Šestnáct grafických karet pro AGP slot jsme podrobili důkladnému testu. Náš test vám pomůže při koupi nové nebo bazarové grafiky v případě, že nechcete vylepšovat celý počítač. Zajímavostí je srovnání legendární GeForce4 Ti4600 se současnými kartami či zápolení kdysi též velmi populární GeForce FX5900 XT s moderními pixel shader 2.0 hrami. Nenechte si ujít také mobilní grafiku v desktopu nebo souboje GeForce 6600 GT vs. Radeon X700 Pro a Radeon 9800 Pro, případně GeForce 6200 AGP vs. Radeon 9550 a 9600.
Koncepce testu
Testy grafických karet pro AGP z webu už prakticky zmizely. Možná je AGP opravdu mrtvé, ale současnost je taková, že karty pro AGP se prodávají. A neprodávají se málo. Například při rozhovoru se zástupcem Sapphire v ČR mi bylo naznačeno, že prodeje AGP karet dělají (nebo dělaly, je to o něco více než měsíc) kolem 60 %. A zhruba podobný podíl má Sapphire v ČR mezi všemi výrobci Radeonů u nás. Závěr si asi uděláte sami. Koneckonců, co máte v základní desce za slot? Přece jen většina odpoví AGP. Proč ale vyměňovat celý systém, když často stačí vyměnit právě grafickou kartu, maximálně dokoupit operační paměť a hry zase běží.
|
|
Motivaci k testu tedy máme za sebou – v každém případě jsme se pokusili otestovat několik aktuálních grafik do AGP a pro zajímavost jsme zařadili i dnes už neprodávané karty GeForce 4 Ti4600 a GeForce FX5900 XT. Nejen pro zajímavost, ale hlavně proto, abyste viděli, má-li z těchto karet smysl upgrade na jinou. Když už jsme sehnali Radeon X800 XL AGP, ptáte se asi, kde je GeForce 6800 GT AGP? Není a dost možná nebude. Alespoň v době testu byl těchto karet nedostatek (skladem snad jen jednotlivé kusy na celou ČR) a dostávalo se mi odpovědi, že 16pipelinové NV40 už by se dělat neměly. Radeon X800 XL tedy berte jako určitý etalon, 100 % výkonu (10,0 v naší závěrečné tabulce), a ostatní karty pak mají hodnocení výkonu jako procentní podíl výkonu této karty. Otestovali jsme tedy nakonec těchto 16 AGP karet:
- Gigabyte Radeon 9550
- MSI Radeon 9600 (M10)
- Alastor Radeon 9800
- Sapphire Radeon 9800 Pro
- Sapphire Radeon X700 AGP
- HIS Radeon X700 Pro 128 MB
- Sapphire Radeon X700 Pro AGP
- Sapphire Radeon X800 AGP
- Asus Radeon X800 Pro
- Sapphire Radeon X800 XL AGP
|
- MSI GeForce4 Ti4600
- MSI GeForce 6200 AGP
- Leadtek GeForce FX5900 XT
- Gigabyte GeForce 6600 AGP
- Galaxy GeForce 6600 GT AGP
- Gigabyte GeForce 6800
|
Souboj 6800 GT vs. X800 XL si koneckonců užijete v testu 24 grafických karet pro slot PCI Express Graphics ×16, který je testován mírně jinou metodikou a najdete jej pouze v časopisu Computer 22/05. XLS tabulky k němu, z nichž si můžete vygenerovat vlastní grafy nebo ovlivnit pořadí určením vlastních vah u jednotlivých testů, pak na jeho CD a DVD příloze. V testu PCIe jsme otestovali tyto karty:
- Gigabyte Radeon X300 SE
- MSI Radeon X550 64b
- Sapphire Radeon X600 XT
- HIS Radeon X700
- HIS Radeon X800 GT IceQ
- HIS Radeon X800 GTO
- Gigabyte Radeon X800 XL
- Sapphire Radeon X850 XT
- Sapphire Radeon X1300
- MSI Radeon X1300 Pro
- ATI Radeon X1600 XT
- Sapphire Radeon X1800 XL
- ATI Radeon X1800 XT
|
- Leadtek GeForce 6200 TurboCache 16
- Leadtek GeForce 6200
- Leadtek GeForce 6500
- Sparkle GeForce 6600 LE
- Forsa GeForce 6600
- Asus GeForce 6600 GT Silencer
- Galaxy GeForce 6800
- Leadtek GeForce 6800 GT
- Gigabyte GeForce 7800 GT
- MSI GeForce 7800 GTX
- Asus GeForce 7800 GTX TOP
Zvlášť: Sapphire Radeon X800 GTO2 |
Computer 22/05
|
Karty PCIe byly testovány v těchto hrách:
- Far Cry
- Half-Life 2
- Counter-Strike: Source
- Battlefield 2
- Unreal Tournament 2004
- Splinter Cell: Chaos Theory
- F.E.A.R
- Painkiller Battle Out of Hell
- Richard Burns Rally
- Doom 3
- Enemy Territory
- Chronicles of Riddick: EFBB
- IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles
Navíc byla testována zátěž procesoru při přehrávání MPEG-2, MPEG-4, WMV-HD a H.264. Ale zpět k tomuto testu.
Testovací sestava a použité testy
Hardware |
Procesor |
Intel Pentium 4 660 (3,6 GHz, Prescott, 2 MB L2 cache) |
Základní deska |
Gigabyte GA-8IPE775-G (Intel 865PE) |
Paměť |
2× 512 MB Corsair DDR 400 MHz 2,5-3-2-8 |
Pevný disk |
Seagate Barracuda 7200.7, 27AS (NCQ), 160 GB, 7200 ot., 8 MB cache, SATA |
Napájecí zdroj |
Nexus NX-4090 (400 W, 12V1: 14A, 12V2: 15A) |
Ovladače, software |
Operační systém a DirectX |
Windows XP Professional SP2, DirectX 9.0c |
Ovladače |
nVidia ForceWare 81.85 pro karty GeForce |
ATI Catalyst 5.10 pro karty Radeon |
Teoretické testy |
3DMark05 patch 1.2.0 |
3Dmark03 build 3.6.0 |
Aquamark 3 |
Herní testy |
Half-Life 2 |
Counter-Strike: Source |
Far Cry 1.3 |
Unreal Tournament 2004 |
Splinter Cell 1.2b |
Painkiller: Battle Out of Hell |
Richard Burns Rally |
F.E.A.R. |
Doom 3 |
Wolfenstein: Enemy Territory |
Chronicles of Riddick: EFBB |
IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles |
Zkratky použité v grafech |
AF: anizotropní filtrování AA: anti-aliasing |
V teoretických benchmarcích jsem testoval s implicitním nastavením, ve hrách potom většinou s maximálními detaily, trilineárním filtrováním, S3 kompresi textur jsem nevypínal. V ovladačích byla vypnuta vertikální synchronizace a všechna nastavení ponechána na implicitních hodnotách – kvalita (Quality setting). Kde to bylo možné, vypínal jsem zvuk. Není-li řečeno jinak, proběhly všechny testy s 32bitovou barevnou hloubkou.