2.1 a novější (Macintosh)

Podporuje Gmail automatické přeposílání došlé pošty nebo POP3 přístup?

  • V tuto chvíli ne. V budoucnosti budou mít uživatelé možnost přistupovat ke zprávám v Gmailu pomocí jiného účtu. Buď zdarma nebo za určitý poplatek.
Jak se s tím pracuje

Okno s otevřenou zprávou zobrazuje pouze nezbytné údaje – od koho a kdy e-mail dorazil. Pokud to povaha textu umožňuje, jsou vpravo od zprávy zobrazeny textové reklamní linky Google – tedy nepříliš široký sloupec několika odkazů s popisky.

Na konci každé zprávy jsou tlačítka Reply a Forward – po kliknutí na ně se nezobrazí odpovědní stránka, pouze se otevře pole pro napsání zprávy.

Co je novinkou, resp. nepříliš často funkcí, jsou tzv. Labels neboli značky, které v sobě kombinují funkci hvězdiček a dalších složek. Zatímco hvězdičky používáte na zprávy zvláštního významu a práce s větším množstvím složek je leckdy nepřehledná, značky si zachovávají svou funkcionalitu i při vyšším počtu. Je možné jimi označit určitou konverzaci, případně skupinu emailů. Je to takové další třídění, které je možné i různě kombinovat, tzn. zprávy mohou být pod značkami A nebo B, případně pod A i B dohromady. V kombinaci s filtry je možné značit zprávy automaticky. Kliknutím na label je možné nechat vypsat zprávy pouze pod určitou značkou. V tom je podobnost s klasickými složkami.

E-maily se ve složkách řadí podle data přijetí a dále podle konverzace, tzn. pokud si s někým vyměníte v průběhu dne 5 e-mailů, bude to v Gmailu viditelné pouze jako 1 řádek s tím, že v řádce odesílatele budou vyjmenováni konverzující v daném vláknu, tedy i vy. V praxi to vypadá následovně: „Novak, me (5)“. To lze přeložit jako: První e-mail přišel od Nováka, následovala moje odpověď a celkem jsme si dosud vyměnili 5 e-mailů s tímto předmětem.

Řazení do threadů se provádí pouze na základě shody textu v předmětu zprávy. Pokud by tedy váš protějšek z předmětu vymazal jedno písmeno, Gmail bude zmaten a takto přijatou zprávu už do konverzace nezařadí.

Neméně zajímavé je i samotné zobrazování zpráv, kdy se každá zpráva zobrazuje ve svém vlastním poli. Pokud konverzace zobrazuje více zpráv, vidíte nadpisy všech e-mailů (tedy i vámi odeslaných), ale rozevřená je pouze poslední zpráva. Poklikem myši můžete otevřít některou z dalších zpráv, případně všechny (viz obrázky).

 

Konverzace tak, jak ji vidíte po kliknutí v Inboxu * Rozbalené všechny zprávy konverzace

Co mi trochu nesedí, je způsob řazení zpráv v konverzaci. Jsem zvyklý psát odpověď vždy na začátek e-mailu, ale v Gmailu se nové příspěvky řadí na konec stránky. Služba navíc není příliš chytrá, a tak konverzaci, která byla napsána jinde než v Gmailu (např. když vám někdo přepošle svůj e-mailový rozhovor s další osobou), nedokáže „rozstříhat“ na jednotlivá pole, ale zobrazuje ji klasicky – jako jednu zprávu. Pokud vy k tomuto připíšete svůj příspěvek, ten už se v dalším poli zobrazí. Prakticky to znamená, že máte dlouhý příspěvek v jednom poli a pod ním je druhé pole s vaší odpovědí. To je nepraktické, protože musíte posunovat stránku.

Co naopak oceňuji, je zobrazování data – u každé zprávy (v náhledu konverzace) se zobrazuje nejenom čas, kdy zpráva dorazila, ale také kolik času od té chvíle uplynulo (před kolika minutami nebo hodinami).

Co je u e-mailu zcela nové, jsou klávesové zkratky. S jejich pomocí můžete z ovládání služby prakticky vynechat myš. Ze začátku je jejich používání trochu krkolomné, ale velice rychle se na ně dá zvyknout. Výběr písmen je uzpůsoben pro klasický prstoklad, kdy levý malíček leží na klávese „A“ a pravý na „Ů“. Mezi zprávami se potom pohybujete klávesami „J“ nebo „K“. Klávesa „O“ otevírá zprávu, „Y“ ji archivuje, „C“ otevře okno pro napsání nové atd. Funkčních kláves je cca 15 + několik kombinací – stisknutím „G“ a „A“ se přesunete do složky All Mail apod.

E-mail obsahuje také správu kontaktů. Bohužel, zatím není možnost exportu či importu v nějakém široce akceptovaném formátu, tzn. pokud byste svůj adresář z Outlooku chtěli převést do Gmailu, musíte všechny kontakty přepsat. Správa kontaktů (adresář) zatím vypadá velice jednoduše. Jsou zde tři pole – pro jméno, e-mail a pro volitelnou poznámku.

Takhle obyčejně vypadá adresář

Použité e-maily se do adresáře ukládají automaticky. První kontakt, který v adresáři budete mít, je Gmail člověka, který vás do služby pozval.

Načítání všech stránek, otevírání polí či oken probíhá velice svižně, takřka okamžitě. Doufejme, že to tak zůstane i při pozdějším přechodu na ostrý provoz, kdy počet uživatelů bude růst geometrickou řadou.

Spamový filtr je ze začátku nastaven poměrně agresivně a několik testovacích e-mailů v něm skončilo. Filtr patrně funguje na bayesiánském principu, takže zprávy, které byly označeny, že nejsou spam, už napříště do spamové složky nepadaly.

Zhodnocení na závěr

Gmail je dobrá služba. 1 GB prostoru zdarma je nabídka, která přiláká mnoho zájemců. Google se do služby snaží dát ale také něco víc než jenom obrovský prostor. V tomto směru si ale nejsem jistý, zda uspěje. Koneckonců co nového chcete vymyslet na službě, která je „jenom e-mail“. Tím neříkám, že se mi funkce jako klávesové zkratky, labely a jiné nelíbí, ale nejsem si jistý, zda je bude chtít používat i běžný uživatel. Ve chvíli, kdy se ke gigabajtu dostanou i další provozovatelé e-mailů, tak Google ztratí svoji hlavní konkurenční výhodu.


Jak je to s pozvánkami?

Každý uživatel dostane dvě pozvánky, kterými může k účasti přizvat další uživatele. To je sice pravda, ale to platí: a) pouze pro některé uživatele nebo b) pouze v určitých obdobích nebo c) až po určité době existence e-mailu. Tak či onak, v tuto chvíli zatím žádné pozvánky k dispozici nemám.

Chcete také mít svůj @gmail.com?

Zkuste využít služby gmailswap.com. Stránky fungují na jednoduchém principu – zájemci o Gmail zde uveřejňují své nabídky, co jsou za pozvání ochotni udělat. Většina příspěvků nepostrádá špetku vtipu, a tak tu vedle nabídek na zaslání děkovné pohlednice najdete i nabídky na upečení koláče nebo poslání určitého množství cukrovinek. Pokud máte dost odvahy, můžete to také zkusit. Myslím, že za pravou českou buchtu dá kdejaký cizozemec ledacos. Třeba i pozvání do Gmailu.

Diskuze (48) Další článek: TechEd: Ptejte se vedoucího pracovníka pro bezpečnostní strategii

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,