Test: integrované grafiky pro AMD - stačí i na hraní?

V případě, že zvažujete kancelářskou sestavu, nebo potřebujete poskládat levné pracovní PC můžete nákupem základní desky s integrovanou grafickou kartou ušetřit nezanedbatelnou částku. Jak jsou na tom s výkonem integrované grafické karty v deskách pro platformu AMD, se dozvíte z výsledků testů. Odpovíme i na otázku, co si na nich ještě zahrajete.

Na starší hry stačí, na Office víc než dost

Velké množství běžných uživatelů příliš výkonnou grafickou kartu nepotřebuje. Každý není náruživý hráč vyhledávající ty nejnovější herní tituly. Na internet, Java hry či přehrávání videa bohatě stačí grafické jádro integrované na základní desce. Doba, kdy byla tato řešení určena pouze pro 2D akceleraci u kancelářských aplikací, je už dávno pryč. Dnes se můžete setkat s integrovanými grafikami, na kterých si plynule zahrajete starší herní tituly – akční 3D střílečky a simulátory, stačí i na novější 3D realtime strategické hry. Paušálně se dá říci, že si bez problémů zahrajete všechny hry starší čtyř let - a mezi nimi je již pěkná řádka skvělých titulů. Tyto grafiky plně podporují DirectX 9.0.

Ušetřete na grafické kartě

Rozdíl mezi obdobnými deskami bez a s integrovanou grafikou se pohybuje mezi třemi až šesti stovkami korun, a za podobné peníze neseženete ani tu nejpomalejší grafickou kartu. Nákupem integrované grafiky můžete při návrhu sestavy významně ušetřit a navíc budete mít stále možnost případně grafickou kartu do volného slotu PCIe ×16 dokoupit.

Nejvýkonnějšími integrovanými jádry dneška jsou ATI Radeon X300 s frekvencí 350 MHz a nVidia GeForce 6100 či 6150 s frekvencí 425 respektive 475 MHz. Oba rivalové podporují kromě DirectX 9.0 také hardwarové T&L, mají 64b přístup do paměti a od svých plnohodnotných kolegů (Radeon X300 HyperMemory a GeForce 6200 TurboCache) se liší především nižším počtem pixel a vertex pipeline. GeForce 6100 a 6150 jsou v malé výhodě díky vertex a pixel shader modelu 3.0, ale při tak nízkém výkonu HDR a jiné efekty stejně nevyužijete. V našem testu najdete i starší grafické jádro Mirage2, u kterého ovšem žádné pokročilejší funkce nečekejte.

Nižší výkon, nižší spotřeba

Podstatnější než papírové parametry je ale výkon, na kterém se podílí také samotná základní deska. Nevýhodou integrovaných grafických karet je to, že si ukousnou kus systémové paměti (její velikost záleží na nastavení BIOSu). Je zapotřebí s tím při stavbě PC počítat. U dnes již standardních 512 MB paměti to není takový problém, v případě 256 MB RAM je to o něco horší. Systémová paměť je oproti čipům na grafických kartách o něco pomalejší, na výkonu grafické karty se projeví zhoršení celkové paměťové propustnosti. Výhodou PC s integrovanou grafikou je o něco nižší spotřeba.

Od integrovaného jádra může odradit chybějící televizní nebo digitální výstup. Naštěstí se ale začínají objevovat základní desky (v testu základních desek jsou rovnou dvě), na kterých jak konektor DVI-D, tak i S-Video naleznete.

U všech her byly nastaveny vysoké detaily (high details), v Quake 3 maximální. Anizotropní filtrování, ani vyhlazování (FSAA) nebylo zapnuto.

Jako 100 % byla stanovena grafická karta ATI Radeon X300 SE v desce se socketem 754. Výsledek je přepočten váženým procentem, jednotlivé váhy jsou uvedeny v závěru tabulky. Vzhledem k tomu, že u nových LCD monitorů je nejčastějším rozlišením 1280×1024, je v celkovém výsledku preferováno. Hry, jejichž hraní nemá na integrovaném adaptéru kvůli nedostatečnému výkonu význam, jsou započteny s nižší vahou.

