Test hlučnosti vybraných grafických karet

Není nic lepšího, než když při práci s PC nebo při hraní své oblíbené hry máte pocit, že se nacházíte uprostřed farmy větrných elektráren. Hluk vycházející z počítače může být někdy velmi nepříjemný a hodně frustrující. Podívali jsme se, jak grafické karty mohou/nemusí přispět k pohodě u PC.

Výběrové ticho, se zárukou

Moderní 3D grafická karta se bez aktivního chlazení (rozuměj pasivní chladič spolu s ventilátorkem) již neobejde. Grafické procesory se stávají stejně složitými jako CPU samotné a jejich frekvence dosahují hodnot dříve dostupných jen u CPU (dnes již není problém narazit na grafický čip o frekvenci 500 MHz). Tohle má samozřejmě dopad na množství vyzařovaného tepla z grafického čipu. Nepomáhá ani používání stále pokročilejší výrobní technologie - nejmodernější grafické čipy jsou vyráběny technologií 130nm. Stále více se tak při vývoji nových grafických karet bude dbát i na vývoj účinného chlazení. Tato skutečnost se projevila mimo jiné v konstrukci a poté při používání karet GeForce FX5800. Tyto karty prosluly svým speciálním chlazením FlowFX, které bylo jistě účinné, ale také velmi hlasité.

Dnes se ještě u grafických karet setkáváme s nejklasičtějším způsobem chlazení grafických (i počítačových) procesorů a to se vzduchovým chlazením, kdy je vzduchem ofukován pasivní radiátor, pod kterým se „schovává“ chlazený čip. Tato metoda je velmi jednoduchá a odzkoušená. Důležitým faktorem je teplota chladícího vzduchu. Ta záleží na teplotě okolí počítače (čím vyšší, tím je to horší – v létě se počítače potí jako my lidi) a také na vnitřním uspořádání v počítači. Komerční grafické karty jsou orientovány ve slotu AGP „vzhůru nohama“ a samy „svým tělem“ vytváří překážku teplému vzduchu, který stoupá vzhůru a je „vytažen“ ze skříně zdrojovým ventilátorem. Proto je u tepelně náročných PC vhodné (a někteří výrobci PC skříní to již dělají) zabudovat do skříně přídavný ventilátor, který podporuje nucený oběh vzduchu v PC.

Největším problémem u vzduchového chlazení je však hluk vytvářený ventilátory. V moderním počítači je ventilátorů několik: zdrojový, procesorový, na grafické kartě a eventuálně přídavné ventilátorky na pevných discích (také pěkně horké zboží) nebo k podpoře oběhu vzduchu v PC. Z hlediska výkonu chlazení je nutný určitý objem vzduchu, který za jednotku času ofukuje pasivní chladič, případně přímo chlazený objekt. V tomto lze jít dvojí cestou. Lze použít rychlootáčkový ventilátorek (3500 – 4500 ot/min), který vytvoří dostatečný proud vzduchu. Druhá možnost spočívá v použití nízkootáčkového ventilátoru (2500 – 3000 ot/min), který potřebného objemu vzduchu dosáhne díky většímu průměru. V nouzovém případě, kdy není potřeba velkého proudu vzduchu a nelze použít ventilátor větších rozměrů, lze ještě snížit napájecí napětí ventilátoru, který se poté nebude otáčet tak rychle.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,