Odpovědi Vladimíra Mlynáře - Ano, jsem počítačově gramotný

Ministr Vladimír Mlynář se prokousal více než stovkou vašich dotazů a poslal velmi zajímavé odpovědi. Zajímá vás situace okolo ADSL, názor na open source nebo budoucnost nového ministerstva informatiky?

Elektronický podpis

Mohu se zeptat, proč není vystavení certifikátu el. podpisu pro občany zdarma, tak jako v mnoha zemích nejen EU (např. Španělsko)? Potom by se el. podpis dal využít nejen ve styku s úřady, ale například i v parlamentních či jiných volbách.

Nikde na světě není e-podpis zadarmo. Ostatně nic není zadarmo, pouze někdo – buďto stát nebo soukromý sektor – z určitého důvodu některou věc či službu za uživatele platí. Obecně k „výrobě“ elektronického podpisu je zapotřebí poměrně složité a drahé technologické vybavení, do jehož nákupu je nutné investovat velké finanční prostředky. Ty se investorovi pochopitelně musejí vrátit. Pak je otázkou, zda se mu vrátí pouze prostřednictvím ceny „zboží“, tedy elektronického podpisu, nebo do hry vstoupí nějaká forma státní dotace. To, co stát udělat může a také se o to v poslední době snaží, je nabízet čím dál víc možností praktického užití zaručeného elektronického podpisu, činit jej tak užitečnějším pro stále více lidí, a tím nepřímo působit na postupné snižování jeho ceny.

EP je zatím zhola nanic. Přes rok a půl mám iKey se zaručeným EP pro osobní i firemní účely. Zatím všechny úřady, SCP, banky a ostatní, kteří umožňují elektronický styk preferují proprietární řešení, při kterém je osobní EP nepoužitelný. Např. SCP odmítá poslat zašifrovaná!!! elektronická data, chráněná EP, poštou a je nutno se dostavit k převzetí diskety!!! osobně. To je absurdní. Kdy se tento stav změní? Vaše mě slíbené nápravy mají již roční prošlou lhůtu. A elektronické podatelny? Zkusil jsem to loni dvakrát v různých obcích - Hrotovice a Brno. Výsledek? V prvním případě třikrát opakovaná e-žádost o zaslání e-formuláře, včetně dvou telefonátů a ve druhém po dvou e-urgencích nutná osobní návštěva. Je to hrůza. Končí mi brzy platnost EP, uvažuji o tom, že budu zatím pauzírovat a ušetřím firmě x krát á 540 Kč a čas lidí spojený s návštěvou registračního místa... Šifrování osobních mailů nepotřebuje 1024b, je řada jednodušších metod. Deziluze, skepse nadšenců EP na jedné , e-negramotnost institucí na druhé straně. Co s tím hodláte dělat?

Ani mě tato situace netěší a děláme vše, co je v našich silách, aby se postupně změnila. Značným průlomem by měla být elektronizace daňové agendy. Už tento měsíc bude možné podat přiznání k dani z přidané hodnoty plně elektronicky se zaručeným elektronickým podpisem. Brzy bude následovat daň silniční a daň z nemovitostí. Do konce roku by měla být vyřešena problematika elektronizace daně z příjmů. Vedle toho jednáme s bankami o možnostech využití zaručeného elektronického podpisu v jejich systémech a připravujeme nový standard ISVS pro e-podatelny. Nechci plýtvat planými sliby, ale ke skepsi nemám v této chvíli důvod.

Som student informatiky na FIMU v Brne a podla tunajsich kapacit je uzakonenie elektronickeho podpisu dvojsecna sekera a to preto, ze ak sa po case uzakoni novsi standard o elektronickych podpisoch (co je nepopieratelne), tak stare el. podpisy sa stanu neplatnymi. Je tato moznost nejakym sposobom osetrena? Dakujem za odpoved.

Zákon je technologicky neutrální a ani vývoj nových technologií si nebude vyžadovat jeho novelizaci. Technické věci jsou součástí příslušné vyhlášky pro provoz akreditované certifikační autority. Samozřejmě, že případné novější verze kryptografického šifrování musí být kompatibilní se staršími verzemi. To je logické.

Pane ministře, jak je na tom česká justice ohledne ZEP??? Pokud vím, dosud se nepodařilo jej plně integrovat a tak soudy stále komunikují pouze e-mailem bez ZEP! V jakém časovém horizontu vidíte jeho zprovoznění?

Podání k soudu se e-podpis netýká. Zákon vyžaduje i nadále písemné podání. Konkrétní termín, kdy se to změní, Vám nesdělím, to je otázka pro ministerstvo spravedlnosti. S jeho informatiky úzce spolupracujeme ve snaze odstranit všechny skutečné i domnělé překážky. Každopádně některé soudy, například ústavní soud i bez zákona elektronická podání přijímají.

Dobrý den stále platí Vaše slova, že od 1.2. (Dobré ráno v ČT) bude možné podávat přiznání DPH po internetu? Pokud ano, jsou už jasné technické detaily kdo a jak bude vydávat digitální podpis, koli bude stát vydání, jak bude vlastní přiznání podávat atd? děkuji

Platí moje slova, že prostřednictvím internetu bude možné podat přiznání k DPH za měsíc únor a to se dělá v březnu. Technické detaily v této chvíli dolaďuje ministerstvo financí a brzy je společně zveřejníme. Informace budou na stránkách MF i MI.

Neuvažujete o zavedení nějaké jednotné certifikační autority (státní) pro vydávání digitálních podpisů (něco jako digitální OP)? Pro styk s úřady by to mělo postačovat - v současnosti se mi nevyplatí pořizovat si na rok komerční certifikát vzhledem k jeho poměru cena/výkon(využitelnost ve styku s úřady). Docela rád bych například podával daňové přiznání, vyúčtování pro sociální a zdravotní pojištění elektronicky, ale momentálně je to jaksi nerentabilní.

Zaručený elektronický podpis pro potřeby komunikace se státní správou vydává v současné době jediná akreditovaná certifikační autorita – 1.CA. Zákon předpokládá, že v budoucnu bude takových subjektů, které splní zákonem stanovené podmínky, víc. Zákon však záměrně zakazuje, aby stát vedl vlastní certifikační autoritu. Kdyby tomu tak totiž bylo, opanoval by celý trh elektronických podpisů a vyřadil veškerou konkurenci. A to jsme jako předkladatelé zákona nechtěli. Zákon je postaven na principu tržní soutěže certifikačních autorit. Už během letošního roku začnou přibývat správní agendy, jež bude možné vyřizovat dálkově elektronicky s použitím zaručeného elektronického podpisu, např. daňová přiznání. Rentabilita pořízení zaručeného elektronického podpisu se bude rychle zvyšovat.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,