 

Desky se Socketem 754
grafická karta Sapphire ATI X300 SE
Jetway 754GT6-P
GB GA-K8N51GM
MSI RS482M-IL
Foxconn 760GBK8MC
%
nForce 6100
nForce 6100
ATI X300
Mirage2
3DMark2001 SE
(1024×768) [body]
7 340
4 787
4 753
4 661
2 088
4%
Doom 3
(1024×768) [fps]
9,3
6,0
6,0
6,5
1,8
6 %
Quake 3
(1024×768) [fps]
245,2
179,9
177,5
142,1
65,1
9 %
Quake 3
(1280×1024) [fps]
66,8
52,6
52,2
41,1
21,9
13 %
Wolfenstein: E.T.
(1024×768) [fps]
27,1
21,2
20,9
17,7
5,6
10 %
Wolfenstein: E.T.
(1280×1024) [fps]
17,0
13,6
13,4
11,4
3,1
12 %
Half Life 2
(1024×768) [fps]
42,7
24,2
23,9
22,5
7,2
10 %
Half Life 2
(1280×1024)[fps]
27,1
15,4
15,3
13,7
4,1
12 %
Call Of Duty
(1024×768) [fps]
55,5
41,6
41,3
23,6
13,3
10 %
Call Of Duty
(1280×1024) [fps]
39,0
26,4
26,2
19,0
8,2
14 %
Výkon v poměru
s X300 SE (s754)
100,0%
70,2%
69,5%
56,9%
22,0%
100 %

 

 

Desky se Socketem 939 grafická karta ECS RS482-M(V1.0A) MSI RS482M4-ILD Asus A8N-VM CSM %
Sapphire ATI X300 SE ATI X300 ATI X300 nForce 6150
3DMark2001 SE
(1024×768) [body]
7457 5864 5263 4631
4 %
Doom 3
(1024×768) [fps]
9,3 7,9 7,3 4,9
6 %
Quake 3
(1024×768) [fps]
246,2 170,4 148,9 163,3
9 %
Quake 3
(1280×1024) [fps]
66,7 51,9 44,8 46,1
13 %
Wolfenstein: E.T. (1024×768) [fps]
27,1 23,0 20,1 17,6
10 %
Wolfenstein: E.T.
(1280×1024) [fps]
17,0 14,9 13,0 11,2
12 %
Half Life 2
(1024×768) [fps]
43,3 24,5 23,3 23,1
10 %
Half Life 2
(1280×1024) [fps]
27,2 15,1 14,3 14,8
12 %
Call Of Duty
(1024×768) [fps]
55,7 30,3 27,6 38,2
10 %
Call Of Duty
(1280×1024) [fps]
39,1 24,7 21,5 23,7
14 %
Výkon v poměru
s X300 SE (s754)
100,3% 70,4% 62,8% 62,4%
100 %

 

Jak vidíte, pro hraní se integrované grafické karty příliš nehodí, ale nedá si říct, že si v případě pořízení takové desky nezahrajete. Nezapomínejte, že u většiny her lze výsledek zlepšit snížením detailů.

Méně náročným hráčům tedy budou tyto čipy stačit. Hodí se i jako nouzové řešení v případě syndromu náhlého úmrtí základní desky, kdy občas není peněz nazbyt - staré grafické karty pro AGP (Rage 128, Radeon 7000, nVidia TNT, GeForce 256 či okleštěné varianty GeForce2 MX) novější integrované grafiky překonají. Výhodou je možnost dovybavit počítač pořádnou grafickou kartou v okamžiku, kdy je na to dostatek prostředků.

Následující generace integrovaných grafických karet na tom bude s výkonem zřejmě ještě o něco lépe. Čeká nás i podpora DirectX 10. Nové čipy se totiž musí vyrovnat s náročnějším grafickým rozhraním připravovaných Windows Vista.

Diskuze (10) Další článek: Ke stažení: alternativní Skype

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,