Živý rozhovor: s Altapem o Servant Salamanderu (odpovědi)

Na vaše otázky ke správci souborů Servant Salamander odpovídali jeho tvůrci, Petr Šolín a Jan Ryšavý z české firmy Altap. Přečtěte si, jak Salamander vznikl, jaké má podle tvůrců výhody a nedostatky vůči konkurenci, jaké jsou v plánu nové funkce.

Servant Salamander je souborový manažer pro operační systémy Windows. Už od devadesátých let ho vyvíjí česká firma Altap. Její zakladatele, Jana Ryšavého a Petra Šolína, jsme pozvali k živému rozhovoru se čtenáři Živě.cz.

V tomto článku najdete všechny otázky a odpovědi. Některé dotazy jsme kvůli přehlednosti zkrátili, jiné rozdělili do více částí. Některé otázky se mnohokrát opakovaly, zástupci Altapu v takových případech odpověděli jen jednou. Originální verzi rozhovoru najdete na této stránce.

Odpovědi na otázky čtenářů Živě.cz

Zajímalo by mě, jak vůbec Salamander vznikal/vzniká a čím se živí jeho tvůrci. Předpokládám, že vývoj Salamandera není na plný úvazek. (Josef Remeš)

Petr Šolín: Salamander vznikl z důvodu nespokojenosti s ostatními dostupnými programy a zároveň volnému času při studiu vysoké školy a chuti si pořádně zaprogramovat. Začal jsem na něm pracovat v létě roku 1996. Když jsem ho později předvedl kamarádům, nutili mě přidávat stále další a další drobnosti, až z toho vznikl docela slušně použitelný program. To vedlo k uveřejnění Salamandera na internetu. Použití bylo bezplatné a dá se říct, že mě až zaskočil obrovský zájem lidí z celého světa.

S velkým nadšením jsem tedy pokračoval ve vývoji až do roku 1998 a verze 1.52, kterou je dodnes možné používat bezplatně. V roce 1998 jsem byl jednoduše řečeno zavalený mnoha požadavky uživatelů a přestal jsem to při studiu stíhat. V té době jsme se s Honzou Ryšavým, který je můj bratranec, domluvili, že zkusíme na vývoji pokračovat ve dvou. Nicméně domluvili jsme se, že už to není možné dělat zadarmo, protože je to práce na plný úvazek. V roce 2001 vyšla první placená verze 2.0, která nás svým komerčním úspěchem přesvědčila, že je tento projekt životaschopný.

Co vás vlastně přivedlo k naprogramování dalšího správce souborů, když už tu byl Windows Commander? A kde se vzalo jméno Servant Salamander? (Mara)

Petr Šolín: Jméno byl velký problém, diskutovali jsme ho s kamarády na VŠ kolejích. Nakonec z toho vyšel nejlépe název Servant Salamander. Mělo to značit něco, co slouží a je malé, mrštné a šikovné. Bohužel jsme toto jméno nekonzultovali s rodilými mluvčími (to jsme ještě asi ani žádné neznali). Jak se později ukázalo, jde pro ně spíše o jazykolam než rozumně znící jméno produktu.

Osobně používám starou freewarovou verzi 1.52 a znám řadu lidí, kteří také. Neuvažujete o uvolnění nějaké „lite“ verze s omezenými funkcemi? (Nox)

Petr Šolín: Ne. Myslím, že je produkt natolik cenově dostupný (773,5 Kč včetně DPH), že není nic podobného potřeba.

Proč nenabízíte slevy pro studenty? (xfig)

Jan Ryšavý: Skutečně nemáme slevy pro studenty jako jednotlivce. Nabízíme však licenci pro vzdělávání, která je pro školy velice atraktivní. Za cenu jedné běžné licence je pokryta celá škola nebo univerzita. Licenci mohou používat studenti, učitelé i zaměstnanci školy a to jak ve škole, tak doma nebo na internátech a kolejích.

Jde o plnou verzi Salamandra, která se od běžné komerční liší pouze nápisem EDU v hlavičce okna. Cena je pouze symbolický poplatek, který nám zároveň slouží k udržení představy o rozšíření Salamandra. Pokud vaše škola tuto licenci nemá, požádejte správce sítě o její zakoupení.

Zajímalo by mě, zda se licence pro vzdělávací organizace vztahuje též na muzea. (Karel Sakař)

Jan Ryšavý: Vzdělávací licence se mimo škol vztahuje i na instituce, kde s programem přicházejí do styku studující lidé. Typicky jde o domy dětí a mládeže, vysokoškolské koleje, knihovny, muzea. Předpokladem je, že Salamander je tam nasazen na počítačích sloužících ke studiu.

Proč vývoj k finální verzi, i jednotlivých dílčích verzí, trvá tak dlouho? Proč nevěnujete větší pozornost reklamě a dostupnosti, katalogům softwaru? (Ondřej Kratochvíl)

Jan Ryšavý: Šest let je skutečně dlouhá doba. Je z ní vidět, že jsme rození optimisté, co se odhadu časové náročnosti týká.

Po zahájení prodeje verze 2.0 jsme museli stabilizovat firmu a vyřešit automatické odbavování zakázek. Po každém uvolnění nové verze se zhruba na dva měsíce zvedne vlna dotazů vyžadujících rychlou reakci.

Do verze 2.5 jsme potřebovali připravit nejžádanější plugin: FTP klient. Podmínkou bylo otevření jádra Salamandera pro pluginy. Jednalo se zhruba o rok práce a jádro narostlo o významný kus kódu. Vlastní FTP plugin potom Petr programoval tři roky, jde o 3,5 MB zdrojového kódu, zhruba 80 tisíc řádků.

Zpětně si uvědomujeme, že FTP klient mohl být jednodušší. V době jeho návrhu bylo ale nespolehlivé připojení k internetu naprosto běžné a my chtěli FTP klient, kterému uživatel zadá stažení nebo upload adresářového stromu a v klidu odejde na půl dne od počítače. Když se vrátí, je dokončeno maximum a čekají na něj pouze nedořešené problémy, které vyžadují lidské rozhodnutí. Vše samozřejmě běžící na pozadí bez blokování zbytku Salamandra. Pokud vím, neexistuje žádný FTP klient s obdobnou funkcionalitou. Investovaného času zpětně nelitujeme, protože robustnost při práci se soubory na nespolehlivé přenosové trase rozhodně není k zahození.

Současně vznikalo pětadvacet dalších pluginů. To znamenalo intenzivní komunikaci s externisty a často další rozšiřování rozhraní Salamandera. Musím konstatovat, že jsme měli ohromné štěstí na kolegy, kteří většinu pluginů implementovali.

V polovině roku 2003 jsme uvolnili první veřejnou beta verzi 2.5, což přineslo ohromný ohlas a my následující měsíce ladili problémy. To se pak v menší míře opakovalo s každou další beta verzí. Obecně je pro nás řešení reprodukovatelných problémů nejvyšší prioritou, což vědí všichni návštěvníci našeho oficiálního diskuzního fóra.

Od dokončení FTP klienta se snažíme dokončit nápovědu a lokalizaci programu.

Propagační kampaň jsme odložili na dobu, kdy bude k dispozici finální verze 2.5, přeložená do hlavních jazyků.

Pokud si chcete vytvořit lepší představu o rozsahu prací na verzi 2.5, navštivte naší stránku se seznamem hlavních změn.


Pokračování rozhovoru najdete v další kapitole: jak probíhá vývoj, srovnání s Total Commanderem

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,