Poslední bitva o AGP – test 16 grafických karet

Šestnáct grafických karet pro AGP slot jsme podrobili důkladnému testu. Náš test vám pomůže při koupi nové nebo bazarové grafiky v případě, že nechcete vylepšovat celý počítač. Zajímavostí je srovnání legendární GeForce4 Ti4600 se současnými kartami či zápolení kdysi též velmi populární GeForce FX5900 XT s moderními pixel shader 2.0 hrami. Nenechte si ujít také mobilní grafiku v desktopu nebo souboje GeForce 6600 GT vs. Radeon X700 Pro a Radeon 9800 Pro, případně GeForce 6200 AGP vs. Radeon 9550 a 9600.

Koncepce testu

Související odkazy

Slovník
AGP
anti-aliasing
cache
DVD
PCI
upgrade

Katalog produktů
Grafické karty

Testy grafických karet pro AGP z webu už prakticky zmizely. Možná je AGP opravdu mrtvé, ale současnost je taková, že karty pro AGP se prodávají. A neprodávají se málo. Například při rozhovoru se zástupcem Sapphire v ČR mi bylo naznačeno, že prodeje AGP karet dělají (nebo dělaly, je to o něco více než měsíc) kolem 60 %. A zhruba podobný podíl má Sapphire v ČR mezi všemi výrobci Radeonů u nás. Závěr si asi uděláte sami. Koneckonců, co máte v základní desce za slot? Přece jen většina odpoví AGP. Proč ale vyměňovat celý systém, když často stačí vyměnit právě grafickou kartu, maximálně dokoupit operační paměť a hry zase běží.

Motivaci k testu tedy máme za sebou – v každém případě jsme se pokusili otestovat několik aktuálních grafik do AGP a pro zajímavost jsme zařadili i dnes už neprodávané karty GeForce 4 Ti4600 a GeForce FX5900 XT. Nejen pro zajímavost, ale hlavně proto, abyste viděli, má-li z těchto karet smysl upgrade na jinou. Když už jsme sehnali Radeon X800 XL AGP, ptáte se asi, kde je GeForce 6800 GT AGP? Není a dost možná nebude. Alespoň v době testu byl těchto karet nedostatek (skladem snad jen jednotlivé kusy na celou ČR) a dostávalo se mi odpovědi, že 16pipelinové NV40 už by se dělat neměly. Radeon X800 XL tedy berte jako určitý etalon, 100 % výkonu (10,0 v naší závěrečné tabulce), a ostatní karty pak mají hodnocení výkonu jako procentní podíl výkonu této karty. Otestovali jsme tedy nakonec těchto 16 AGP karet:

  • Gigabyte Radeon 9550
  • MSI Radeon 9600 (M10)
  • Alastor Radeon 9800
  • Sapphire Radeon 9800 Pro
  • Sapphire Radeon X700 AGP
  • HIS Radeon X700 Pro 128 MB
  • Sapphire Radeon X700 Pro AGP
  • Sapphire Radeon X800 AGP
  • Asus Radeon X800 Pro
  • Sapphire Radeon X800 XL AGP
  • MSI GeForce4 Ti4600
  • MSI GeForce 6200 AGP
  • Leadtek GeForce FX5900 XT
  • Gigabyte GeForce 6600 AGP
  • Galaxy GeForce 6600 GT AGP
  • Gigabyte GeForce 6800

Souboj 6800 GT vs. X800 XL si koneckonců užijete v testu 24 grafických karet pro slot PCI Express Graphics ×16, který je testován mírně jinou metodikou a najdete jej pouze v časopisu Computer 22/05. XLS tabulky k němu, z nichž si můžete vygenerovat vlastní grafy nebo ovlivnit pořadí určením vlastních vah u jednotlivých testů, pak na jeho CD a DVD příloze. V testu PCIe jsme otestovali tyto karty:

  • Gigabyte Radeon X300 SE
  • MSI Radeon X550 64b
  • Sapphire Radeon X600 XT
  • HIS Radeon X700
  • HIS Radeon X800 GT IceQ
  • HIS Radeon X800 GTO
  • Gigabyte Radeon X800 XL
  • Sapphire Radeon X850 XT
  • Sapphire Radeon X1300
  • MSI Radeon X1300 Pro
  • ATI Radeon X1600 XT
  • Sapphire Radeon X1800 XL
  • ATI Radeon X1800 XT
  • Leadtek GeForce 6200 TurboCache 16
  • Leadtek GeForce 6200
  • Leadtek GeForce 6500
  • Sparkle GeForce 6600 LE
  • Forsa GeForce 6600
  • Asus GeForce 6600 GT Silencer
  • Galaxy GeForce 6800
  • Leadtek GeForce 6800 GT
  • Gigabyte GeForce 7800 GT
  • MSI GeForce 7800 GTX
  • Asus GeForce 7800 GTX TOP
    Zvlášť: Sapphire Radeon X800 GTO2


Computer 22/05

Karty PCIe byly testovány v těchto hrách:

  • Far Cry
  • Half-Life 2
  • Counter-Strike: Source
  • Battlefield 2
  • Unreal Tournament 2004
  • Splinter Cell: Chaos Theory
  • F.E.A.R
  • Painkiller Battle Out of Hell
  • Richard Burns Rally
  • Doom 3
  • Enemy Territory
  • Chronicles of Riddick: EFBB
  • IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles

Navíc byla testována zátěž procesoru při přehrávání MPEG-2, MPEG-4, WMV-HD a H.264. Ale zpět k tomuto testu.

Testovací sestava a použité testy

Hardware
Procesor Intel Pentium 4 660 (3,6 GHz, Prescott, 2 MB L2 cache)
Základní deska Gigabyte GA-8IPE775-G (Intel 865PE)
Paměť 2× 512 MB Corsair DDR 400 MHz 2,5-3-2-8
Pevný disk Seagate Barracuda 7200.7, 27AS (NCQ), 160 GB, 7200 ot., 8 MB cache, SATA
Napájecí zdroj Nexus NX-4090 (400 W, 12V1: 14A, 12V2: 15A)
Ovladače, software
Operační systém a DirectX   Windows XP Professional SP2, DirectX 9.0c
Ovladače nVidia ForceWare 81.85 pro karty GeForce
ATI Catalyst 5.10 pro karty Radeon
Teoretické testy 3DMark05 patch 1.2.0
3Dmark03 build 3.6.0
Aquamark 3
Herní testy Half-Life 2
Counter-Strike: Source
Far Cry 1.3
Unreal Tournament 2004
Splinter Cell 1.2b
Painkiller: Battle Out of Hell
Richard Burns Rally
F.E.A.R.
Doom 3
Wolfenstein: Enemy Territory
Chronicles of Riddick: EFBB
IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles

Zkratky použité v grafech

AF: anizotropní filtrování
AA: anti-aliasing

V teoretických benchmarcích jsem testoval s implicitním nastavením, ve hrách potom většinou s maximálními detaily, trilineárním filtrováním, S3 kompresi textur jsem nevypínal. V ovladačích byla vypnuta vertikální synchronizace a všechna nastavení ponechána na implicitních hodnotách – kvalita (Quality setting). Kde to bylo možné, vypínal jsem zvuk. Není-li řečeno jinak, proběhly všechny testy s 32bitovou barevnou hloubkou.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,