Rozhovor s Tiscali - „ADSL by mohlo být o 25% levnější!“

Tiscali se již delší dobu velmi angažuje v oblasti ADSL a také stále diskutovaného nezávislého auditu jeho kvality a její konzistentnosti u všech ISP. ADSL však není jediná oblast zájmu Tiscali. V našem rozhovoru s generálním ředitelem Tiscali, Naveedem Gillem, jsme se ptali i na jiné palčivé problémy posledních měsíců jako LLU a FRIACO.

Tiscali se velmi angažuje v plánovém auditu ADSL, v čem si myslíte, že by mohl být jeho hlavní přínos?

Tlak na Český Telecom, aby ubezpečil veřejnost, že se opravdu snaží dělat vše pro to, aby nabídl u ADSL dobrou kvalitu služby. Kromě toho takový výzkum přinese pro ISP otevřenost a transparentnost, což povede ke zlepšení vzájemných vztahů mezi ISP a Českým Telecomem.

Někteří ISP se nechali slyšet, že se tohoto auditu účastnit nechtějí. Myslíte si, že má smysl jej provést i za neúčasti některých ISP?

Ano, i přesto by měl být audit proveden. Je poměrně běžné, že ne všichni alternativní operátoři či ISP spolu musí ve stejný čas ve všem souhlasit, ale vzhledem k tomu, že Tiscali bere ADSL velmi vážně, stojíme si zatím, že chceme a potřebujeme, aby nezávislý audit byl proveden.

Mnozí alternativní operátoři již od začátku roku usilují o propojení svých sítí s Českým Telecom pro službu ADSL. V posledních měsících se několik alternativních operátorů obrátilo na ČTÚ s žádostí o propojení. ČTÚ by podle všeho mělo rozhodnout v nejbližších dnech. Jak ovlivní propojení sítí kvalitu ADSL?

Obecně, jakákoliv služba poskytovaná přes institut propojení sítí musí mít jasně stanovenu cenu pro alternativního operátora, která byla vypočtena na základě skutečných nákladů a schválena ČTÚ. Očekáváme, že tato cena bude podstatně nižší než současná cena, kterou Český Telecom v současné době ISP nabízí. Můj odhad je, že současná cena by se tím mohla snížit o 20 - 25 %.

To ale bude opravdu záviset na tom, jaký výpočet výše nákladů předá Český Telecom k rukám ČTÚ. V případě Českého Telecomu bych se možná ani nedivil, kdyby deklaroval, že současná cena, kterou nabízí v rámci velkoobchodní nabídky, mu ani nepokryje náklady spojené s provozem dané přípojky a že ADSL musí dotovat.

Každopádně, propojení ADSL nezvratitelně povede ke snížení ceny za tuto službu. V případě Tiscali to pak nepochybně povede také ke zlepšení kvality ADSL. Tiscali má vlastní vysokorychlostní páteřní síť a v případě propojení sítí bude provoz ADSL přesměrován do naší sítě v nejbližším propojovacím bodě, ve kterém to bude možné. Jedině tak budeme moci přinést svým zákazníkům kvalitnější ADSL než to, které dostávají doposud.

Jaký je váš pohled na zpřístupnění poslední míle (LLU) v podání Českého Telecomu?

Cena za zpřístupnění LLU je v současné době přemrštěná. Nejedná se ale o výjimečný případ. Všude, kde bylo LLU zpřístupněno, nabídl nejprve dominantní operátor vysokou cenu, která pak byla na základě rozhodnutí regulátora snížena. Podle našeho názoru Českým Telecom pravděpodobně udělal chybu ve výpočtu výše ceny za LLU, neboť tato cena je naprosto mimo realitu.

V případě, že klesne cena za LLU, jste připraveni nabídnout neomezený přístup na Internet přes dial-up?

Pro mě neexistuje mezi zlevněním LLU a tarifem pro časově neomezený přístup na Internet žádná přímá spojitost. V případě, že by se však stávající komerční nabídka LLU zlepšila, může být nabídka tarifu pro neomezený přístup k Internetu cenově příznivější.

Co by přineslo zavedení modelu FRIACO (Flat Rate Internet Access Call Origination) pro české uživatele?

FRIACO vytvoří konkurenční prostředí pro různé druhy paušálního zpoplatnění originace volání k síti internetu, poskytne spotřebitelům široké možnosti využít takový balíček paušálních poplatků, který jim bude nejlépe vyhovovat podle toho, jak internet sami využívají, a učiní přístup k internetu po telefonních linkách pro uživatele cenově dostupnějším. 

Pokud by bylo schváleno FRIACO, nabídli byste neomezený přístup k Internetu bez omezení počtu prosurfovaných hodin tak, jak je tomu u tarifu Eurotel Data Nonstop?

Obávám se, že Český Telecom nepřipustí opravdu neomezený přístup k Internetu, ani když přistoupí na FRIACO. Ostatně i v ostatních evropských zemích, kde byl představen Internet za paušál, existuje omezení počtu prosurfovaných hodin.

Pokud by záměrem alternativních poskytovatelů internetových služeb (ISP) bylo nabízet nepřetržitý, neměřený přístup k Internetu po telefonních linkách za paušální poplatek, vyžadoval by takový plán investici Českého Telecomu za účelem rozšíření jeho vlastní sítě k pokrytí následně vzniklého nárůstu internetového provozu. Ale žádný ISP by s takovým přístupem nepočítal. Byl by to totiž postoj komerčně neproveditelný, jak ukázal příklad Velké Britanie, kde se Britský Telecom pokoušel o zavedení podobné koncepce a místo toho má nyní přístup 24/7 (24hod/7dní v týdnu), ale jen 150 hodin měsíčně (http://www.bt.com/ensemble/eps_welcome.jsp).

Diskuze (18) Další článek: Nové verze říjnových záplat Windows

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,